مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان: بحران آب را باید جدی گرفت/ بیش از ۸۸۰ کیلومتر از شبکه آب استان، دچار فرسودگی است

images

ابهر آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با تأکید بر اهتمام جدی به مقوله بحران آب، گفت: امروز در حوزه بحران آب قرار داریم که با تداوم این روند، وارد حوزه تنش آب در آینده خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، “مسلم‎ پورنصرت” ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران ۳ دهم درصد ظرفیت آبی دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: میانگین بارش در دنیا بیش از ۸۰۰ میلی‌متر و در ایران کمتر از ۲۵۰ میلی‎متر است که نشانگر آن است که به نرم عادی هم در این زمینه نرسیده‌ایم که این میزان در زنجان حدود ۳۲۰ میلی‌متر گزارش شده است، به همین خاطر ما از هر جهت شرایط نسبتاً نامناسبی را شاهد هستیم.

وی از مدیریت تولید و مصرف به عنوان دو رویکرد جدی این شرکت برای اهتمام به حفظ و نگهداری از منابع آبی دانست و تصریح کرد: در بحث مدیریت تولید کارهای خوبی در کشور صورت گرفته است که در این زمینه می‎توان به مقوله سدسازی اشاره کرد و این در حالی است که ایران در این خصوص جزو سه کشور برتر به شمار رفته و توانسته است با این رویکرد، بسیاری از آب‎ها را مهار کند و امروز هم در جاهایی که با کمبود آب مواجه هستیم غالباً به این خاطر است که منابع آبی دور از دسترس بوده و نیازمند هزینه زیاد است.

این مسئول با تأکید بر اینکه در زمینه مدیریت مصرف نیز باید ورود جدی پیدا کنیم، اظهار کرد: متأسفانه در مقوله مصرف آب، در حدود ۸۰ درصد بیشتر از میانگین سرانه دنیا آب مصرف می‎کنیم، از طرفی اگر بتوانیم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‎جویی داشته باشیم، قادر خواهیم بود برای ۱۲۰ هزار نفر آب تأمین کنیم که تحقق این مهم در نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه است، چرا که با این رویکرد می‎توانیم از وقوع بسیاری از هزینه‎ها جلوگیری کرده و با این صرفه‎جویی در هزینه، به ارتقای شبکه آب‌رسانی بپردازیم.

پورنصرت با یادآوری در حال حاضر ۱۵۲۵ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۳۲۰ کیلومتر خطوط انتقال در استان داریم، ادامه داد: این در حالی است که بیش از ۸۸۰ کیلومتر شبکه دارای فرسودگی است که با اعتبار کنونی زمان طولانی نیاز داریم که اصلاحاتی در شبکه انجام دهیم. از طرفی وسعت شهر، استقرار صنایع در حومه شهر، کیفیت آب، قیمت آب، فشار آب در شبکه توزیع، آداب و رسوم، وجود یا عدم وجود کنتور، نحوه نگهداری از شبکه آب‌رسانی، اقلیم و شرایط آب و هوایی هر شهر و همچنین سهولت و امکان دسترسی به منابع آب، از مهم‎ترین عوامل در زمینه مصرف سرانه آب شهری به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان در ادامه با یادآوری اینکه میزان بارش در استان تا اواخر خردادماه امسال ۲۸۰ میلی‌متر بوده است، افزود: در این زمینه ۱۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داریم. همچنین برای تحقق مشارکت مردمی در بهینه‌سازی مصرف آب باید به مواردی همچون صرفه‎جویی در مصارف خانگی، صرفه‎جویی در مصارف سبز، اتصال به شبکه‎های جمع‌آوری فاضلاب شهری و تبدیل انشعابات غیرمجاز به مجاز را به جد دنبال کنیم. از طرفی اصلاح شبکه، خط انتقال و انشعابات، مدیریت فشار، بهسازی و مهندسی مجدد منابع تولید، نصب دستگاه‎های اندازه‌گیری مصرف، جداسازی آب فضای سبز از آب شرب و فرهنگسازی مدیریت مصرف جزو مواردی است که توجه به آن‌ها در راستای بهینه‌سازی مصرف، ضروری است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا- زنجان
انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =