هزار و ۲۳۱ نفر در زنبورستانهای استان زنجان مشغول به کار هستند

ابهرآنلاین: معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: یک هزارو ۲۳۱ نفر در این استان در زنبورستان ها مشغول به کار هستند.

رحمان رستمخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد شاغلین در زنبورستان های استان زنجان در سال ۹۱، ۸۲۰ نفر بود که در سال جاری به یک هزارو ۲۳۱ نفر رسید.زنبورداری

وی یادآورشد: هم اکنون در استان زنجان دو هزارو ۳۵۱ زنبورستان وجود دارد که تعداد کندوهای موجود در آن به ۹۴ هزار و ۹۳۵ کلنی می رسد. به گفته رستمخانی  شغل اصلی ۱۲۸ نفر در این استان زنبورداری است.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در سال جاری بر اساس آخرین آمار موجود ۶۵۳ هزار و ۷۲۷ کیلوگرم عسل در زنبورستان های این استان تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: این استان دارای ۹۳ هزار و ۲۱۲ کلنی کندوی مدرن و یک هزار و ۷۲۳ کلنی کندوی بومی است.

رستمخانی ادامه داد: از کل عسل تولید شده در سال جاری، ۶۴۶ هزارو ۹۹۱ کیلوگرم در کندوهای مدرن و شش هزارو ۷۳۶کیلوگرم در کندوهای بومی تولید شده است.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از این میزان عسل، ۲۱۰ تن در شهرستان زنجان، ۱۲۱ تن در ابهر، ۱۱۸ تن در ماهنشان، ۹۳ تن در خدابنده،۴۵ تن در خرمدره، ۴۵ تن در ایجرود و ۱۹ تن در شهرستان طارم تولید شده است.

وی افزود: پرورش زنبور عسل یکی از رشته های دامپروری است که در اکثر نقاط کشور، تعدادی از مردم از آن راه کسب درآمد می کنند و محصولات آن در زمره با ارزش ترین محصولات دامی به شمار می آید.

رستمخانی یادآورشد: استان زنجان یکی از مناطقی که دارای دو نوع آب و هوای گرم و معتدل و کوهستانی است.

معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آب و هوای گرم و معتدل در شهرستان طارم برای زمستان گذاری استفاده می شود و از مابقی مناطق این استان برای پرورش زنبور و تولید عسل در طول سال بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه نژاد عمده ای که در این استان تولید می شودˈمدا medaˈ و نژادهای بومی است و در سال های گذشته نیز از نژاد اصلاح شده همچون کارنیولا استفاده می شود.

انتهای پیام /

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =