۲ درصد دختران سیستان و بلوچستان قبل از ۱۵ سالگی ازدواج میکنند

ابهرآنلاین: معمولا مناسب ترین سن ازدواج بین ۲۲ تا ۳۳ سالگی در نظر گرفته میشود، بالارفتن سن ازدواج مخصوصا برای زنان مشکلاتی را برای مادر و کودک ایجاد میکند، اما از طرفی پایین آمدن سن ازدواج نیز تهدید کننده سلامت جامعه است. مطابق اعلام معاون مرکز آمار ایران، ۲ درصد دختران استان سیستان و بلوچستان قبل از ۱۵ سالگی به خانه بخت میروند که به شدت نگران کننده است.ازدواج زودهنگام

به گزارش نامه به نقل از روابط عمومی مرکز آمار ایران: چندی پیش در گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال ۲۰۱۳ اعلام شد تعداد مادر شدن دختران زیر ۱۸ سال در جهان در حال افزایش است که این موضوع باعث نگرانی است.

متخصصان معتقدند بارداری در دوران نوجوانی برای مادر و کودک اثرات سوئی دارد. در بسیاری از مواقع بارداری ریسک مرگ مادر را زیاد می‌کند و در صورت زنده‌ماندن مادر مشکلاتی مثل کم‌خونی و خونریزی را در پی خواهد داشت.

ذبیح‌الله قائمی، معاون مرکز آمار ایران در رونمایی از گزارش جمعیت جهان در سال ۲۰۱۳ گفت: سهم بارداری زنان کمتر از ۱۵سال در ایران ناچیز است اما با توجه به آمارهای جهانی باید مراقبت لازم را انجام دهیم. به خصوص نسبت زنان کمتر از ۱۵سال دارای همسر در ایران کاهش پیدا کرده است، اما میزان فوت مادران کمتر از ۱۵سال بیشتر از سایرین است.

 وی گفت: بررسی وضعیت تاهل زنان کمتر از ۱۵سال بر اساس نتایج سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ نشان می‌دهد جمعیت زنان ایران در سال ۹۰ نسبت به ۸۵، حدود ۴/۷  درصد رشد داشته است.

قائمی در پایان با اشاره به تفاوت‌های منطقه‌ای بیان داشت: ازدواج دختران کمتر از ۱۵سال در تهران ۸ دهم درصد (هشت در‌هزار)، اما در استان سیستان‌ و بلوچستان ۲ درصد است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =