لزوم مشارکت دستگاه‌ها برای گسترش آبیاری تحت فشار در استان زنجان

ابهرآنلاین: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: سرعت بخشیدن به روند اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات استان زنجان همکاری بیش از پیش دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

علی محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تاکید بر اهمیت آب اظهار داشت: خشکسالی‌های پیاپی، کاهش نزولات آسمانی و افت قابل توجه سطح آب‌های زیرزمینی طی سال‌های اخیر ضرورت اصلاح روش‌های آبیاری را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: باید با بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی از هدر رفت و اتلاف آب جلوگیری کرده و راندمان آبیاری را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با بیان اینکه راندمان آبیاری در روش‌های سنتی آبیاری مزارع ۳۵ درصد است، خاطرنشان کرد: این به معنای آن است که در این روش ۶۵ درصد اتلاف آب وجود دارد.

این مسئول متذکر شد: در صورتی که تلفات خطوط انتقال آب از منبع تا سر مزرعه نیز مدنظر قرار گیرد اتلاف آب در روش‌ سنتی به ۷۵ درصد افزایش می‌یابد.

محمدی با اشاره به راندمان ۹۵ درصدی آب در روش قطره‌ای بیان داشت: در روش آبیاری قطره‌ای تلفات آب پنج درصد است که با تجهیز مزارع به این نوع از آبیاری علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب شاهد افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی خواهیم شد.

وی هدف اصلی از اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات را صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و عنوان کرد: علاوه بر هدف فوق افزایش کمی و کیفی محصول در واحد سطح، امکان کودپاشی و سم‌پاشی همراه با آب آبیاری، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش علف‌های هرز در مزرعه به واسطه محروم شدن از آب و تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع کشت از مزایای استفاده از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: کاهش نیروی انسانی و به تبع آن کاهش هزینه‌های تولید از دیگر مزایای تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های آبیاری نوین است.

آبیاری تحت فشار

این مسئول نقش ترویج را در ایجاد انگیزه در کشاورزان برای استفاده از آبیاری تحت فشار بسیار موثر دانست و بیان داشت: در این راستا اقدامات ترویجی مناسبی در سطح شهرستان ابهر صورت می گیرد.

محمدی با اشاره به وجود حدود ۲۷ هزار هکتار اراضی آبی در شهرستان ابهر تصریح کرد: اجرای آبیاری تحت فشار در سطح قابل توجهی از اراضی مستعد اجرای این نوع آبیاری در استان زنجان و همچنین شهرستان ابهر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط است.

وی تاکید کرد: سرعت بخشیدن به روند تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های آبیاری نوین در استان زنجان نیازمند مشارکت و استقبال کشاورزان و همکاری بیش از پیش دستگاه‌های مسئول همچون سازمان امور آب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر متذکر شد: کشاورزان ابهری برخوردار از هرگونه منبع آب همچون قنوات و چشمه‌ها به منظور تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات اجرای آبیاری تحت فشار در سطح مزارع و باغات خود می‌توانند به جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 19 =