تضمین بانکی مشکل اصلی روستاییان جهت دریافت تسهیلات مسکن است ‌

ابهرآنلاین: معاون امور بازسازی و مسکن روستایی اداره‌ کل بنیاد مسکن استان زنجان، گفت: متاسفانه مشکل اصلی روستاییان بحث تضامین برای دریافت تسهیلات مسکن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، “اسماعیل صبری”،  در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح آمارگیری از ویژگی‎های مسکن روستایی، تصریح کرد: این طرح در هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود که دوره اول آن سال ۸۲، دوره دوم سال ۸۷ و دوره سوم آن نیز امسال از ۲۰ مهر تا ۲۰ آبان‌ماه هم‌زمان با سراسر کشور انجام شد.قفل

وی خاطرنشان کرد: طرح آمارگیری از ویژگی مسکن روستایی در خصوص اقلیم‎شناسی مناطق روستایی انجام می‎شود و از آن‌جایی که روستاهای زنجان از نظر اقلیمی متفاوت از سایر استان‎هاست، از جمله روستای طارم که مساکن روستایی آن و شرایط اقلیمی آن شبیه به شمال کشور است، در این آمارگیری مدنظر قرار می‎گیرد.

صبری با اشاره به هدف طرح آمارگیری از ویژگی مسکن روستایی، اظهار کرد: در این طرح هدف اصلی مدنظر قرار دادن ویژگی عمومی روستا است که نظرسنجی از روستاییان سبب می‌شود تا نتایج این نظرسنجی برای اقدامات سال‌های آینده مثمرثمر باشد.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی اداره‌کل بنیاد مسکن استان زنجان با بیان اینکه رضایت‎مندی روستاییان از ساخت و سازهای مساکن روستایی در این طرح در چه حدی قرار دارد، بیشترین مسئله مورد نظر در این طرح بود، افزود: موضوعی که مدنظر ما بود این مسئله است که بتوانیم از مسکن روستایی سنتی الگو بگیریم، زیرا مشاهده می‌شود در اکثر روستاها افراد در ساخت مساکن خود به سوی الگوی غربی حرکت می‎کنند، در واقع هدف بنیاد مسکن احیای الگوی‎های سنتی در روستاها است.

وی با بیان اینکه در طرح آمارگیری از ویژگی مسکن روستایی سه پرسش‌نامه وجود داشت، اظهار کرد: در پرسش‌نامه مربوط به شماره یک سئوالاتی در خصوص نوع معیشت، پرسش‌نامه شماره ۲ که جامع‎تر از شماره یک است، اطلاعات مربوط به خود مسکن از جمله تعداد طبقات، عمر واحد مسکونی، قدمت واحد، مساحت و زیربنا و نوع سازه و مصالح به کار رفته در ساختمان و در پرسش‌نامه شماره سه مشخصات آبادی مثل فعالیت غالب افراد آبادی و قیمت یک مترمربع زمین در آن آبادی مدنظر قرار داشت که نتایج این نظرسنجی‎ها در اختیار دانشگاه‎ها و بنیاد مسکن روستایی قرار می‎گیرد.

صبری با اشاره به اینکه اجرای این طرح در روستاها به صورت نمونه بود، گفت: در کل کشور ۲۲۵ روستا در این آمارگیری شرکت داشتند که استان زنجان در این زمینه شهرستان ابهر شامل ۲۶ روستا با ۵۴۲ نمونه، خدابنده ۵۶ روستا با ۶۴۸ نمونه و شهرستان زنجان ۵۸ روستا با ۶۴۰ نمونه در این طرح آمارگیری شرکت داشتند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، ادامه داد: شهرستان ایجرود با ۱۸ روستا و ۵۴۲ نمونه، خرم‌دره با ۱۱ روستا و ۳۹۹ نمونه، طارم ۲۵ روستا با ۵۳۷ نمونه و شهرستان ماه‌نشان با ۳۵ روستا و ۴۳۱ نمونه از جمله تعداد روستاهای استان زنجان هستند که در طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی امسال شرکت داشتند.

وی در خصوص وام مسکن روستاییان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر از پنج هزار درخواست کننده وام مسکن روستایی نزدیک دو هزار و ۶۰۰ واحد به بانک‎ها معرفی شده‎اند و هزار و ۲۷۶ واحد موجب انعقاد قرار داشته‎اند که از این تعداد هزار و ۳۳۷ نفر وام خود را دریافت کرده‎اند.

صبری با اشاره به مشکل اساسی روستاییان که اقدام به گرفتن وام می‎کنند، تصریح کرد: بانک‏هایی از جمله صادرات، سپه، ملی، رفاه جزو بانک‎هایی هستند که نسبت به تسهیلات وامی روستاییان اقدام می‎کنند که متاسفانه اکثر این بانک‌‏ها از روستاییان دو نفر ضامن کارمند خواستار هستند که اکثر افراد در این زمینه با عدم ارایه ضامن برخورد می‎شوند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =