ابهر دومین تولید کننده عسل در استان است

ابهرآنلاین: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: شهرستان زنجان با تولید ۲۱۰ تن  جایگاه نخست و شهرستان ابهر با تولید ۱۲۱ تن عسل  جایگاه دوم را در استان دارد.

رحمان رستم‌خانی امروز در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه پرورش زنبور عسل یکی از رشته‌های دامپروری است، اظهار داشت: محصولات تولیدی زنبور عسل جزو با ارزش‌ترین محصولات دامی به شمار می‌رود.زنبورداری

وی با بیان اینکه استان زنجان دارای دو نوع آب ‌و ‌هوا است، خاطرنشان کرد: منطقه طارم دارای آب‌ و ‌هوای گرم و معتدل است که در زمینه پرورش زنبور عسل برای زمستان گذرانی استفاده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: از دیگر مناطق استان برای پرورش زنبور و تولید عسل در طول سال استفاده می‌شود.

رستم‌خانی با اعلام اینکه هر ساله عملیات سرشماری در زنبور‌ستان‌های استان زنجان انجام می‌شود، تصریح کرد: بر اساس آخرین نتایج حاصل از سرشماری سال ۹۲ تعداد زنبورستان‌های موجود در استان ۲ هزار و ۳۵۱ مورد است.

این مسئول با بیان اینکه در زنبورستان‌های موجود در استان زنجان زنبورداران به پرورش ۹۴ هزار و ۹۳۵ کلنی زنبور عسل مشغول هستند، ادامه داد: میزان عسل تولیدی این تعداد کلنی ۶۵۴ تن است.

وی با بیان اینکه شهرستان زنجان با تولید ۲۱۰ تن عسل جایگاه نخست را در استان دارد یادآور شد: شرایط آب‌ و هوایی یکی از عوامل بسیار موثر در میزان تولید عسل به شمار می‌رود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد حاکم بر استان میزان تولید عسل در سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

رستم‌خانی ابراز داشت: میزان تولید شهرستان ابهر ۱۲۱ تن است.

این مسئول اذعان داشت: میزان تولید عسل در شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده، خرمدره، ایجرود و طارم به ترتیب ۱۱۸،۹۳، ۴۵، ۴۵ و ۱۹ تن است.

وی به نژادهای مورد استفاده در پرورش زنبور عسل اشاره کرد و متذکر شد: نژاد meda و نژادهای بومی و نژادهای اصلاح شده مثل کارنیولا نژادهای مورد استفاده در استان هستند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =