پنج حفار سودجو در زنجان دستگیر شدند

سرهنگ حسینعلی فضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اطلاعات دریافتی توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان و با همکاری نیروهای پاسگاه انتظامی، پنج نفر حفار غیرمجاز در حین حفاری و در منزلی واقع در روستای دهک شهرستان ابهر دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: این حفاران غیرمجاز که پنج مرد بودند با ابزار و ادوات در حال حفاری غیرمجاز، به‌قصد یافتن اموال تاریخی بودند که با همکاری نیروهای انتظامی این شهرستان دستگیر شدند.

فضلی اظهار داشت: با هماهنگی انجام‌شده و تشکیل پرونده قضایی توسط این اداره در مراجع قضایی، حفاران غیرمجاز برای اعمال قانون تحویل دادگستری شهرستان شده و ابزار و ادوات آن‌ها نیز ضبط شد.

 فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به قوانین کشور در حوزه حفاری غیرمجاز خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

این  مسوول یادآوری کرد: با اقدامات، نظارت‌های انجام گرفته طی ۹ ماهه امسال ۴۲ مورد حفاری غیرمجاز در این استان کشف شده است.

 فضلی  اضافه کرد: با همکاری و مشارکت مردم و نهادهای انتظامی و امنیتی در ۹ ماهه امسال ۹۰۰ مورد اخبار در این خصوص دریافت شد که در این ارتباط ۷۲ حفار غیرمجاز دستگیر، ۲۰۰ مورد اخطاریه صادر و ۲۷ دستگاه فلزیاب نیز کشف و ضبط شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 3 =