در جلسه ستاد راهبردی نهضت سوادآموزی مطرح شد: وضعیت استان زنجان در امر سوادآموزی بالاتر از میانگین کشوری است

ابهر آنلاین: مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: وضعیت استان در امر سوادآموزی بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، “علی جعفری” در جلسه ستاد راهبردی نهضت سوادآموزی ابراز کرد: اطمینان داریم با تعامل دستگاه‎های اجرایی و ستاد راهبردی سوادآموزی در تحقق منویات مقام معظم رهبری نسبت به صفر رساندن میزان بی‌سوادی در کشور موفق خواهیم شد لذا قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

24399t

وی با اشاره به شاخص‎های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‎های اجرایی استان در زمینه سوادآموزی در جشنواره شهید رجایی، افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل به دستگاه‎های اجرایی فرصتی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا نظرات خود را درخصوص این بندها ارسال نمایند، همچنین نمایندگان ثابت دستگاه‎ها در امر سوادآموزی مشخص و معرفی شوند، زیرا در این ارزیابی به ازای هر ۵ نفر جذب و معرفی افراد بی‎سواد یک امتیاز از ۱۰۰ امتیاز به دستگاه‎ها تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید هدف اصلی از اقدامات انجام گرفته در راستای انجام وظیفه برای ریشه‌کنی بی‎سوادی قرار گیرد لذا زمانی میزان بی‌سوادی به صفر خواهد رسید که همکاری و تعامل بین دستگاه‎های مختلف صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: ریشه‌کنی بی‎سوادی زمانی اتفاق می‎افتد که همه با یک بسیج همگانی به دنبال آن باشند در همین راستا اداره کل آموزش و پرورش و معاونت سوادآموزی آن در پی ارائه مدل‎های جدید برای بالا بردن تعامل بین دستگاه‎ها برای شناسایی افراد بی‌سواد است زیرا اگر همه در برابر این موضوع احساس مسئولیت کنند ریشه‎کنی بی‌‌سوادی اتفاق می‎افتد.

“امیر نظری” تصریح کرد: هم‌اکنون در سطح استان از وجود ۱۰ هزار نفر فرد بی‌سواد آگاه است که حتی با وجود در دست داشتن کدملی آنان آدرس موردنظر یافت نشد لذا دستگاه‎ها می‎توانند با استفاده از بانک اطلاعاتی خود در شناسایی و تشویق افراد بی‌سواد برای سوادآموزی کمک کنند.

وی یادآور شد: در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال ۴۷۰۶ نفر بی‌سواد بر طبق آمار سرشماری سال ۹۰ در استان وجود دارد این در حالی است که این میزان در بین افراد ۱۰ تا ۱۴ سال ۳۷۳ نفر هستند که نشان از بسته شدن دروازه‎های بی‎سوادی در استان است همین طور در اول انقلاب فاصله بی‌سوادی استان با میانگین کشوری ۱۸ درصد بود که در سال ۹۰ این میزان از میانگین کشوری بالاتر رفت لذا اگر مسئولان اراده کنند می‎توانند جشن ریشه‎کنی بی‌سوادی را بگیرند.

مدیرکل دفتر منابع انسانی استانداری زنجان نیز در این جلسه ابراز کرد: ۲۹ دستگاه شامل بخشنامه‎ شاخص‎های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‎های اجرایی استان در زمینه سوادآموزی می‌شوند که از بین آنها ۸ دستگاه غیردولتی بوده و به صورت سالانه ارزیابی اعلام نمی‌شوند که مخابرات جزئی از آن است بنابراین ۲۱ دستگاه در جشنواره شهید رجایی ارزیابی خواهند شد ولی در شاخص‎های معرفی شده اشکالات وجود دارد و باید آنها به صورت کمی ارزیابی شوند و نه کیفی لذا هفته آینده این بخشنامه به دستگاه‎ها ابلاغ خواهد شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: فاصله باسوادی زنان و مردان برطبق سرشماری‎های سال‎های ۵۵ و ۹۰ به کمترین حد رسیده است همچنین بر طبق سرشماری سال ۹۰، ۴۵۵۹۸ نفر بی‌سواد در استان وجود دارد که بیسوادان ۱۰ تا ۱۴ ساله به صورت تک‎تک بررسی شدند که نشان داد این افراد به دلایلی مانند مهاجرت، آموزش ناپذیر بودند و مرگ و میر بی‌سواد تلقی شده‌اند و دروازه‎های بی‌سوادی در استان بسته شده است به طوریکه حتی برای یک نفر نیز در مدارس معلم وجود دارد.

“غفار سرداری” افزود: چون نتایج به دست آمده براساس خود اظهاری افراد بوده ممکن است بسیاری از افراد باسواد خود را بی‌سواد معرفی کنند که با در دست بودن اطلاعات اسمی آنان می‎توان وضعیت را مشخص کرد و براساس آمار موجود استان زنجان با وجود ۵۶ نفر کودک بازمانده از تحصیل اولین رتبه را داراست و استان سیستان و بلوچستان با ۲۳۲۴ نفر کودک بازمانده از تحصیل دارای رتبه آخر است.
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 7 =