بحران آب در روستاهای استان زنجان

ابهرآنلاین: کشور ایران جز کشورهای کم آب دنیا است، از طرف دیگر مصرف آب در ایران بیش از معیارهای جهانی است، این دو عامل در پیوند با ضعف مدیریت شرایطی را ایجاد کرده است که به تدریج کمبود آب در جای جای کشورمان در حال تبدیل شدن  به یک بحران جدی است.

اما بحران آب در روستاهای استان زنجان بیشتر از آنچه که به بالا بودن مصرف مربوط باشد، به عدم وجود زیر ساختهای مناسب و ضعف در مدیریت مربوط است. اکنون در بعضی از روستاهای زنجان آب به صورت جیره بندی توزیع میشود. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان “مردم مناطق روستایی در فصل تابستان با مشکل آب مواجه هستند، به طوری که آب مورد نیاز مردم این مناطق به صورت جیره‌بندی توزیع می‌شود. میانگین قطعی آب در روستاهای استان ۴۸ ساعت است، یعنی در مجموع ۳۸ درصد جمعیت روستایی استان با یک نوبت قطعی آب مواجه هستند”.   th3

گزارش خبری زیر توسط خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد بحران کم آبی در روستاهای استان زنجان تهیه شده است:

۳۸ درصد جمعیت روستایی زنجان با یک نوبت قطع آب مواجه هستند/۸۰ درصد روستاهای ابهر از کم آبی در رنج هستند

به گزارش خبرنگار مهر در حال حاضر روستاهای استان زنجان با بحران شدید کمبود آب مواجه هستند و  کم آبی به عنوان بی سرو صداترین بلایای طبیعی در مقابل سیلاب به عنوان یکی از پر صداترین بلایای قرار گرفته است. این در حالی است که خطر و خسارت‌های ناشی از خشکسالی به مراتب بیشتر از سایر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، آتش فشان و حتی زلزله است.

متأسفانه امروزه مصرف آب در کشور، در حدود ۸۰ درصد بیشتر از میانگین سرانه دنیا است، از طرفی اگر بتوانیم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‎ جویی داشته باشیم، قادر خواهیم بود برای ۱۲۰ هزار نفر آب تأمین کنیم .

در استان زنجان در حال حاضر ۱۵۲۵ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۳۲۰ کیلومتر خطوط انتقال وجود دارد، این در حالی است که بیش از ۸۸۰ کیلومتر شبکه فرسودگی دارد و با اعتبار کنونی زمان طولانی نیاز است که اصلاحاتی در شبکه انجام  شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۶ روستای استان با مشکل کم آبی مواجه است، می‌گوید: “متأسفانه مردم مناطق روستایی در فصل تابستان با مشکل آب مواجه هستند، به طوری که آب مورد نیاز مردم این مناطق به صورت جیره‌بندی توزیع می‌شود. از طرفی، میانگین قطعی آب در روستاهای استان ۴۸ ساعت است و این یعنی در مجموع ۳۸ درصد جمعیت روستایی استان با یک نوبت قطعی آب مواجه هستند، به همین خاطر در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی‌های لازم، این مشکلات به حداقل برسد.

رضا کابلی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در بحث آب‌ شرب روستاییان ادامه می‌دهد: این مشکلات فقط در سایه تعامل و همکاری قابل حل خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد وجود مشکلاتی در زمینه آب‌ شرب روستاییان استان هستیم می‌گوید: بی‌تردید حل مشکلات آب ‌شرب روستاییان در اولویت همه برنامه‌های شرکت آبفار استان قرار دارد و این در حالی است که دلیل اصلی به وجود آمدن چنین مشکلاتی، کمبود اعتبارات است، چرا که نبود اعتبارات کافی باعث شده است که این شرکت قادر به انجام پروژه‌های جدید در این بخش نباشد.

وی با ابراز تأسف از اینکه مصرف آب برخی از روستاییان بیش از حد استانداردهای تعیین شده است، می‌افزاید: زمانی که گفته می‌شود مشکلات آب‌ شرب روستاییان با تعامل همه جانبه قابل حل است، این به معنای آن است که مردم نیز باید همگام با مسئولان در مرتفع کردن این مشکلات گام بردارند. یکی از این تعاملات، مدیریت در مصرف آب ‌شرب است که می‌توان با اهتمام به این موضوع، مسئولان را در اجرای برنامه‌های جدید که همگی در راستای حل مشکلات آب ‌شرب روستاییان است یاری کرد.

th

جیره بندی آب در روستاهای زنجان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان می‌گویدد: مردم روستایی در حال حاضر در تابستان با مشکل آب روبرو هستند و آب مورد نیاز مردم به صورت جیره بندی توزیع می‌شود.

رضا کابلی افزود: در حال‌ حاضر میانگین قطعی آب در روستاهای استان ۴۸ ساعت است و در مجموع ۳۸ درصد جمعیت روستایی با یک نوبت قطع آب مواجه هستند، در حال حاضر برای حل بحران آب نیاز به تانکر آب‌رسانی است.

سرپرست فرمانداری زنجان نیز در این باره گفت: ۳۰ روستای این شهرستان به دلیل خشکسالی با کمبود آب مواجه هستند.

علی کاظمی افزود: در برخی روستاهای تابعه شهرستان زنجان کمبود جدی آب وجود دارد که همکاری روستاییان در رفع مشکلات به وجود آمده نقش تعیین کننده‌ای دارد.

۸۰  درصد روستاهای ابهر به علت کم آبی در رنج هستند

فرماندار شهرستان ابهر در خصوص وضعیت آب شرب شهرستان ابهر می‌گوید: ۵۰ تا ۸۰ درصد از روستاهایی که مشکل آب دارند، روزانه فقط نیم ساعت از آب شرب استفاده می‌کنند. به گفته ایشان فرمانداری ابهر هر روز شاهد تجمع روستاییان در فرمانداری است.

نورالدین رفیعی به حادتر شدن مشکل کمبود آب در روستاهای شهرستان ابهر اشاره کرده می‌افزاید: مشکلات برخی از این روستاها با بهره ‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام حل می‌شود.

فرماندار ابهر با بیان اینکه تولید آب شرب روستاها با مشکلات فراوان انجام می‌شود می‌گوید: متأسفانه از این آب شرب که به سختی هم توزیع می‌شود در بخش کشاورزی هم استفاده می‌کنند.

رفیعی ادامه می‌دهد: جلوگیری از مصرف آب شرب در بخش کشاورزی به حل معضل آب شرب هم کمک می‌کند.

آب با تانکر در ماه نشان توزیع می‌شود

فرماندار ماهنشان می‌گوید: روستاهای شهرستان با بحران آب مواجه هستند و باید در کوتاه مدت مشکل آب این روستاها حل شود. در شش روستا شش پروژه نیمه تمام داریم که اگر این پروژه‌ها تمام شود مشکل کم آبی مردم این روستاها هم حل خواهد شد. به گفته ایشان با تخصیص اعتبارات ۲۴ پروژه اجرایی خواهد شد که مشکل و بحران بی آب هم در روستاهای ماهنشان حل می‌شود.

محمد پور می‌افزاید: باید هر چه زودتر پروژه‌های مربوط به حوزه آب حل شود چرا که در ماه رمضان و در تابستان مردم آب برای استحمام و آشامیدن ندارند و باید مدیریت لازم در این مورد لحاظ شود. ” در حال حاضر به این روستاها که با بحران آب مواجه هستند با تانکر آب بین مردم توزیع می‌شود”.

th1

 ۱۵روستای ایجرود با مشکل کمبود آب مواجه هستند

فرماندار ایجرود نیز به مشکلات موجود در تأمین آب روستاهای شهرستان ایجرود اشاره کرده و می‌گوید: ۱۵ روستای شهرستان ایجرود مشکل تأمین آب دارند.

باقر اکبرپور می‌افزاید: هشت روستای شهرستان ایجرود با بحران شدید آب آشامیدنی مواجه هستند که در این راستا با تخصیص اعتبار مشکل کم آبی در این روستاها حل خواهد شد.

فرماندار شهرستان ایجرود، نجم‌الشیخان و قندی بلاغ را از جمله روستاهای شهرستان ایجرود اعلام کرد و گفت: این دو روستا با مشکل جدی کم آبی مواجه هستند.

اکبرپور به مشکل موجود در تحویل چاه مظفر اشاره کرد و یاد آورشد: اگر این چاه تحویل داده نشود آب منطقه با مشکل جدی مواجه می‌شود و در حال حاضر برای این روستاها با تانکر آب توزیع می‌شود.

در این میان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان راه برون رفت از مشکلات پیش آمده در زمینه کمبود آب در استان زنجان را اجرای پروژه‌های بخش آب این استان می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر ۹۹ پروژه نیمه‌ تمام در استان وجود دارد که نیاز به ۵۶ میلیارد تومان اعتبار است تا این پروژه‌ها به اتمام برسند.

کابلی به ضرورت بازسازی شبکه انتقال آب شرب روستایی اشاره کرده و می‌گوید: در سال جاری برای اجرای برنامه‌ها به ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که با مساعدت لازم همه برنامه‌ها اجرایی خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: این پروژه‌های نیمه تمام از سال ۸۵ مانده است که با اجرای این پروژه‌ها بسیاری از مشکلات روستاییان حل خواهد شد اعتبارات برای توسعه و بازسازی تأسیسات فرسوده آب روستایی یک میلیارد تومان است که امسال تخصیص یافته است.

همچنین  مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان در خصوص وضعیت کم آبی در روستاهای استان زنجان می‌گوید: ۱۶۶ روستا در استان زنجان با کم آبی مواجه هستند که برای اقدامات کوتاه مدت به ۹ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

صفی الله کرامتی می‌افزاید: در راستای کمک به زیرساخت‌ها ۸۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه شده است. وی اعتبار حوادث غیرمترقبه را ۲ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال عنوان کرده و یادآور می‌شود: ۳ میلیارد و ۸۴ میلیون ریال نیز سررسید سال جاری بوده است.

در این میان رعایت توصیه‌ها در زمینه مصرف بهینه و پرهیز از هدر رفتن آب نیز می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در زمینه جلوگیری و کاهش اثرات کم آبی موثر باشد که باید توجه ویژه به این مهم صورت بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − شش =