دبستان روستای توده بین دامپروری شد

ابهرآنلاین: دبستان روستای توده بین ابهر به دامپروردی تبدیل شد، چهار دانش آموز روستا برای ادامه تحصیل به روستای حصار قاجار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای توده بین از توابع شهرستان ابهر از جمله روستاهای استان زنجان است که در گذشته دارای توسعه مطلوب در بخش های مختلف آموزشی و بهداشت و درمان بوده و بنا به گفته اهالی روستا به عنوان مرکز بسیاری از خدمات به روستاهای اطراف محسوب می شده است.دبستان توده بین1

روستای توده بین با دارا بودن ۲۳۰ نفر جمعیت  در ۷ کیلومتری شهرستان ابهر از توابع استان زنجان قرار گرفته و اهالی این روستا همواره در تعاملات منطقه ابهر نقش مهمی ایفا کرده اند و در صحنه های مختلف حضور چشمگیر داشته اند.

در حال حاضر روستای توده بین درگیر مشکلات و کمبودهای زیادی است که هر یک به تنهایی عامل مهم و تاثیرگذار در مهاجرت اهالی این روستا به شهر شده است به نحوی که اهالی این روستا با توجه به عدم وجود امکانات ابتدایی ناچار  برای ادامه تحصیل فرزندانشان به شهرها مهاجرت می کنند.

نبود راه ارتباطی مناسب، نبود مدرسه، نبود گاز و کمبود امکانات بهداشتی تنها گوشه ای از مشکلات اهالی روستای توده بین است که به رغم برخوردار بودن از پیشنیه طولانی مدت در حال حاضر به جای تداوم پیشرفت و توسعه روند نزولی طی کرده و فاقد امکانات و زیر ساخت های مناسب هستند در حالی که مسئولان همواره بر لزوم عدم مهاجرت روستائیان به شهرها تاکید دارند و مدعی ایجاد زیر ساخت و توسعه امکانات در روستاها هستند.

در حالی که همواره شاهد ساخت مدارس در نقاط مختلف استان زنجان توسط دولت و خیرین هستیم در روستای توده بین شهرستان ابهر مدارس این روستا بنا به اظهارات رئیس شورای روستای توده بین از طریق مزایده به افراد شخصی واگذار شده است.دبستان توده بین2

احمد رستمی رئیس شورای روستای توده بین در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: سه باب مدرسه موجود در روستای توده بین به بهانه کمبود دانش آموز به فروش رفت و دانش آموزان این روستا مجبور شدند برای ادامه تحصیل به روستای حصار قاجار بروند.

رستمی با انتقاد از عدم دقت و توجه مسئولان آموزش و پرورش به وضعیت موجود در روند تحصیل دانش آموزان روستای توده بین می افزاید: در حال حاضر یکی از مدارس که در مرکز روستا واقع شده به دامپروری تبدیل و محل نگهداری گاو و گوسفندان است و بخشی هم به محل انبار علوفه تبدیل شده است .

وی ادامه می دهد: همچنین یکی از مدارس به منزل مسکونی تبدیل شده و مدرسه دیگر این روستا نیز فروخته شده است.

رئیس شورای روستای توده بین: مهاجرت خانواده ها بدلیل نبود مدرسه

رستمی با بیان اینکه بسیاری از اهالی روستا با توجه به فروش مدارس این روستا و عدم امکان تحصیل فرزندانشان مجبور شدند به شهرها مهاجرت کنند می گوید: متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش توجهی به خواسته های اهالی روستا نکرده اند.

رئیس شورای روستای توده بین در حالی این مطلب را عنوان می کند که بنا به اظهارات شرفخانی سرایدار سابق مدرسه در گذشته دانش آموزان این روستا و روستاهای اطراف برای تحصیل به این مدرسه می آمدند و نبود مقطعی دانش آموز باعث شد مسئولان آموزش و پرورش به این بهانه مدرسه را به فروش برسانند و خریدار نیز این مدرسه را تبدیل به دامپروری کرد.

نورالدین رفیعی فرماندار شهرستان ابهر در این خصوص با ابراز تاسف از وضعیت بوجود آمده در خصوص مدارس روستای توده بین گفت: متاسفانه با توجه به کمبود دانش آموز و متفاوت بودن سطح کلاس درسی این دانش آموزان، به همین جهت توسط مسئولان آموزش و پرورش شهرستان ابهر در آن زمان، این مدارس فروخته شد.

فرماندار ابهر: فعالیت با تابلوی مدرسه در حوزه غیرمرتبط

رفیعی از عدم برداشته شدن تابلو این مدرسه با توجه به فروش و تغیرکاربری این مدرسه ابراز تاسف کرد.

رئیس آموزش و پرورش ابهر: فروش ۱۲ مدرسه روستایی

همچنین در این میان رئیس آموزش و پرورش شهرستان ابهر به خبرنگار مهر گفت: در  زمان مدیریت قبلی آموزش و پرورش شهرستان ابهر ۱۲ باب مدرسه در مناطق روستایی شهرستان ابهر فروخته شده و درآمد حاصل از آن در سایر بخش های آموزش و پرورش هزینه شده است.

علیرضا قنبری با بیان اینکه در حال حاضر برای جابجایی ۴ دانش آموز روستای توده بین سرویس گرفته شده است می افزاید: متاسفانه فروش مدارس روستای شهرستان ابهر در گذشته باعث ایجاد مشکلات در زمان حاضر شده است.(۵ تا ۶ سال از فروش مدارس می گذرد)

وی علت فروش مدارس مناطق روستایی شهرستان ابهر را  کم شدن جمعیت دانش آموزی این مناطق عنوان کرده و ادامه می دهد: با توجه به همین دلیل مدیریت قبلی اقدام به فروش مدارس این روستاها کرده است.

قنبری در ادامه به روند روبه رشد جمعیت دانش آموزی شهرستان ابهر در سالهای آینده اشاره کرده و می افزاید: به دلیل فروش مدارس روستایی شهرستان ابهر در آینده بطور حتم با کمبود فضای آموزش در روستاهای شهرستان ابهر مواجه خواهیم بود.

نسل فرادی روستاهای ابهر نیازمند مدرسه و فضای آموزشی مناسب است و مدارسی که می توانستند برای مدت ها صدای دانش آموزان را در خود بشنوند امروز به محل نگهداری گوسفندان تبدیل شده و جای گچ و تخته سیاه را علوفه گرفته است تا در آینده مسئولان برای ساخت مدارس در این روستا و روستاهای دیگر شهرستان ابهر با مشکل و کمبود اعتبارات روبه رو شوند و با هزینه های چندبرابر بیشتر از آنچه که مدارس فروخته شدند ، مدارسی جدید شاید احداث شوند.

بدسلیقگی مسئولان آموزش و پرورش شهرستان ابهر در گذشته به گونه ای بوده است که حتی زحمت برداشتن تابلو های این مدارس را نکشیدند.

انتهای پیام/

گزارش : رحیم مقدمی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 2 =