۲۲۰روستای استان زنجان با مشکل کمبود آب مواجه است

ابهرآنلاین: معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان بحران آبی در استان زنجان گفت: سرانه مصرف آب مردم کشور ما بسیار بالاتر از میانگین جهانی است، امروزه با مشکل کمبود آب در ۲۲۰ روستای استان مواجه هستیم.

جواد رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان اظهارکرد: مردم کماکان با شیوه‌های گذشته زندگی می‌کنند که لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهند و استفاده بهینه از منابع فرهنگ سازی شود.

کمبود آب

وی با بیان اینکه یک سوم روستاهای استان با کمبود آب مواجه هستند، تصریح کرد: مشکل کمبود آب سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی در استان نیز شده است و در برخی از روستاها تنها یک ساعت آب شرب دارند.

معاون عمرانی استاندار زنجان خاطر نشان کرد: تشکیل همایش‌ها و ایجاد سمن‌های دانشگاهی باید برای آشنا سازی مردم با مصرف بهینه انجام شود که  نقش رسانه‌ها  در این امر ضروری است.

وی با اشاره به آمار نگران کننده وضعیت سطح آبهای استان خاطر نشان کرد: در شهرستان ابهر ۲ مورد از چاههای عمیق خشک شده‌اند که لازم است در روند مصرف خود تجدید نظر کنیم و الگوهای مصرف خود را تغییر دهیم.

رحمتی بیان کرد: بدلیل محدودیت منابع با ادامه روند مصرف بی‌رویه در مدیریت شهری با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به سیاست‌های غلط دولت در سد سازی ابراز کرد: در دوره‌ای با ایجاد نهضت سد سازی در کشور مواجه بوده‌ایم که سبب بروز مشکلاتی در اکوسیستم منطقه شده که یکی از مشکلات ایجاد شده خشک شدن آب دریاچه ارومیه است‌.

معاون عمرانی استاندار زنجان افزود: سد تهم که پیش بینی می‌شد ۴۰ درصد آب شرب شهر زنجان را تا ۳۰ سال آینده تامین کند حداکثر تا ۷ سال آینده  قادر به تامین آب زنجان است.

وی با اشاره به ضرورت  فعالیت سمن‌ها در مسائل زیست محیطی بیان کرد: فعالیت سمن‌ها در مسائل زیست محیطی باید با جدیت بیشتری پیگیری شود و در مسائل زیر بنایی نباید یک جانبه نگری شود.

رحمتی با بیان توجه بیشتر به محل استقرار صنایع استان بیان کرد: در ایجاد شهرک‌های صنعتی باید به بحث آلودگی‌های محیطی نیز اقلیم وآب وهوا توجه بیشتری شود و نباید اهداف کوتاه مدتی مانند اشتغال، توسعه پایدار استان را با مشکل مواجه سازد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =