چقدر تاریخ ابهر را میشناسیم؟

http://AbharOnline.org/wp-content/uploads/2013/06/37.jpg

براساس بررسی های انجام شده نخستین جایگاه سکونت در ابهر قلعه تپه بوده که این منطقه را می توان جزو اولین زیستگاه های استان زنجان به شمار آورد که قدمت آن به هزاره های پیش از میلاد می رسد . کشفیات موجود ثابت کرده است که قدمت ” قلعه تپه” یا “تل دارا” به دوره کیانیان می رسد و همچنین ثابت شده کاخ داراب شاه ” پادشاه کیانی در این منطقه قرار داشته و احتمالا در ان دوران این قلعه به عنوان پادگان سربازان استفاده می شده است”.

منطقه ابهر از نخستین زیستگاه های انسانی ایران است که از قذمت و پیشینه طولانی بر خوردار بوده است. نشانه های موجود در تپه های باستانی منطقه ، بر وجود حیات در هزاره اول پیش از میلاد در این منطقه گواهی می دهند.http://AbharOnline.org/wp-content/uploads/2013/06/179958590878712369399576701966215963.jpg

به استناد شواهد تاریخی موجود ، در سال ۸۲۱ پیش از میلاد قبایل مختلف مادها تحت رهبری فرمانده خود “هاناسیروکا” در محلی به نام “بیت سگبات” واقع در دره ابهر چای جمع شدند و در این محل میان آن ها و آشوری ها نبردی در گرفت. در دوران ساسانیان ناحیه واقع بین ابهررود و خررود بسیار آباد و از موقعیت ممتازی برخوردار بوده است.

در دوران ساسانیان منطقه ابهررود تحت تسلط یکی از هفت خاندان مهم حکومت گر ایران بنام خاندان مهران قرار داشته و از رونق خوبی برخوردار بوده است . در دوره اسلام نیز به علت هم مرز بودن با دیلم و تمایل سرداران عرب به تسلط بر دیلم اهمیت خاصی داشته است . در دوران قاجار نیز به علت ارتباط با روسیه و گذشتن مسیر ارتباطی تهران – روسیه از ابهر و زنجان، این منطقه اهمیت ارتباطی داشته است.

آثار موجود در تپه باستانی در منطقه ابهر بر تاریخ طولانی تر منطقه گواهی می دهند ولی به علت کمبود اطلاعات و انجام نشدن حفاری های علمی در آن ها گمان تاریخی ، مورد تردید است. در سال ۱۳۳۰ هجری قمری جهانشاه خان افشار، یکی از مالکین مقتدر و ریس ایل افشار خمسه، در قلعه تپه کاوش کرده و اشیای با ارزشی را که می توانست بر دیرینگی تاریخ این منطقه گواهی دهد، از زیر خاک بیرون آورده و با خود برده است. از ان جا که در این کاوش هیچ گونه اصول حفاری و باستان شناسی رعایت نشده، این منطقه به کلی زیر و رو شده و ادامه کار برای کارشناسی سخت شده است.

 نژاد مردم شهرستان ابهر آریایی و زبان اصلی آنان ترکی است ولی در مکالمات رسمی زبان فارسی رایج است. قبل از هجوم اقوام مغول، زبان بومی اهالی منطقه، فارسی بوده است ولی از قرن هفتم به بعد، پس از استقرار اقوام ترک در منطقه و مهاجرت ترک های آذری به این منطقه زبان ترکی جانشین زبان فارسی پهلوی شده است.

http://AbharOnline.org/wp-content/uploads/2013/06/abhar.jpg

برگرفته از کتاب چقدر ایران را میشناسیم؟ نویسنده: پروانه پرچکانی به نقل از وبلاگ ابهر شهر خانه های سفید

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    با سلام. تشکر میکنم از طراحی این سایت. ولی اینجانب با این ۳ جمله آخر متن (( نژاد مردم شهرستان ابهر آریایی و زبان اصلی آنان ترکی است ولی در مکالمات رسمی زبان فارسی رایج است. قبل از هجوم اقوام مغول، زبان بومی اهالی منطقه، فارسی بوده است ولی از قرن هفتم به بعد، پس از استقرار اقوام ترک در منطقه و مهاجرت ترک های آذری به این منطقه زبان ترکی جانشین زبان فارسی پهلوی شده است.)) مخالف هستم زیرا مدارک متعددی وجود دارد که زبان ترکی بسیار قبل از حمله مغول به ایران در این منطقه رواج داشته است و زبان اهالی منطقه ابهررود هیچگاه فارسی پهلوی نبوده است و نژاد ابهریان نیز شاخه ای از طایفه ترکان می باشد. زیرا که زبان اهالی تاکستان نیز تغییر نکرده است و تات می باشند. همچنین گسترش زبان ترکی فقط مربوط به شهر ابهر نبوده و تا قسمتهای مرکزی و غربی و شمالی ایران (همدان، اراک، ساوه، قزوین، منجیل، قم و حتی تا نزدیکی کرمانشاه) نیز گسترده می باشد و تنها دلیل فارسی صحبت کردن در محافل رسمی و مخصوصاً توسط خانم ها نزدیکی به تهران و نفوذ فرهنگ نامتناسب پایتخت نشینان و رفت و آمد ابهربان به تهران می باشد. لذا اگر تغییر در زبان و گویش به دلیل حمله مغولها به ایران صورت گرفته بود باید زبان دیگر مناطق ایران نیز تغییر می کرد و حتی به جای ترکی باید مغولی صحبت می شد!! که چنین نمی باشد. به نظر بنده ترکی ستیزی به دلیل تبلیغات پان فارسی ها و پان ایرانیستها از زمان رضا خان و رژیم پهلوی می باشد و نباید با طرح چنین نظریه های بی اساس تیشه به ریشه زد و با فرهنگ اصیل آذری اهالی منطقه مبارزه نمود. منطقه ابهررود جزء لاینفک آذربایجان بوده و هست. یاشاسین ایران. یاشاسین آذربایجان. یاشاسین ابهر. یاشاسین آنا یوردوم.

    1. محمد حسنخانی می گوید

      درود بر شما
      اگر منابعی را برای اثبات ادعای خود معرفی بفرمایید، ممنون خواهیم شد
      سردبیر

  2. اریو برزن می گوید

    زبان ترکی برمردم این منطقه غالب شده چون اکثریت ترک هستن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =