علل سقوط مرسی از دیدگاه کارشناسان مصری

994675105rkmlmpimابهر آنلاین: کارشناسان مصری علل سقوط محمد مرسی را تلاش وی برای تثبیت قدرت خود و حزب اخوان المسلمین برشمردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ، مونا الطحاوی گفت: برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر صرف نظر از اینکه یک کودتا بود یا خیر و اینکه مرسی شخصیتی منفور بود یا نه ، تنها بعلت سوء استفاده وی از قدرت و موقعیتش برای ارتقای جایگاه اخوان المسلمین و قدرت خود بود. مردم مصر از سال دوهزار و یازده همزمان با برکناری حسنی مبارک ، صراحتا اعلام کردند با هرگونه دیکتاتوری و استبداد مخالفت خواهند کرد.
این موضع خود پیامی قاطع به ارتش مصر بود. رویدادی که اینک در مصر شاهدش هستیم ؛ کودتا نیست . بسیاری از تظاهرکنندگان که خود به محمد مرسی رای داده بودند ، از منزوی کردن احزاب سیاسی ، تهدید و ارعاب و ایجاد و بازداشت مخالفان از سوی دولت مرسی ، انتقاد داشتند. بسیاری از سران و شخصیتهای فعال سیاسی و منتقد دولت مرسی در زندان بسر میبردند و یا در تبعید بوده و یا از سوی وی تهدید م یشدند. محمد مرسی با استفاده از دادستانهایی که خود منصوب کرده بود حتی طنز پردازان را مرعوب میکرد. سیاست های مرسی با دولت قبلی مصر تفاوتی نداشت. وی تلاش میکرد با دستکاری قانون اساسی ، دو نهاد اخوان المسلمین و ارتش را قدرت مطلق نماید. این در حالیست که شاهد هستیم ارتشی که محمد مرسی حمایت میکرد در واکنش تظاهرات میلیونی مخالفان، از مرسی روی گردان شد.
اد حسین نیز از حوادث حاضر در مصر بعنوان رویدادی تلخ یاد کرد و افزود: این رویداد به معنای پایان دادن به دوران محمد مرسی و یا اخوان المسلمین نیست. محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مردم مصر بود که در اقدامی کاملا دموکراتیک به قدرت رسید. مخالفان مرسی دچار نفاق و شکاف شده اند و رهبری واحد ندارند. تجمع گسترده مخالفان در خیابانهای قاهره ، اعتباری بر آنها نبخشیده است بلکه مهر تاییدی بر ناکامی سیاست های دولت محمد مرسی است. بیم آن میرود که اوضاع در مصر وخیم تر شود. اخوان المسلمین و یا گروههای تندروی سلفی هنوز واکنشی به این اقدام نداشته است. این گروهها برای قیام علیه حاکمیت ارتش دست به هر اقدامی خواهند زد. خشونتها و اقدام های جنون آمیز سلفی های مصر ، نظیر خشونتهایی که در مالی ،پاکستان ، افغانستان و عراق مشاهده کردیم ؛ خواهد بود. نتایج اتفاق های موجود چیزی جز خشسونتهای بیشتر و بحران گسترده تر در مصر بعنوان مهمترین کشور جهان عرب ، نخواهد بود.
اد واکر سفیر پیشین آمریکا در مصر نیز گفت: آنچه که در مصر شاهدش هستیم کودتای نظامی نیست بلکه به معنای کودتای دموکراتیک است.
جرمی بش رئیس پیشین وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز گفت: اهداف اصلی ما در مصر ، تثبیت پیمان صلح با اسراییل، گشوده بودن کانال سوئز و ادامه جاری بودن سیاست مبارزه با تروریسم است. اقدام ژنرال السیسی در رهبری و هدایت کودتا ی اخیر ، تداوم انقلاب ژانویه دوهزار ویازده است.
مردم مصر با این حضور تلاش کردند تا سخنان خود را به گوش همگان برسانند. محمد مرسی مسیری را که به اعتقاد برخی دموکراسی شرم آور است را دنبال نکرد. رابرت ستلوف نیز ابراز امیدواری کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر ایجاد امنیت در مصر تاکید کند. این در حالیست که مقوله امنیت در مصر از دو سال پیش تا کنون از بین رفته است. چراغ سبز برای تشدید فعالیتهای داخلی اخوان المسلمین که منافع امنیت منطقه ای آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است از آثار نبود امنیت در مصر است. میلیونها تن از مردم مصر با تجمع در خیابانهای این کشور ، از وجود جامعه مدنی در کشور خود خبر میدهند که خواهان توجه و رسیدگی هستند.

انتهای پیام/

منبع: واحد مرکزی خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمدتقی ابراهیمی خوجین می گوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − شش =