زنجان، پیشرو در زمینه‌ی مولدهای مقیاس کوچک

ابهر آنلاین: مدیرعامل برق منطقه‎ای زنجان : زنجان از استان‎های پیشرو در زمینه‌ی مولدهای مقیاس کوچک در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، «علی چهل‌امیرانی» ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‎های شرکت برق منطقه‎ای در ایام انتخابات، تصریح کرد: با فعالیت‎های پرسنل صنعت برق، خوشبختانه هیچ مشکلی در روز انتخابات در شبکه حادث نشد.

وی افزود: صنعت برق استان از سه بخش تولید، توزیع و انتقال تشکیل شده که هر سه بخش در استان در حال فعالیت است که انتقال برق به عهده برق منطقه‏‌ای و توزیع برق برعهده‌ی شرکت توزیع استان است.

این مقام مسوول با بیان این‌که در کل کشور ۱۶ برق منطقه‎ای وجود دارد، اظهار کرد: برق منطقه‎ای زنجان مسوولیت خدمت‎رسانی به استان زنجان و قزوین را برعهده دارد که جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با ۳۷ هزار کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار می‎دهد که مرکزیت شرکت در زنجان است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون شرکت توزیع برق ۹۰۰ پرسنل دارد، اظهار کرد: ۴۰۰ نفر از این کارمندان، رسمی هستند.

چهل‌امیرانی افزود: برای ساخت و بهره‌برداری از یک نیروگاه مدت زمان حداقل ۲۴ ماهه لازم است که تکمیل نیروگاه سلطانیه در طی ۱۸ ماه یکی از رکوردهای خوب استان است.

وی با اشاره به ساماندهی دکل‎های موجود در شهر، گفت: کل دکل‎های موجود در داخل شهر که به صورت مشبک است حذف می‌شود و دکل‌ها به صورت تلسکوپی و تک‌پایه ایجاد می‌شود که این کار یکی از کارهای ماندگار و اعتبار مورد نیاز آن ۸ میلیارد تومان است که در فاز نخست ۲ میلیارد تومان برای این امور هزینه شده است.

چهل‌امیرانی با اشاره به فعالیت‎های انجام شده در شرکت برق منطقه‎ای زنجان در زمینه‌ی ورزش، گفت: چون برق منطقه‎‎ای زنجان یک شرکت دولتی است، نمی‎تواند در ورزش به صورت حرفه‎ای وارد شود، اما زیرساخت‏‌های ورزشی برای استفاده‌ی پرسنل فراهم شده است و در زمینه‌ی بدمینتون بانوان نیز برق منطقه‎ای یکی از تیم‎‎های برتر کشور است.

این مسوول با اشاره به تعریف مولدهای مقیاس کوچک، گفت: اگر تولید برق زیر ۲۵ مگاوات است مولد مقیاس کوچک محسوب می‌شود و ۲۵ مگاوات به بالاتر در رنج نیروگاه قرار می‎گیرد. برای مولدهای مقیاس کوچک در استان زنجان با حضور بخش خصوصی حدود ۳۶۰ مگاوات موافقت‌نامه اصولی توسط برق منطقه‎ای و توانیر به سرمایه‎گذارها صادر شده که ۷۴ مگاوات آن در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان افزود: یکی از حمایت‏‌های وزارت نیرو در زمینه‌ی مولدهای مقیاس کوچک در شهرک‎های صنعتی این است که شهرک‎های صنعتی مکلف هستند در این راستا ۲۰۰۰ مترمربع زمین رایگان در اختیار قرار دهند.

وی با اشاره به مزایای مولدهای مقیاس کوچک، اظهار کرد: مولدهای مقیاس کوچک توجیه اقتصادی برای سرمایه‎گذار داشته هم‌چنین هزینه‌ی کمتری برای سرمایه‎گذار دارد و به علت نزدیک بودن محل تولید و مصرف، تلفات انرژی کمتری نیز دارند.

وی ادامه داد: ۷۴ مگاوات از مولدهای مقیاس کوچک در حال احداث است و بخشی از آن نیز تمام شده است که ۲ واحد در شهر تخصصی روی راه‎اندازی شده و آماده اتصال به شبکه است که این ۷۴ مگاوات یک پتانسیل اضافی است که در استان ایجاد شده است.

چهل‌امیرانی گفت: قرار است نخستین آزمایشگاه تست توربین‎های بادی در شهرستان ابهر احداث شود که زمین آن نیز در منطقه علی‎آباد شهرستان ابهر تعیین و مجوز آن نیز صادر شده است که امیدواریم که این آزمایشگاه فرصتی ایجاد کند تا سرمایه‎گذارها جذب استان زنجان شوند.

وی با اشاره به تلفات انرژی، خاطرنشان کرد: هر چه محل مصرف از محل تولید دورتر باشد بخشی از تولید به صورت حرارت تلف می‌شود که این امر اجتناب‎ناپذیر است و نزدیکی به محل مصرف سبب کاهش تلفات می‌شود که اتلاف انرژی برق زنجان ۲٫۰۵ است که این امر کمتر از میانگین متوسط کشوری که ۳٫۴۲ است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + نه =