در استان زنجان؛ ۱۷ هزار هکتار زمین زیر کشت صنوبر

ابهرآنلاین: در استان زنجان ۱۷ هزار و هشتصد هکتار جنگلهای در دست کاشت صنوبر وجود دارد که  در برنامه پنجم توسعه این میزان تا سقف ۲۵ هزار هکتار افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ صنوبر در مقایسه با سایر درختان جنگلی از رشد سریعتر و دوره بهره‌برداری کوتاه‌تری برخوردار است. این درختان به عنوان منبع تامین چوب مورد توجه  قرار گرفته است. صنوبر2

چوب سفید، یکدست و رشد سریع ویژگی‌های این درختان بوده و به سادگی با قلمه تکثیر می‌شود، از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی نیز طول مدت زمان برگشت سرمایه آنها کوتاه بوده و درآمد حاصل از صنوبر نیز قابل توجه بوده و به همین دلیل یک صنوبرکار می‌تواند با کاشت گونه‌های پرمحصول و رعایت نکات فنی تولید، درآمد خود را تا دو برابر افزایش دهد.

 استان زنجان با توجه به موقعیت اقلیمی می‌تواند در کاشت درختان صنوبر در راستای تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

  این گونه درختی ،یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد و به جهت دارا بودن این اهمیت در چند سال‌ گذشته در استان مورد کشت قرار گرفته است ،البته اشتغال پایدار نیز یکی از محسنات کاشت این گونه هاست.

 هر سال اداره کل منابع طبیعی استان افرادی را  برای معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات دنبال می کند و علاوه بر این کارشناسان اداره کل در امر راهنمایی و مشاوره های فنی باغداران و صنوبرکاران  گام برمی دارندو نهال رایگان در اختیار آنها قرار می  دهند.

گفتنی است؛هر چند در کل استان از این طرح استقبال می شود؛ اما در زنجان، ابهر، خرمدره و ماهنشان باغداران تمایل زیادی به کاشت این گونه ندارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 2 =