دشت ابهر در سال آبی ۹۱_۹۲ بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در استان زنجان را دارد

ابهرآنلاین: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان تعداد چاههای غیر مجاز استان را ۷ هزار و ۷۵۷ حلقه چاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد چاه غیر مجاز ۳ هزار و ۷۳۷ حلقه در دشت های آزاد و ۴ هزار و ۲۰ حلقه چاه در دشت های ممنوعه وجود دارد که برداشت غیرمجاز از آبهای زیر زمینی از طریق این چاهها صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حمیدنیا ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه  تا پایان سال گذشته ۱۰۱هزار و ۶۸۰ حلقه چاه مجاز در استان شناسایی شده، افزود: از این تعداد چاه مجاز دو هزار و ۹۹۸ حلقه به صورت چاه عمیق و ۷ هزار و ۶۸۲ حلقه چاه به صورت نیمه عمیق می باشد.چاه غیر مجاز

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: تعداد دشت های ممنوعه در استان زنجان ۵ دشت بوده که شامل زنجانرود، سجاسرود، ابهر ، قیدار و گل تپه و زرین آباد هستند.

حمید نیا تعداد کنتورهای نصب شده در استان زنجان را ۹۴۵ کنتور عنوان کرد. وی در ادامه به میزان افت آب زیر زمینی در مناطق مختلف استان زنجان اشاره کرد و گفت: متوسط افت آب زیر زمینی در استان ۳,۷ متر در سال است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان یاد آورشد: مجموع افت دشت های استان در سال آبی ۹۱-۹۲برابر ۵,۶۷ متر بوده که دشت ابهر با کاهش ۱,۳۹ متری در سال آبی ۹۱_۹۲ بیشترین افت آب زیر زمینی را دارد.

حمید نیا افزود: افت آب زیر زمینی سایر دشت ها ی زنجان ۱,۱۱ متر، سجاس ۰,۸۶ متر، قیدار ۱,۰۵ و گل تپه و زرین آباد ۱,۲۶ متر می باشد.

وی گفت: پروژه های در حال ساخت شرکت شامل ۱۴ پروژه است  که در مجموع با تامین ۸۷۰ میلیون متر مکعب آب به میزان ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش خود قرار داده و باعث اشتغالزایی ۸۱ هزار و ۷۵۱ نفر می شود که تاکنون مبلغ ۵ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال در این طرحها هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای زنجان از افتتاح سد تالوار در ۲۲ بهمن امسال خبر داد و افزود: سد تالوار یکی از پروژه‎های مهم حوزه آب استان است که دهه فجر امسال به بهره‎برداری خواهد رسید.

حمیدنیا گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش سطوح زیر کشت و تولیدات کشاورزی، پیشگیری از مهاجرت‎های بی‌رویه، افزایش متوسط درآمد کشاورزی، توسعه منابع وابسته به کشاورزی، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش‎های مختلف اقتصادی در استان، محرومیت‎زدایی و اشتغال‎زایی ۲۴ هزار نفر است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =