آب شرب ۱۱۰ روستای زنجان با تانکر تامین می‌شود

ابهرآنلاین: معاون آب منطقه‌ای زنجان گفت: تامین آب شرب ۱۱۳ روستای استان زنجان با تانکر انجام می‌شود.

منصور گرانمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان افزود: از این روستاها ۳۴ روستا در شهرستان زنجان، ۱۲ روستا در شهرستان ماهنشان، ۱۴ روستا در شهرستان طارم و ۱۵ روستا نیز در شهرستان ابهر واقع شده است.

وی تامین آب شرب هشت روستای ایجرود را هم با تانکر عنوان کرد و گفت: ۲۵ روستای خدابنده نیز آب شربشان با تانکر انجام می‌شود.منصور گرانمایه معاون آب منطقه‌ای زنجان

معاون آب منطقه‌ای استان زنجان تامین ۶۰ درصد از آب شرب شهرستان زنجان را از سد تهم عنوان کرد و گفت: ۴۰ درصد هم از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود.

وی به عواقب برداشت زیاد آب از منابع‌ آب‌های زیر زمینی اشاره کرد و افزود: برداشت بیش از حد از آب‌های زیر زمینی در استان سبب افت سطح آب زمین‌های کشاورزی شده و امکان ایجاد فرو چاله‌ها در برخی از مناطق استان می‌شود.

گرانمایه تصریح کرد: در برخی مناطق استان زنجان مشاهده شده که برداشت بی‌رویه از آب زیر زمینی  باعث ترک خوردن زمین شده و استفاده از آن زمین برای کشاورزی را ناممکن کرده است.

وی عنوان کرد: شور شدن آب‌های زیر زمینی و زمین‌ها نیز از عواقباتی است که از برداشت بی‌رویه و بیش از حد از منابع آب‌های زیر‌زمینی ایجاد می‌شود.

معاون آب منطقه‌ای استان زنجان حجم منابع آب‌های زیر‌زمینی از دست رفته در طول ۲۲ ساله گذشته در استان زنجان را ۲٫۴۵۶ میلیارد متر مکعب معادل ۱٫۲۵ برابر حجم مخزنی در استان زنجان عنوان کرد و گفت: برای استفاده صحیح از منابع آب‌های زیر زمینی در استان باید فرهنگ سازی شود.

وی با اشاره به اینکه برای جلو‌گیری از استفاده بی‌رویه و بیش از حد از منابع‌ آب‌های زیرزمینی در استان زنجان با نصب کنتور‌های حجمی و هوشمند اقدام شده است٬ بیان کرد: استفاده از آبیاری‌های نوین در کشاورزی‌ قطره‌ای و بارانی و اضافه کردن کود حیوانی و مواد هیدرونیل در خاک از استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در استان زنجان اقدام می‌شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =