محصولات کشاورزی استان زنجان در انتظار سردخانه‌

ابهرآنلاین: استان زنجان یکی از استان‌های مهم کشور در عرصه تولید محصولات کشاورزی است اما نبود سردخانه موجب شده تا نگهداری محصولات کشاورزی با مشکل روبرو شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از دیرباز نگهداری و حفظ میوه و سبزیجات اهمیت زیادی داشته تا جایی که اگر برای زمان کمبود ذخیره‌سازی نشوند قسمتی از محصول از بین می‌رود.

میوه

یکی از محاسنی که با حفظ محصولات کشاورزی نصیب کشاورز می‌شود این است که در هنگام برداشت، محصول به قیمت پایین به فروش نمی‌رسد و همچنین در مواقع کمبود میوه با افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود چرا که با حفظ محصولات در سردخانه‌های بالای صفر درجه و پایین صفر درجه از قبل پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم.

*چگونگی حفظ محصولات توسط سردخانه‌ها

سردخانه‌های بالای صفر درجه با کند یا متوقف کردن فساد میکروبی، فیزیکی و شیمیایی محصول زمان نگهداری محصول را افزایش داده و استفاده از محصول را در فصول مختلف سال میسر می‌کند از این‌رو مردم در ایام مختلف سال می‌توانند از میوه‌های متنوعی برخوردار شوند.

نگهداری میوه‌ها و سبزیجات در سردخانه‌ها به وجود عواملی چون جلوگیری از رشد قارچ‌ها، کنترل دمای سردخانه، کنترل رطوبت نسبی تهویه هوا نیاز دارد.

در این راستا استان زنجان با داشتن میوه‌های مختلف و برای سودرسانی به کشاورزان و جلوگیری از ضرر مالی آنها به سردخانه‌های بالای صفر و پایین صفر درجه نیاز دارد که باید مسئولان به زودی به فکر راه‌اندازی این سردخانه‌ها باشند.

*استقرار سردخانه‌ها نیاز ضروری استان زنجان

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد ضرورت وجود سرخانه‌های بالای صفر و پایین صفر درجه گفت: یکی از نیاز‌های مهم استان زنجان استقرار سردخانه‌های بالای صفر و پایین صفر برای حفظ تولیدات کشاورزی است.

جواد تاراسی از صنایع تبدیلی سخن به میان آورده و تصریح کرد: هم‌اکنون صنایع تبدیلی فعال در استان از نظر تعداد و گستره برای بیشتر محصولات کشاورزی اشباع شده‌اند و در صورتی که این صنایع منطبق با تولیدات داخلی استان در نظر گرفته شوند نیازی به توسعه این واحدها برای عمده محصولات نیست.

*کمبود صنایع تبدیلی در استان

وی با بیان اینکه برای استقرار واحدهای بزرگ فرآوری برای محصول زیتون در شهرستان طارم و کشمش در ابهر و خرم‌دره ضرورتی وجود ندارد، افزود: در تولیدات بعضی از محصولات کشاورزی با کمبود صنایع تبدیلی مواجه هستیم که لیست این تولیدات مشخص و آماده است.

تاراسی با اشاره به کمبود سردخانه‌های بالای صفر و پایین صفر در استان زنجان و ضرورت استقرار این سردخانه‌ها گفت: علاوه بر اینکه باید به زودی به فکر احداث سرخانه‌های مورد نیاز باشیم از سوی دیگر در بحث انبارداری نیز با مشکلاتی رو به رو هستیم.

*مطلوب نبودن وضعیت انبارداری در استان

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: توسعه باغات و باردهی باغات غیر بارور در زنجان به‌ویژه محصول سیب در سال‌های اخیر باعث شده است که از نظر انبارداری وضعیت مناسبی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه با گسترش باغات در پنج سال آینده تولیدات کنونی بیش از دو برابر افزایش تولید سیب را شاهد خواهیم بود، بیان کرد: در سال‌های آتی نیاز استان به سردخانه شدیدتر خواهد شد.

تاراسی اضافه کرد: توسعه باغات از طریق ارقام با ماندگاری بالا در استان نشانگر لزوم سرمایه‌گذاری برای احداث سرخانه است.

این مسئول یادآور شد: صنایع تبدیلی در استان زنجان از نظر کیفیت قابل ارتقاء هستند.

*انواع مختلف سردخانه‌ها

سردخانه‌ها در سه گروه سردخانه‌های عمومی، صنفی و صنعتی دسته‌بندی می‌شوند که بخش صنعت و اصناف با توجه به ظرفیت تولید و نگه‌داری محصولات و نوع فعالیت نسبت به ایجاد سردخانه‌ها اقدام می‌کنند.

محمد رضایی یکی از کشاورزان زنجانی در مورد خرید نامناسب محصولات توسط دلالان افزود: متاسفانه باوجود دلالان و خرید محصولات با قیمت پایین سود مناسبی از قبل کاشت محصولات نصیبمان نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: در صورتی که اداره کل جهاد کشاورزی ارگانی را در راستای خرید مناسب محصولات از کشاورز در نظر بگیرد مشکل عمده کشاورزان در امر کسب سود رفع شده و از طرفی دست واسطه‌ها نیز از ضرررسانی به کشاورز قطع می‌شود.

این کشاورز با اشاره به اینکه تعداد افرادی که از سر زمین نسبت به خرید محصولات اقدام می‌کنند بسیار کم است، گفت: متاسفانه واسطه‌ها محصول را با قیمت کم از کشاورز خریداری کرده و سود محصول را با فروش محصولات به قیمت بالا از آن خود می‌کنند.

رضایی با اشاره به اهمیت وجود سردخانه‌ها افزود: در صورتی که سردخانه‌های مناسبی در استان فعال باشند در زمان وفور محصول با ذخیره‌سازی محصول برای زمان کمبود، کشاورز را به سوی کسب درآمد مطلوب سوق می‌دهند.

از آن‌جایی که دست واسطه‌ها در ضرر رسانی به کشاورزان در اغلب مواقع مشهود است و باید در راستای جلوگیری از آثار مخرب خرید و فروش نامطلوب این واسطه‌ها تدابیر مناسبی اندیشیده شود از این رو وجود سردخانه‌ها می‌تواند اوضاع بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی را تسهیل بخشد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =