به هنگام مارگزیدگی با یک “استکان” سم را بیرون بکشید

ابهر آنلاین: کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمانشاه معتقد است با استفاده از یک استکان می توان سم مار را از بدن فردبیرون کشید.

آفتاب: شهریار نوری الاصل اولین اقدام در خصوص مار گزیدگی را ممانعت از حرکت و دویدن فرد مجروح عنوان کرد و افزود: حرکت و دویدن فرد موجب شده تا با افزایش گردش خون سم در تمام بدن پخش شود.

85da769d84e047a

نوری الاصل اقدام بعدی را در این زمینه بستن محل بالای زخم با یک باند پهن به عرض سه تا پنج سانتیمتر بیان کرد و افزود: پس از این کار باید محل نیش را به وسیله آب و صابون شستشو داد تا از جذب سم احتمالی ریخته شده بر روی پوست فرد جلوگیری کرد.

این کارشناس امداد و نجات تاکید کرد: در مارگزیدگی به هیچ عنوان نباید محل نیش را سرد کرد و در این زمینه باید به سرعت اقدام به مکش زهر به وسیله سرنگ، دهان و یا وسایل دیگر نمود.

نوری الاصل تصریح کرد: در صورتی که دسترسی به سرنگ مجهز به بادکش وجود ندارد می توان از یک استکان چای برای بیرون کشیدن زهر استفاده کرد، بصورتیکه استکان را سر و ته بر روی محل نیش قرار داده و به سرعت تکه پارچه، کاغذ و یا برگ خشکی را آتش زده و در درون استکان قرار داد.

وی افزود: انجام این کار موجب می شود تا خون به همراه سم درون آن از محل نیش خوردگی خارج شده که ممکن است در مواردی تا نصف استکان نیز از خون پر شود.

این کارشناس امداد و نجات مکش محل زخم را با استفاده از دهان در صورتی مجاز دانست که دهان فرد دارای زخم نبوده و یا فرد دندان کشیده شده نداشته باشد که در این صورت کشیدن سم با دهان مسمومیت ایجاد نمی کند.

نوری الاصل تاکید کرد: بعد از انجام این اقدامات باید هرچه سریعتر فرد را به مراکز درمانی به منظور تزریق پادزهر منتقل کرد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 3 =