رئیس جمهور در آیین ثبت جهانی کاخ گلستان: ایرانیان از ۵ هزار سال پیش در انتظار بهار عدالت و انسانیت بوده‌اند

ابهر آنلاین: رئیس جمهور در آیین ثبت جهانی کاخ گلستان گفت: روح جمعی هر ملت، حقیقتی زنده است که با عبور از فراز و نشیب‌ها و تجربیات گوناگون در طول تاریخ آبدیده شده و بستری برای شکل دهی به هویت امروز ماست، چنانکه آنچه در امروز ما می‌گذرد بستر شکل‌گیری آینده است.

IMAGE635088569631285730

شبکه ایران/ رییس‌جمهور میراث فرهنگی را عنصر اصلی هویت ملتها و بستر روابط آنها با یکدیگر توصیف و اظهار داشت: صیانت از میراث فرهنگی، توجه به آن و معرفی میراث فرهنگی، معرفی هویت و شخصیت یک ملت و اندوخته‌ها و توانمندی‌های اوست.

دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر یکشنبه در آیین نکوداشت ثبت جهانی کاخ گلستان در فهرست میراث معنوی جهانی با بیان اینکه میراث فرهنگی، معنوی و تاریخی یک ملت عنصر اصلی هویت اوست، گفت: انسان با هویت خودش، خود را نسبت به محیط تعریف و با دیگران رابطه برقرار می‌کند و هر قدر هویت او عمیق‌تر، روشن‌تر و تعریف شده‌تر باشد، شخصیت او و حوزه ارتباطی او والاتر، گسترده‌تر و موثرتر خواهد بود.

رییس‌جمهور افزود: میراث فرهنگی شبیه حافظه ثابت انسانهاست و همانگونه که یک انسان بر اساس داشته‌های حافظه خود که از کودکی تا بزرگسالی شکل می‌گیرند دایره ارتباطات خود را در بزرگسالی شکل می‌دهد، میراث فرهنگی نیز در یک مقیاس تاریخی و جهانی در حکم حافظه ثابت یک ملت است که شخصیت و هویت او را شکل داده و بستر رابطه آن ملت با دیگران و تعاملات، اثرگذاری‌ها و اثرپذیری‌های او را تعریف می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد میراث فرهنگی را از عناصر اصلی فرهنگی و شخصیتی یک ملت توصیف کرد و اظهار داشت: هر اثر فرهنگی اگر چه متعلق به یک دوره تاریخی خاص و یا دربردارنده یک اتفاق تاریخی مشخص است، اما در مسیر گذر تاریخ یکی از قطعات تشکیل دهنده هویت یک ملت و روح جمعی او که برآمده از گذشته تاریخی و فرهنگی آن ملت می‌باشد، است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: روح جمعی هر ملت حقیقتی زنده است که با عبور از فراز و نشیب‌ها و تجربیات گوناگون در طول تاریخ آبدیده شده و بستری برای شکل دهی به هویت امروز ماست، چنانکه آنچه در امروز ما می‌گذرد بستر شکل‌گیری آینده است.

دکتر احمدی‌نژاد صیانت از میراث فرهنگی، توجه به آن و معرفی میراث فرهنگی را معرفی هویت و شخصیت یک ملت و اندوخته‌ها و توانمندی‌های او دانست و خاطرنشان کرد: همین مساله دلیل ارزشمندی میراث فرهنگی و اهمیت صیانت از آن است.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که مگر می‌شود تجربیات تاریخی یا روح جمعی یک ملت را با چیزی دیگر معاوضه کرد؟ گفت: همه ما در قبال صیانت از میراث فرهنگی که حفاظت از موجودیت امروز ما و تضمین آینده این مرز و بوم و این ملت است، مسئول هستیم.

دکتر احمدی‌نژاد اضافه کرد: میراث فرهنگی مرور تجربیات گذشته و عبرت‌های تاریخی و بستری برای شناخت روحیه‌ای است که در امروز ملت ایران موج می‌زند.

ذکر عظمت ایرانیان ناسیونالیستی نیست

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه باور من این است که اگر سالها درباره عظمت ملت ایران سخن گفته شود، کم است، اظهار داشت: وقتی از عظمت‌های ملت ایران سخن می‌گوییم به معنای قوم‌گرایی و ناسیونالیسم نیست و اتفاقا یکی از ویژگیهای برجسته ملت ایران در طول تاریخ همین بوده است که رابطه خود را با دیگران بر اساس ملیت، عقیده و نژاد پایه نگذاشته است.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه هیچ آثاری از بت‌پرستی در تاریخ ملت ایران وجود ندارد، تصریح کرد: آنچه درباره آتش پرستی ملت ایران گفته می‌شود نیز جعلیات تاریخی است که عنوان می‌شود و البته اگر جمع کوچکی از ملتی دهها میلیونی مرتکب تخلفی شوند، هرگز نمی‌توان آن تخلف را به پای همه ملت نوشت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران فرهنگی زیباتر از ایران سیاسی بوده، گفت: زمانی که زرتشت و عیسی آمدند، ایرانیان آنها را یاری کردند و زمانی که آخرین پرچمدار رسالت و راه نجات بشر آمد، بدون تعصب به استقبال رفتند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه این مایه افتخار ماست که ملت ایران در طول تاریخ هر گاه که ندای حقی شنیده به سوی آن شتافته و آن را قبول کرده است، خاطرنشان کرد: برخی برای رفتارهای غلط توجیه دینی می‌‌آورند در حالی که ملت ایران همیشه حق طلب و موحد بوده و سخن حق را از هر کسی در هر کجای جهان شنیده، پذیرفته و این ملت هیچ گاه در لاک تعصبات قومی فرو نرفته و همواره و از ابتدا کمال‌جو بوده و حرکتی کمالی به سوی قله‌های کمال داشته است و زیباترین سنت‌های انسانی در ایران پایه‌گذاری شده که سرشار از مهربانی و انسانیت است.

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ایران در طول تاریخ همواره شادی‌ها، امتیازات و دستاوردهایش را با دیگران بدون هیچ چشم‌داشتی تقسیم کرده در حالی که هم در گذشته و به ویژه در دنیای حاضر کسانی هستند که یک قطره دانش و علم را به قیمت استقلال ملت‌ها معاوضه می‌کنند، اما ایرانیان در تمام دوران درخشانی که سرآمد دانش و سیاست و زندگی در جهان بودند همه داشته‌های خود را با دیگران به رایگان تقسیم کردند؛ چرا که باور داشتند شادی، نشاط، سعادت و زیبایی حقیقی زمانی محقق می‌شود که همه از زیبایی و سعادت برخوردار باشند.

رییس‌جمهور ملت ایران را همواره خالق فرهنگ و تمدن متعالی دانست و گفت: اگر میراث فرهنگی ایران را از صفحه میراث فرهنگی جهانی برداریم چیز قابل توجهی نمی‌ماند چرا که در دوره‌ای طولانی از تاریخ در جهان فقط ایران بوده است و دیگر هیچ. و شگفت آنکه در آن دوران ایرانیان با تکیه بر فرهنگ و مدیریت فرهنگی جهان را اداره می‌کردند نه با اتکاء به نظام‌های جاسوسی، دستگاههای اطلاعاتی، موشکهای پاتریوت یا ماهواره و بمب اتم.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: ایرانی‌ها همواره آنقدر زیبا زندگی کردند و به اقوام دیگر احترام گذاشتند که دیگر ملت ها با افتخار زیر پرچم ایران می‌آمدند و ایران فرهنگی در طول تاریخ همواره زیباتر و گسترده‌تر از ایران سیاسی بوده است.

رییس‌جمهور اظهار داشت: ایرانی‌ها از ابتدا می‌دانستند که سیر حرکت انسان کمالی است و جامعه انسانی باید به سمت یک میعادگاه و نقطه موعودی حرکت کند که در آن همه انسانها احساس آزادی، شرافت، کرامت، سعادت، بزرگی، نشاط و زیبایی کنند؛ همان میعادگاهی که خدا و پیامبران وعده آن را داده‌اند و فطرت انسان نیز همواره در آرزوی آن بوده است.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: ایرانی‌ها میدانستند که تا عدالت و پاکی مطلق حاکم نشود زندگی انسان در دوره زمستانی خود خواهد بود و از همین رو از ۵ هزار سال پیش در انتظار بهار عدالت و بهار انسانیت بوده‌اند و در همین مسیر هر گاه ندای حقی شنیده‌اند با اشتیاق از آن استقبال کرده‌اند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: ایرانیان بر همین اساس از چند هزار سال قبل زیباترین سنت انسانی یعنی نوروز را پایه‌گذاری کردند که همه سنت‌هایش به آینده امید می‌دهد و برای حرکت به سمت بهار حقیقی انرژی تزریق می‌کند. نوروز حکیمانه‌ترین سنتی انسانهاست و نامی زیبا و موقعیت زمانی زیبا و حکیمانه‌ای دارد.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نوروز تجدید بیعت با بهار عدالت، ‌حقیقت و انسانیت است و اینها زیبایی‌های ملت ایران است و البته متعلق به همه بشریت است؛ چرا که ایرانی‌ها زیبایی‌ها و داشته‌هایشان را به رایگان با همگان به مشارکت می‌گذارند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه نوروز یکی از عناصر فرهنگی ایرانیان است، گفت: وقتی اسم برخی کشورها بر زبان انسان جاری می‌شود، انسان به یاد خشونت، جنگ، اشغالگری، بمب اتم و کشتار می‌افتد اما بعضی از اسمها به مجرد بر زبان آمدن انسان را در برابر واژه‌هایی قرار می‌دهد که مشحون از زیبایی و فرهنگ است و به عنوان مثال وقتی نام ایران برده می‌شود همه به یاد کاشیکاری های زیبا، موسیقی، شعر، ادبیات، محبت، دوستی، با هم بودن و عظمت های فرهنگی انسانی می‌افتند.

دکتر احمدی‌نژاد تاکید کرد: نباید تصور کنیم این ویژگیها منحصر در ایران جغرافیایی امروز است؛ چه آنکه بسیاری از ملت‌های جهان در این ویژگیها شریک و سهیم‌اند و ایرانیان هر کس را و در هر کجا که برخوردار از این ویژگیها باشد، ایرانی می‌دانند و آنجا را ایران می‌شناسند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: این ویژگیها یک شبه و اتفاقی به دست نیامده بلکه برآمده از یک تاریخ فرهنگ است که باید آن را حفظ و به دیگران معرفی کرد و تاکید بر این ویژگیها ذکر نعمت الهی و مسئولیتی است که خداوند بر عهده ملت ایران قرار داده است.

دکتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: جهان بشری زمانی به سعادت می رسد که این ویژگیها در همه سرزمین‌ها عمومی شود و ملت ایران در قبال ترویج این ویژگیها مسئول است و البته هیچ گاه به دلیل برخورداری از این خصوصیات به دیگران فخرفروشی نکرده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز جهان بیش از هر دوره تاریخی دیگر به این فرهنگ نیازمند است و به ضرورت حاکمیت این فرهنگ پی برده است، تصریح کرد: امروز زمان هنرنمایی ملت ایران است و هر کس در هر لباس و عنوانی و در هر جایگاه و شغلی باید نماد این ویژگیهای برآمده از یک تاریخ مجاهدت، اندیشه، حکمت و فداکاری باشد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه باید این ویژگیهای انسانی را حفظ کرد، آنها را تعمیق نمود و گسترش داد، خاطرنشان کرد: حفظ این میراث فرهنگی و بهره‌گیری از آن برای اصلاح جهان ماموریت امروز ماست.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ثبت هر یک از آثار فرهنگی ایران تراز فرهنگی این ملت را بالا می‌برد، گفت: ثبت هر یک از این آثار فرهنگی در فهرست میراث معنوی جهانی کاری بسیار سخت، تخصصی و زمان‌بر است که از دوره مسئولیت آقای مهندس رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی، توجه و تمرکز بیشتری صرف این موضوع شد و مدیران بعدی نیز آن را ادامه دادند که بنده در اینجا از همه آنان و همه دست اندرکاران این مهم صمیمانه قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به ثبت ۷ اثر قبل از دولت نهم و ثبت ۱۰ اثر در دولت فعلی از خدمات مشایی، موسوی، ملک‌زاده و بقایی و آنها که در عرصه صیانت از این آثار نیز تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: به امید روزی که همه ملت‌ها با هم، همه مرزهای جعلی را که به شرافت و حقیقت انسانی آنان لطمه وارد می‌کند، کنار بزنند و تحت لوای پرچم توحید و عدالت و به رهبری انسان کامل سرود عشق، زیبایی و آزادی سر دهند.

در پایان این مراسم یک تابلوی نفیس منقش به آیه شریفه «و اِن یَکاد» از سوی سازمان فرهنگی به رئیس جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 5 =