معضل دلالی در کشاورزی استان زنجان

ابهرآنلاین: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: وجود دلالان و واسطه ها فروش محصولات کشاورزان این استان را متضرر کرده است.

به گزارش ایرنا اکبر کرامتی روز دوشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای گلخانه ای استان افزود: وجود دلالان و اسطه ها در حوزه فروش محصولات کشاورزی این استان به مشکل مهم و اساسی تبدیل شده است.دلالی

وی یادآورشد: هم اکنون نزذیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود و از این میزان فقط ۴۰۰ هزار تن آن در خط تولید کشاورز انجام می گیرد.

کرامتی افزود: طی سالهای گذشته عرصه فعالیت دلالان در حوزه کشاورزی نمود کمتری داشت و این روند اکنون در بسیاری از تولیدات محصولات مهم و اساسی این استان مانند گندم بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: فعالیت واسطه ها به مرکز این استان ختم نشده و در سایر شهرهای استان به ویژه طارم شکل دیگری به خود گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته اتحادیه هایی خاص و حامی کشاورزان فعالیت می کنند و این درحالی است مکانی مشخص برای حمایت قشر زحمت کش کشاورزان وجود ندارد.

وی یادآورشد: خانه کشاورز در کشور راه اندازی شده اما به دلایل مسائل مختلف فعالیت چشمگیری در حمایت و تحقق مطالبات کشاورزان ندارد.

کرامتی همچنین نبود تعاونی های مشخص و فعال در حوزه تولید و عرضه محصولات کشاورزی را از جمله معضلات اساسی در این بخش خواند و افزود: این روند در حوزه تولید و توزیع کنندگان محصولات گلخانه ای نیز مشهود است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود وجود معضلات حوزه فروش محصولات کشاورزی نیز در سالهای آینده در شهرهای ابهر و خرمدره نیز رواج یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: نبود دانش فنی و بهره گیری از تکنیک های نوین توسعه تولید محصولات کشاورزی به ویژه واحدهای گلخانه ای از مشکلات اساسی در این بخش است.

سعید ادیب افزود: یکی از معضلات اساسی در عدم به کار گیری دانش فنی روز ، وجود سازه های غیر اصولی در واحد های گلخانه ای است و به تولید محصول بی کیفیتی منجر می شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه نبود بسترهای لازم و عدم شناخت و آگاهی لازم مشکلاتی را در توسعه فضای واحدهای گلخانه ای بوجود آورده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هزینه های سرمایشی یک واحد گلخانه ای بیش از سیستم گرمایشی آن است و کمتر به این موضوع توجه می شود.

وی یادآورشد: وجود دلال و واسطه در حوزه کشاورزی امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است و نمی توان به حذف آن اقدام کرد.

ادیب افزود: دولت توان نظارت کافی بر تمامی معضلات ناشی ازفروش بخش کشاورزی ندارد و دلالان و واسطه ها سود بیشتری را کسب می کنند.

وی اظهارکرد: هم اکنون تعاونی هایی باساختارهای محکم و دقیقی در حوزه کشاوری این استان شکل نگرفته و بیشتر مقطعی و گذرا فعالیت کرده اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در صورت تقویت، واحدهای تعاوتی می توانند نقش واسطه گری را در خرید و فروش محصولات کشاورزی داشته باشند.

وی یادآورشد: ایجاد بازارچه های محلی برای فروش مسقیم محصولات کشاورزی می تواند معضلات ناشی از آن را کاهش دهد.

ادیب افزود: تغییر نگرش متولیان سازمان جهاد کشاورزی، تخصیص منابع لازم و مکانیزاسیون کردن فعالیت ها به ویژه در ایجاد واحدهای گلخانه ای ثمرات مثبتی به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: شاخص اشتغالزایی در هر سه هزار مترمربع فعالیت واحد گلخانه ای پنج نفر است و روند رضایتبخشی حاکم است.

انتهای پیام /

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =