آفت زنجره مو، بزرگ‌ترین تهدید برای تاکستان‌های استان زنجان

ابهر آنلاین: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: زنجره مو بزرگ‌ترین آفتی است که در صورت کنترل نشدن در آینده‌ای نزدیک، به اصلی‌ترین عامل نابودی تاکستان‌های زنجان مبدل خواهد شد.

“سعید ادیب” در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، با اعلام این مطلب، ابراز کرد: خسارتی که آفت زنجره مو بر تاکستان‌ها وارد می‌کند، به مراتب بیش از خسارت بلایای طبیعی است. getty02-63

وی افزود: خشکاندن ریشه و همچنین انتشار سریع آثار بسیار نامطلوبی داشته و ممکن است جبران آن سال‌های زیادی به طول بیانجامد.

این مسئول با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه از سموم در باغات موجب شده است که آفات دیگر از بین رفته و این نوع از آفت بی‌رقیب مانده و به تاکستان‌ها آسیب برساند، تصریح کرد: این زنجره یکی از آفات مهم مو در کشور محسوب می‌شود که در همه مناطق موکاری مشاهده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان ضمن تشریح نحوه خسارت این آفت، یادآور شد: حشره بالغ بر روی سرشاخه‌های مو و برخی درختان میزبان تخم‌ریزی کرده و بر اثر این امر قسمتی از بافت گیاه از فعالیت بازمانده و در روی آن برآمدگی‌هایی به‌وجود می‌آورد که موجب شکنندگی سرشاخه شده و آن‌ها را ضعیف و حتی خشک می‌کند.

ادیب، ادامه داد: پوره‌های آفت پس از خروج از تخم، وارد خاک شده و روی ریشه‌های مو مستقر می‌شوند که پس از آن اقدام به تغذیه از ریشه گیاه می‌کنند.

وی، ضعیف شدن تدریجی پایه‌های مو، خشک شدن آن، زرد شدن برگ مو و نیز کوچک و ریز شده محصول را از نتایج این آفت عنوان کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، به برخی از راهکارهای مقابله با این آفت اشاره کرد و متذکر شد: استفاده از زمین‌های شنی، افزایش دفعات آبیاری، تقویت زمین به ‌وسیله کودهای حیوانی، بیل زدن پای درخت و سوزاندن علف‌های هرز باغات و هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم‌ریزی زنجره‌ها در بهار می‌تواند در از بین بردن این آفت مؤثر واقع شود.

این مسئول متذکر شد: زنجره مو در برخی از باغات شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره مشاهده شده و حتی طبق گزارشات واصله از میانگین نیز بالاتر است که اگر مورد توجه قرار نگیرد محصولات تاکستان این مناطق تا چند سال آینده منقرض خواهد شد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 3 =