گزارش از لرهای بختیاری در شهرستان ابهر

گزارش از لرهای بختیاری در شهرستان ابهر زنجانبه گزارش ابهرآنلاین به نقل از آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) /  مجتبی حیدری
مردم چندین روستا در شهرستان ابهر استان زنجان از جمله روستاهای خلیفه حصار، میلان، درسجین، ارکین، شیورین و آغجه کند، به زبان لری بختیاری سخن می گویند.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، یکی از این روستاها، “خلیفه حصار” یا (خلفسار) است که دارای پایگاه اینترنتی و نشریه اختصاصی می باشد و توانسته هویت خود را در فضای مجازی اینترنت گسترش دهد تا آنجا که دانشنامه ویکی پدیا، صفحه ای را به این روستا و معرفی بختیاریهای ابهر زنجان اختصاص داده است. در بخش بالایی پایگاه اینترنتی این روستا، شعری از مولانا جلال الدین بلخی با این مضمون درج شده است که: “هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش”.

یکی از شاعران بختیاری تبار شهرستان ابهر، در این باره سروده است:

دهی زیبا، نامش خِلفِسار است
هنر پرور، اصیل و با وقار است
نگین فارس بر انگشتری ترک
درخشان گوهری در این دیار است

به گزارش ایبنانیوز، در دانشنامه ویکی پدیا، اطلاعاتی به شرح ذیل درباره روستای خلیفه حصار، یکی از پنج روستای بختیاری شهرستان ابهر استان زنجان، منتشر شده است:

خلیفه حصار، روستایی زیبا در شهرستان ابهر استان زنجان واقع در منطقه توریستی “دره سجین” می‌باشد. زبان مرسوم در این روستا فارسی با گویش بختیاری است که اهالی به آن گویش “دودانگه” می گویند و گویشورانش را “دودانگه زبانان” می نامند. مردمان پنج روستای بختیاری شهرستان ابهر، از ایل بختیاری هستند و در سده های پیشین، پس از غلبه بر قوای امپراتوری عثمانی و در راه بازگشت، وقتی به ابهر می رسند، بنا به دلایلی در همانجا ماندگار می شوند.

(تصویر: انگور بی دانه از محصولات روستای خلیفه حصار شهرستان ابهر)

وضعیت اقلیمی این روستا، نیمه خشک و سرد است و از محصولات عمده آن می‌توان به انگور، گردو و بادام اشاره کرد. این روستا در دامنه کوه قرار گرفته شده و دارای آب هوای کوهستانی است.

اهالی این روستا در کنار کشاورزی به دامپروری نیز مشغول می‌باشند. روستای خلیفه حصار با روستاهای آقجه کند، ارکین، میلان، رازمجین، دره سجین، ازناب و کلنگرز همسایه می باشد.


(تصویر: نمای عمومی روستای خلیفه حصار شهرستان ابهر)

نشریه روستای خلیفه حصار و میلان در فروردین سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد و بر پایه هدف “شکوفایی روستا” اطلاع رسانی را ادامه خواهد داد.

فعالان فرهنگی این روستا، همچنین لوگوی روستای خلیفه حصار و میلان، را از برآیند سه کوه و خورشید و استفاده از تشابه حرف ح و خ به شکل کوه، طراحی و بعنوان یک پیشنهاد اولیه ارائه کرده اند.

برپایه آمار موجود، درصد با سوادی رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در روستای خلیفه حصار، ۹۹.۳% می باشد که در مرکز آن، دارای یک مسجد به نام امام حسین (ع) است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. طاهری می گوید

    بختیاری هرجای این کره خاکی که باشد دلیر ٰو غیور و سربلند می ماند
    همیشه در قلب ما جا دارید
    سیاوش طاهری از چهار محال بختیاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =