صنوبرهای استان زنجان بیمه میشوند

ابهرآنلاین: رئیس اداره جنگل‌کاری و منابع طبیعی استان زنجان گفت: امسال روند بیمه شدن طرح های زراعت چوب در زنجان چشمگیر می‌شود.

مجید معانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه زنجان به عنوان یکی از استان‌های تامین کننده نیاز سلولوزی کشور استعداد فراوان در توسعه صنعت زراعت چوب دارد، درباره روند بیمه شدن درختان صنوبر اظهار داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده و برگزاری جلسات متعدد راهکارهایی برای بیمه طرح‌های زراعت چوب استان در حال انجام است که امسال روند بیمه شدن طرح‌های زراعت چوب در زنجان چشمگیر می‌شود.صنوبر1

به گفته رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی استان زنجان، برای در امان ماندن صنوبرکاران از خسارت‌های احتمالی طرح بیمه صنوبر ضروریست.

معانی ادامه داد: استقبال کشاورزان، باغداران و کشاورزان از کاشت صنوبر به دلیل صرفه اقتصادی مطلوب بوده و امیدواریم این روند ادامه یابد. البته آگاه شدن روستاییان و فرهنگ‌سازی در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است.

این مسئول عنوان کرد: در زمینه فرهنگسازی و ترویج زراعت چوب در استان زنجان و استان‌های همجوار اقدامات مطلوبی انجام پذیرفته که در همین زمینه جلسه هم اندیشی و ارائه راهکار پیرامون چگونگی و روند بیمه شدن طرح‌های زراعت چوب در کشور با حضور نماینده صندوق بیمه کشاورزی و نمایندگان ادارات کل منابع طبیعی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان و نیز مسئول اجرایی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اردبیل برگزار شد که نتایج آن به زودی در فرآیند نتیجه گیری طرحهای زراعت چوب بکار گرفته می‌شود.

وی با اعلام اینکه میزان جنگل‌های دست کاشت استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ هکتار است که امیدواریم در برنامه پنجم توسعه این میزان تا سقف ۲۵ هزار هکتار افزایش یابد، درباره حمایت‌هایی منابع طبیعی از صنوبرکاران گفت: هر سال برای معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات را اداره کل دنبال می‌کند و حتی ما نهال رایگان را در اختیار آنها قرار می‌دهیم که موجب شده تا در توزیع نهال با کمبود روبه رو شویم. علاوه بر این کارشناسان اداره کل در امر راهنمایی و مشاوره‌های فنی باغداران و صنوبرکاران  گام برمی‌دارند.

معانی با بیان اینکه استقبال در زنجان، ابهر، خرم‌دره و ماهنشان از طرح صنوبر کاری بیشتر بوده ادامه داد: صنوبر در مقایسه با سایر درختان جنگلی از رشد سریع‌تر و دوره بهره‌برداری کوتاه‌تری برخوردار و این درختان به عنوان منبع تامین چوب مورد توجه  قرار گرفته است.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان زنجان درباره این درخت سودآور متذکر شد: چوب سفید، یکدست و رشد سریع ویژگی‌های این درختان بوده و به سادگی با قلمه تکثیر می‌شود. از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی نیز طول مدت زمان برگشت سرمایه آنها کوتاه بوده و درآمد حاصل از صنوبر نیز قابل توجه بوده و به همین دلیل یک صنوبر کار می‌تواند با کاشت گونه‌های پر محصول و رعایت نکات فنی تولید، درآمد خود را تا دو برابر افزایش دهد.

این مسئول اذعان داشت: صنوبر یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد داشته و به دلیل دارا بودن این اهمیت در چند سال‌ گذشته در استان مورد کشت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + سیزده =