تولیدات کشاورزی استان زنجان با منابع موجود تا ۳ برابر قابل افزایش است

ابهرآنلاین: معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: تولیدات کشاورزی استان زنجان با منابع موجود تا سه برابر قابل افزایش است.

جواد تاراسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تاکید بر محدودیت منابع در بخش کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر تقریباً از حداکثر امکانات و منابع پایه بخش کشاورزی استفاده می‌شود.گلخانه

وی با بیان اینکه از آب زیر زمینی و خاک بیش از این نمی‌توان بهره‌برداری کرد، افزود: از طرف دیگر از این میزان منابع می‌توان دو تا سه برابر تولید فعلی را افزایش داد.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان به چگونگی افزایش تولید اشاره و تصریح کرد: این امر از طریق بهره‌وری امکان‌پذیر است که در این زمینه باید راهکارها مشخص شود.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه افزایش تولید باید ابزار بهره‌وری شناسایی شود، خاطرنشان کرد: گلخانه‌ها یکی از ابزارهای بهره‌وری به شمار می‌روند.

تاراسی به عملکرد گلخانه‌ها نسبت به فضای باز اشاره و عنوان کرد: عملکرد گلخانه‌ها به طور معمول ۱۰ برابر عملکرد در بیرون از گلخانه است.

وی به عملکرد گلخانه‌های استان زنجان اشاره و بیان داشت: این میزان به دلیل اقلیم سرد در زنحان هفت برابر است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هکتار گلخانه در استان موجود است، گفت: با بهره‌برداری سه مجتمع گلخانه‌ای در استان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئول به مجتمع گلخانه‌ای زنجان اشاره کرد و ادامه داد: این مجتمع ۳۵ هکتار است که با آماده شدن ۱۰۰ درصد زیرساخت‌ها به طور کامل واگذار شده است.

تاراسی به مجتمع گلخانه‌ای ۱۸ هکتاری خمارک در شهرستان خدابنده اشاره و اضافه کرد: کل زیرساخت‌های این مجتمع تکمیل شده و واگذاری این مجتمع نیز اخیراً آغار شده است.

وی با اشاره به مجتمع گلخانه‌ای ابهر و خرمدره خاطرنشان کرد: این مجتمع ۶۳ هکتار است که بخشی از زیرساخت‌هایش انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برای تکمیل مجتمع گلخانه‌ای ابهر و خرمدره منتظر تخصیص اعتبارات جدید هستیم ادامه داد: در صورت عدم تامین اعتبارات دولتی تلاش خواهیم کرد اعتبارات لازم را از طریق تسهیلات اعطای گلخانه به متقاضیان تامین کنیم.

این مسئول بیان داشت: امید است این مجتمع گلخانه‌ای با استفاده از تسهیلات تکمیل و با بهره‌برداری از آن ۶۳ هکتار به گلخانه‌های استان اضافه شود.

تاراسی اضافه کرد: چند مجتمع گلخانه‌ای دیگر نیز در استان به صورت آزاد توسط اشخاص در حال اخذ مجوز هستند.

وی به اهداف ایجاد گلخانه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: افزایش بهره‌وری یکی از اهداف ایجاد گلخانه‌ها به شمار می‌رود.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان به دیگر مزیت‌های گلخانه‌ها اشاره و عنوان کرد: استفاده از حداقل امکانات زیربنایی و تولید حداکثر محصول در واحد سطح از جمله مزایا به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به مدیریت کنترلی محصولات گلخانه‌ای تاکید کرد: در نظر داریم کارشناس حفظ نباتات در گلخانه‌ها حضور داشته باشد که محصول از نظر ارگانیک بودن چک شود.

تاراسی به جایگاه استان زنجان در سطح کشور در زمینه تولیدات گلخانه‌ای اشاره کرد و اذعان داشت: زنجان به دلیل دارا بودن اقلیم خاص دارای جایگاه مطلوبی در این زمینه است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − نه =