ما و شورای شهر ما (۳)

ابهر آنلاین: سومین بخش از نقد عملکرد شورای قبلی و انتظارات از شورای جدید تقدیم خوانندگان میشود. ابهر آنلاین همچنان از عموم مردم مخصوصا صاحب نظران دعوت مینماید با ارائه نقد و تحلیل کمک کنند شورای جدید هر چه بیشتر مطابق خواست عمومی و بر اساس مصالح اجتماعی و در جهت رفع مشکلات مردم ابهر گام بردارد.

pictir8

شورای اسلامی شهر ابهر: انتظارات و ظرفیت‌ها– بخش سوم

حسن اسدی

samr

انتخابات شوراهای شهر و روستا با تمام فراز و فرودهایش به اتمام رسید و با تایید صحت انتخابات واقعیت جلوس منتخبین مردم بر صندلی نمایندگی و عضویت در شورا محقق شد، به عبارتی افراد برگزیده از حالت فردی و حقیقی به جایگاه و منزلتی حقوقی آنهم با تفویض اختیار از طریق رای مردم تبدیل شدند.

در اینجا دو نکته حایز اهمیت است، اولین نکته این است که اکنون نمایندگان در مرکزثقل توجهات، مطالبات و انتظارات مردم قرار گرفته اند. دوستان عضو جدید شورا باید با اقدامات خود جواب مناسبی به این انتظارات بدهند. اگر چنین نشود مسلم است که مردم به طرق مختلف و با استفاده از ابزارهای متناسب نارضایتی خود را به مسئولان فرادست ابلاغ خواهند نمود و خواستار بررسی موضوع عدم تباین خواست وانتظارمردم وعملکرد نمایندگان خود در شورا خواهند گردید. مسلم است که دراین کار هیچ توجهی به جایگاه فعلی و یا گذشته افراد نخواهد شد، زیرا مردم افراد عضو شورا را برای کار و مسئولیتی خاص و با اختصاص امکانات و امتیازهای ویژه انتخاب نموده اند که اگر پاسخگوی آن نباشند هیچ عاملی نمی تواند مانع از ابلاغ نظر مردم بر مغایرت فلسفه وجودی شورا و عملکرد اعضاء آن بشود.

پس اینکه کسی اینگونه تصور کند که این شورا با شوراهای دیگرمتفاوت است و کسی حق انتقاد ندارد و یا اگرانتقاد کند چنین و چنان می شود تصور باطلی است که باید برروی آن خط بطلان کشید و از این نوع نگرش دور شد.

دومین نکته این است که فرصت دراختیارشورای چهارم از روز مشخص شدن نتیجه انتخابات آغاز گردیده است که می باید از آن برای نهایت بهره برداری استفاده شود. گویا دوستان ما غافل از آن بوده اند و یا اگر هم اتفاقاتی شکل گرفته و فرایندهایی آغاز شده است به مثابه رفتار شوراهای گذشته درخفا و کاملا خصوصی بوده است. به عنوان مثال این سئوال وجود دارد که آیا اعضاء فعلی شورا نشست‌هایی با همدیگر و برای بررسی نقاط و وجوه مشترک داشته اند تا بدانند که برای سامان دهی به اموری که خود در تمام طول مبارزات انتخاباتی آن را درهم و بی سامان می‌دانسته‌اند کاری به انجام برسانند، اگرداشته اند که خوب جای خوشحالی است ولی اگر نداشته اند شایسته است به مواردی که در زیر اشاره میشود توجه نمایند.

انتخاب افراد برای کمیسیون‌های تخصصی شورا

انتخاب افراد برای کمیسیون‌های تخصصی شورا کار جدی و گسترده‌ای است که باید در همین مدت تا شروع کارجدی و رسمی به انجام برسد تا آن‌ها بتوانند اعضاء شورا را درانتخاب یک شهردار خوب و تسلط عالمانه بر کارشهرداری یاری برسانند.

متاسفانه ما در ادوار گذشته ازشوراهای شهر کار منطقی و آینده نگرانه ای دراین خصوص مشاهده نکرده ایم وعمده فعالیت آن‌ها یا صرف تشکیل کمسیون‌های فرمایشی شده است و یا اینکه اساسا کمیسیونی تشکیل نگردیده تا مشخص شود که شورا چگونه می‌تواند برای رتق و فتق امور خود از دانایان قوم و تخصص ومهارت آن‌ها بهره ببرد.

مثلا اگرقرار است که کمیسیونی تخصصی درعرصه فرهنگ، بهداشت، ورزش و تفریح و….تشکیل گردد حوزه کاربردی این کمیسیون می تواند درانتخاب شهردارهم به درد بخورد زیرا که شهردار با عنایت به داشتن وظایف فرهنگی می باید ازامتیازاتی چون دانش و مهارت فرهنگی هم بهره مند باشد.

انتخاب شهردار

واگذاردن کار انتخاب شهردار به زمان پس از آغاز به کار رسمی شورا زمانبر بوده و با عنایت به دخالت‌هایی که ممکن است در این موضوع صورت گیرد، به عاملی فرسایشی و حتی اختلاف انگیز در میان اعضاء جدید تبدیل خواهدشد. هر چند که عجله در این کار هم به دلیل اینکه هنوز برای اعضاء جدید شورا وضعیت عمومی شهرداری و تعهدات شهردارفعلی مشخص نیست می تواند تبعاتی را در پی داشته باشد که برای مصون ماندن از آن باید کمی با حوصله و دقت عمل شود. اما مهم این نکته است که اگر اعضاء شورا جدید مصمم به انتخاب فرد جدیدی برای تصدی پست شهردار می باشند از همین امروز دست باید بکارشوند و با مساعدت افرادی که برای عضویت در کمیسیون‌های مختلف دعوت خواهند شد دست بکار انتخاب شهردار بزنند که این کار را می شود با کاندیدا نمودن افرادی خاص و درخواست برنامه و مقرر ساختن فرصتی برای دفاع از برنامه به انجام رسانند.

شایسته است دوستان عضو شورای جدید با خود این تعهد را داشته باشند که اگر کسی و یا کسانی را برای پست مزبور تعیین می کنند انتخابی واقعی باشد و یا به عبارتی این گونه برنامه ریزی و طراحی نگردد که برای مشروعیت دادن به انتخاب فردی خاص چند نفر دیگر راه هم به میدان بکشند و با در پیش گرفتن بازی‌هایی خاص دنبال این باشند که فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند زیرا که کاری چنین غیراخلاقی می تواند تاثیرات بسیار بدی در نوع قضاوت مردم و همکاری که مورد نیاز شورا است درمیان تحصیل کردگان داشته باشد.

به اجمال آنکه فرصت حدود یک ماهه دراختیار برای اعضاء شورای جدید شهر ابهرفرصت مغتنمی است  که می شود با استفاده ازآن از همان روز اول کار رسمی امور را با مدیریت خوب و سازمان دهی شده آغاز کرد که امید است اینگونه شود.

منبع: وبلاگ ثمر ابهر به آدرس: http://samr.blogfa.com/post-1203.aspx

پایان بخش سوم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − دو =