وام ازدواج نگرفته‌اید؟ گزارش کنید

thابهر آنلاین: مطابق آمار ۷۷۰ هزار و ۹۹۹  نفر از ثبت نام کنندگان برای وام ازدواج موفق به دریافت وام نشده اند.
وزارت ورزش و جوانان برای رفع این مشکل و پیدا کردن مقصر اصلی دست به کار جالبی زده که قرار است تا ابتدای مرداد در سراسر کشور عملی شود با عملی شدن این طرح زوج‌های جوان می‌توانند شکایت‌های خود را در سامانه وزارت ورزش و جوانان ثبت کنند.
به گزارش جام جم ماجرای عقب افتادن پرداخت وام ازدواج و مشکل زوج های جوان در این رابطه آنقدر بالا گرفته که مسئولان به فکر راه اندازی سامانه ای برای ثبت این شکایت ها هستند تا با ثبت به موقع آنها دست کم بتوان کاری برای زوج های جوان انجام داد این سامانه که اکنون در قم به صورت آزمایشی راه اندازی شده قرار است در آینده نزدیک در همه استان ها شروع به کار کند.
مسعود امینی مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان دراین باره به جام جم می گوید: وقتی پیگیری های لازم برای پرداخت وام ازدواج بموقع انجام نشود تاخیر در پرداخت ها بیشتر می شود برای نمونه چون بانک ها ادعا می کنند وام ازدواج پرداخت می کنند، اما زوج های جوان هم می گویند به بانک مراجعه کرده اند، ولی بانک ها کم کاری می کنند، برای این که بدانیم اشکال کار کجاست مقرر شد که این سامانه راه اندازی شود تا ما با استفاده از نتایج آن مشکلات را حل کنیم.
اکنون این سامانه در حوزه معاونت فرهنگی و تربیتی امور جوانان در استان قم عملیاتی شده است و تحت نظارت ستاد ساماندهی امور جوانان در استان فعالیت می کند به این شکل که استاندار رئیس ستاد و مدیرکل امور جوانان دبیر آن است.
امینی اضافه می کند: کمیته ای هم تحت این مجموعه تشکیل شده که دبیر آن مدیرکل اقتصادی استان است علاوه بر این، خود اداره کل ورزش و جوانان و بانک ملی استان اعضای این کمیته هستند، هم اکنون در قم این کمیته تشکیل شده و فعلا به صورت آزمایشی است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان تاکید می کند: از آنجا که موضوع وام ازدواج باید در بانک مرکزی بررسی شود، پیشنهاد داشتیم که شکایت ها نیز در بانک مرکزی باشد، اما منتظر این ماجرا نماندیم، و هم اکنون در قم اقدام خوبی آغاز شده و به شکایت زوج های جوان رسیدگی می کند.
این در حالی است که به گفته امینی به همه استان ها هم ابلاغ شده تا پیش بینی های لازم را برای راه اندازی این سامانه انجام بدهند.
وام ازدواج در آمار
هر چند که اکنون هم شکایت های زوج های جوان در خصوص نگرفتن وام ازدواج به مسئولان به صورت مکاتبه ای می رسد، اما آنها امیدوارند با سراسری شدن این سامانه مشکل پرداخت وام ازدواج زودتر حل شود.
امینی تصریح می کند: امسال ۷۷۰ هزار و ۹۹۹ نفر را داریم که در سامانه ثبت نام کرده اند، ولی هنوز وام نگرفته اند. این آمار باید پالایش شود، یعنی آنها که در صف انتظار هستند، مشخص شوند.
آمارها حاکی از این است که در سال ۹۰، یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۴۹ نفر و در سال ۹۱ هم ۹۳۸ هزار و ۸۱ نفر وام گرفته اند.
امینی درباره زوج های جوانی که امسال وام گرفته اند، اضافه می کند: آخرین آمار ما تا بیست و پنجم خرداد است، در این مدت ۱۵۷ هزار و ۹۴۵ نفر وام خود را دریافت کرده اند یعنی در مجموع ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۵۷۵ نفر در این مدت وام گرفته و ۷۷۰ هزار و ۹۹۹ هزار نفر وام نگرفتند؛ در این خصوص هم باید دلیل تاخیر را فهمید که آیا تقصیر بانک است یا آنها برای تامین اعتبار مشکل دارند.
امینی ادامه می دهد: به کمیته ستاد ساماندهی جوانان همه استان ها تاکید کرده ایم که اگر پس از ایجاد سامانه رسیدگی به شکایات وام ازدواج مشکلات زوج های جوان حل نشد، این مساله در ستاد ساماندهی امور جوانان قابل پیگیری باشد، زیرا از ظرفیت ستاد برای رفع مشکل وام ازدواج باید استفاده کرد.
به این ترتیب دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از پیشرفت و نحوه رسیدگی به شکایت های زوج هایی که برای وام گرفتن با مشکل روبه رو شده اند باخبر خواهد شد.
به نظر می رسد تا ردیف بودجه مشخصی به وام ازدواج تعلق نگیرد کماکان مشکل پرداخت وام ازدواج مطرح است، زیرا بانک ها از منابع قرض الحسنه خود که محدود هستند برای پرداخت وام به زوج های جوان استفاده می کنند، البته این در حالی است که برخی از بانک ها ترجیح می دهند این سپرده ها را در محل های دیگری سرمایه گذاری کنند.
امینی با اشاره به این موضوع ادامه می دهد: در مجلس هم طرح دو فوریتی برای گرفتن بودجه مطرح شد که امیدواریم این طرح هرچه زودتر به نتیجه برسد و مشکل حل شود.
امینی در خصوص هزار میلیارد ریالی که قرار بود در اختیار صندوق مهر امام رضا قرار بگیرد هم عنوان می کند: صندوق مهر امام رضا گفته این مبلغ را دریافت کرده است به همین دلیل زوج های جوان الان با مراجعه به سامانه دریافت وام ازدواج بجز بانک ملی، کشاورزی، ملت، تجارت و صادرات می توانند صندوق مهر امام رضا را هم انتخاب کنند.
مدتی است که بانک مرکزی با بانک های خصوصی رایزنی می کند تا آنها را هم به پرداخت وام ازدواج تشویق کند.
امینی ادامه می دهد: بانک مرکزی با بانک های خصوصی که علاقه مند هستند وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت کنند در حال رایزنی است و قرار است اعتبارلازم به این بانک ها پرداخت شود. اکنون تفاهم نامه ای بین این بانک ها و بانک مرکزی نوشته شده است.
امینی در خصوص آمار ازدواج در سال گذشته می گوید: آمار ازدواج هایی که ثبت شد ۸۳۱ هزار و ۶۷۰ واقعه بود که در این میان ۳۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر آقایان بین ۲۰ تا ۲۴سال سن داشتند و خانم هایی هم که در این رده سنی بودند تعدادشان به ۲۷۵ هزار و ۸۷۳ نفر می رسید.
انتهای پیام/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 10 =