۱۱۷ سکه تاریخی به همراه سه سفال در ابهر زنجان کشف شد

سرهنگ حسینعلی فضلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۱۷ قطعه سکه دوران سلجوقی، ایلخانی، صفوی و افشاری در صایین قلعه شهرستان ابهر از فردی در حین خریدوفروش توسط نیروی انتظامی شهرستان ابهر با همکاری نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: با حضور به‌موقع ماموران و رعایت موازین شرعی و قانونی، عملیات خریدوفروش ناکام ماند و در همین رابطه یک نفر دستگیر شد.

این مسوول ادامه داد: اشیای کشف و ضبط‌شده ارزش ریالی زیادی دارد اما برای اموال فرهنگی تاریخی نمی‌توان قیمت تعیین کرد.

فضلی خاطر نشان کرد : افرادی که دنبال به دست آوردن ثروت از طریق خریدوفروش اموال تاریخی و فرهنگی هستند، بدانند که ماموران ما با همکاری نیروی انتظامی استان به‌صورت شبانه‌روزی محوطه‌های تاریخی را رصد می‌کنند و حفاران غیرمجاز را دستگیر می‌کنند و تحویل مقام قضایی می‌دهند.

پیش از این نیز معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت که آبان امسال ۲۹۰ قطعه شی‌ء عتیقه به‌صورت اتفاقی، توقیفی و حفاری‌های غیرمجاز در سطح استان کشف شد.

 محمدرضا محمدپور افزود: اشیای کشف‌شده در سال جاری توسط کارشناسان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند که ۲۵۱ مورد از آن‌ها اصل و ۳۹ مورد بدل تشخیص داده شد.

 این مسوول ادامه داد: دانستن پیشینه و سن اشیا و آثار باقی‌مانده، نقش بسیار مهمی در مطالعه و درک این آثار دارد که دوره تعیین قدمت این ظروف مسی، سکه، سفال و… است از قدمت هزاره اول ق. م تا دوره معاصر است.» 

محمدپور اضافه کرد: بیشترین کشفیات از شهرستان طارم با قدمت هزاره اول قبل از میلاد است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + نه =