احداث شهرکهای صنعتی در زنجان، ابهر، سلطانیه، صایین‌قلعه و ایجرود بازنگری میشود

ابهرآنلاین: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبات احداث ۶ شهرک صنعتی در زنجان، ابهر، سلطانیه، صایین‌قلعه و ایجرود و همچنین راه‌اندازی سه ناحیه صنعتی در ارمغانخانه، خدابنده و ناحیه کارگاهی زنجان مورد مطالعه قرار میگیرد، هر پروژه که توجیه صنعتی و اقتصادی نداشته باشد حذف خواهد شد و سایر طرح‌ها با جدیت پیگیری و تلاش می‌شود تا در پایان سال آینده ۴ شهرک صنعتی از بابت مکان‌یابی به نتیجه برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در زنجان، سید محمدعلی سیدابریشمی شامگاه دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، اظهار کرد: مجموعه زمین‌هایی که در کشور برای شهرک‌سازی اختصاص یافته ۹۳۱ ناحیه در ۱۲۴ هزار هکتار است که اگر از تمام این ظرفیت استفاده شود، نیاز ۳۰ سال آینده کشور در این زمینه تامین است.شهرک صنعتی

وی افزود: هر چند مشکل عمده در این خصوص پراکندگی این زمین‌ها است که در برخی مناطق زمین آماده وجود دارد و متقاضی نیست و در برخی مناطق با کمبود زمین برای همه متقاضیان روبه‌رو هستیم.

سیدابریشمی تصریح کرد: عدم بررسی صحیح در این حوزه دلیل عمده بروز این مشکل بوده است، به‌ویژه اینکه در چند سال اخیر در حدود ۲۰۰ شهرک صنعتی در سفرهای استانی به تصویب رسید، بدون اینکه بررسی فنی و اقتصادی در مورد آن‌ها انجام شده باشد.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: هم‌اکنون ۷۳ هزار هکتار از زمین‌های موجود در حال ساخت و ساز هستند و ۵۰ هکتار آن‌ها زمین‌های قابل واگذاری است و تاکنون ۲۹ هزار هکتار زمین به متقاضیان واگذار شده است.

سیدابریشمی تاکید کرد: تعداد واحدهایی که در این شهرک‌ها مستقر هستند بیش از ۶۰ هزار واحد بوده و در حدود ۳۰ هزار واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: مسوولان باید با اقدامات لازم زمینه را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آماده کنند تا متقاضیان برای کوچک‌ترین مسئله دوندگی زیادی نکنند و این در حالی است که شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌های لازم را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

سیدابریشمی تصریح کرد: معتقدیم برای مدیریت هر چه بهتر واحدهای صنعتی در شهرک‌هایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته و راه‌اندازی شده‌اند، واگذاری به خود صنعت‌گران شهرک صورت گیرد و لازم است دستگاه‌های خدمات‌رسان به‌ویژه شهرداری در ارایه خدمات به این شهرک‌ها ورود پیدا کند.

در این مراسم رییس اتاق بازرگانی زنجان نیز گفت: طبق سرشماری دو سال قبل ۵۴ درصد کارفرمایان استان دارای کمتر از ۴۰ سال سن بودند.

غلامحسین جمیلی اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده توانایی جوانانی است که پس از انقلاب وارد این عرصه شده‌اند، لذا لازم است تا مدیران به نسل جوان در عرصه‌های مختلف اعتماد کنند.

وی ادامه داد: توجه به توسعه یکنواخت و متوازن در شهرهای استان و سهم‌خواهی از برنامه‌ها و جایگاه ملی استان، از عمده خواسته‌های فعالان عرصه صنعت است.

همچنین در این مراسم رییس انجمن سرب و روی ایران گفت: مدیریت در عرصه فعالیت اقتصادی قانون‌مدار باشد.

یوسف مرادلو اظهار کرد: با توجه به اینکه مدیریت شهرک‌های صنعتی خصوصی است لازم است تا مسوولان در هر دوره‌ای بدون جهت‌گیری و اعمال سلیقه سیاسی برای رشد هر چه بیشتر فعالیت اقتصادی در شهرک‌های صنعتی تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت در عرصه فعالیت اقتصادی امر مهمی است و باید توجه داشت این مدیریت قانون‌مدار بوده و از هرگونه اعمال سلیقه شخصی و سلیقه‌ای در این حوزه پرهیز کند، زیرا مدیران کم‌توان و مستبد به فعالیت‌ها ضربه می‌زنند.

این فعال صنعتی تاکید کرد: با توجه به مشکلی که در شهرک صنعتی روی در خصوص آلایندگی‌ها پیش آمده، در تلاشیم تا مجموعه ۲۰ هکتاری، این مجموعه تبدیل به پارک با فضای سبز مناسب شود.

مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: ۴۸ هزار هکتار از زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی آزادسازی شده است.

علی اصحابی اظهار کرد: در حال حاضر همه شرکت‌های صنعتی استان دارای گاز هستند و حتی در منطقه انگوران این طرح با ۳۵ درصد پیشرفت در حال اجرا ست که تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به اعتبارات دولتی و منابع شرکت وابسته است طی دو سال گذشته اعتبارات دولتی کافی در این حوزه محقق نشد.

اصحابی تصریح کرد: سایت کارگاهی بانوان که در نوع کشوری طرح خوبی است با ۱۲۰ قطعه واحد کارگاهی پیش‌بینی شده است که هم‌اکنون ۴۰ واحد کارگاهی در محل مورد نظر فعالیت خود را آغاز کرده و با بهره‌برداری کامل از آن تا یک‌هزار و ۲۰۰ نفر توانایی ایجاد اشتغال مستقیم به‌ویژه در حوزه زنان کارآفرین وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال پایدار در گرو توجه به واحدهای تولیدی است، گفت: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هر چند این طرح در ابتدا با مقاومت روبه‌رو شد، ولی در حال حاضر دو ناحیه صنعتی با موفقیت در حال اجرا است.

در ادامه مراسم، مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: مصوبات سفرهای استانی که توجیه صنعتی و اقتصادی نداشته باشد، حذف خواهد شد.

ناصر صیدی اظهار کرد: استان زنجان از دولت هفتم تا دهم دارای ۹ مصوبه در خصوص احداث شهرک صنعتی در نواحی مختلف استان بوده است که تاکنون این مصوبات عملیاتی نشده‌اند.

وی افزود: این مصوبات شامل احداث ۶ شهرک صنعتی در زنجان، ابهر، سلطانیه، صایین‌قلعه و ایجرود بود. همچنین راه‌اندازی سه ناحیه صنعتی در ارمغانخانه، خدابنده و ناحیه کارگاهی زنجان از دیگر مصوبات به‌شمار می‌رود.

صیدی تصریح کرد: با مطالعه این طرح‌ها هر پروژه که توجیه صنعتی و اقتصادی نداشته باشد حذف خواهد شد و سایر طرح‌ها با جدیت پیگیری و تلاش می‌شود تا در پایان سال آینده ۴ شهرک صنعتی از بابت مکان‌یابی به نتیجه برسند.

مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد واحدها صنعتی به لحاظ سند مالکیت دارای مشکل هستند که این امر واحدها را به‌ویژه در هنگام نیاز به وثیقه بانکی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

صیدی تاکید کرد: تعیین تکلیف و فسخ قرارداد زمین‌هایی که در شهرک‌های صنعتی بلاتکلیف رها شده و راکد مانده‌اند با جدیت پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =