واریز یارانه دارو به حساب خانوار منتفی شد

IMAGE635069998735514375.bmp

ابهر آنلاین: معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام خبر منتفی شدن واریز یارانه دارو به حساب خانوار عنوان کرد: وزارت بهداشت به این جمع بندی رسیده است تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز و ۴۰۰ میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، دکتر شمسعلی رضازاده در گردهمایی دست اندرکاران نظام دارویی کشور، ادامه داد: راهکارهای اجرایی پرداخت اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد تومانی دارو در حال انجام است و بناست روز شنبه جلسه‌ای در این خصوص با مسئولان امور بیمه‌ای کشور برگزار شود.

وی با بیان اینکه درخواست سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان برای پوشش این اختلاف قیمت ایجاد شده بر اثر تغییر نرخ ارز ماهیانه ۳۰ میلیارد تومان است، عنوان کرد: ۵۰ میلیارد تومان هم هزینه ماهیانه داروهای یارانه‌ای ماست. در مجموع باید ماهیانه ۱۱۰ میلیارد تومان از محل این اعتبار کمکی از سوی دولت در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد. بنابراین جبران افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از طریق بیمه تامین خواهد شد.

معاون غذا و داروی سازمان غذا و دارو همچنین در ادامه با بیان اینکه ۱۱۷۰ میلیون دلار ارسال ثبت سفارش برای بانک مرکزی انجام شده است که از این میزان ۷۵۰ میلیون دلار مربوط به مواد اولیه و برخی از داروها تخصیص یافته است و با تخصیص ۹۰۰ میلیون دلار نیز موافقت شده است، عنوان کرد: در واقع می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد از مجموع ثبت سفارش‌های دارویی که مجموع نیاز سالانه را برطرف می‌کند برای بانک مرکزی ارسال شده است و خرید ارزی ۴۵ درصد از داروها نیز محقق شده است.

رضازاده با بیان اینکه در حال حاضر همه داروها را به اندازه کافی نداریم که بتوانیم از طریق همه داروخانه‌ها اقدام به عرضه آن کنیم، گفت:‌ داروهای خاص و داروهای موردنیاز بیماران صعب العلاج را مراکز خاص ارائه می‌کنند این در حالی است که داروخانه‌ها تمایل دارند همه داروها را در داروخانه خود عرضه کنند و هیچ نسخه‌ای را برگشت نزنند.

رضازاده همچنین در واکنش به برخی تخلفات دارویی داروخانه‌ها از جمله گران فروشی و احتکار عنوان کرد: میزان تخلفات در داروخانه‌ها تا حداقل ممکن است و طی تحقیقاتی که انجام شده است روشن شده تخلفاتی هم که انجام می‌شود مالی نیستند به عنوان مثال ممکن است داروساز در محل کارش حضور نداشته باشد و مشکلاتی ایجاد شود و افزایش شکایت از داروخانه را رقم بزند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه معتقدیم داروخانه داران جزو سالم ترین صنوف هستند و باید از آنها حمایت کنی،م عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه داروهای عام کمبودی نداریم و ۹۶ درصد عددی تولید داروهای مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی تهیه می‌شود. مشکل عمده ما مربوط به توزیع داروهای گران قیمت و داروهای خاص است که این مسئله داروخانه‌های دولتی را نیز به دلیل تعهدات مالی سنگین فلج کرده است.

وی ادامه داد: اکنون نزدیک به ۱۰ هزار مرکز ارائه خدمات دارویی در سطح کشور داریم که باید از پتانسیل و ظرفیت آنها استفاده کرد. به عنوان مثال خوب است اقدامی انجام شود که در راستای آن داروخانه‌های منتخب بر اساس عملکرد و توزیع جغرافیایی‌شان بتوانند توزیع داروهای خاص را بر عهده بگیرند. همچنین تعدادی شرکت پخش نیز معین شوند تا توزیع دارو از حالت انحصاری خارج شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − یازده =