سامانه خورشیدی متحرک در شرکت گاز زنجان طراحی و راه اندازی شد

ابهرآنلاین: مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: برای نخستین بار سامانه خورشیدی متحرک در راستای بهینه سازی و افزایش بهره وری مولدهای خورشیدی، در این شرکت طراحی، ساخت و راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید عسگریان افزود: در راستای بهینه سازی هرچه بیشتر مصرف انرژی ولزوم صرفه جویی درمصارف گاز، با همت و تلاش مهندسین این شرکت، سامانه خورشیدی متحرک طراحی و ساخته شد.عسگریان مدیر عامل شرکت گاز

وی یادآورشد: محصولات علمی و پژوهشی برای ایفای نقش مؤثر درپیشرفت جامعه، باید مبتنی بر راهکارهای کاربردی، صنعت پذیر، ثروت آور و متناسب با نیازهای جامعه در مسیر رشد و ترقی باشد.

عسگریان ابراز داشت: این شرکت طی دو قرارداد پژوهشی در قالب حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد، برای نخستین بار اقدام به بهینه سازی و افزایش بهره وری مولدهای خورشیدی با استفاده از سامانه های دوار خورشیدی کرده است.

وی باتاکید بر اثرات مثبت زیست محیطی انرژی خورشیدی در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: این شرکت به عنوان عضو کمیته بهره وری و اصلاح الگوی مصرف درراستای تبیین اهداف بهینه سازی مصرف انرژی همچنین درجهت اصلاح الگوی مصرف و جایگزینی انرژی های پاک با سوخت های فسیلی به عنوان الگو در استان گام برمی دارد.

ناظر صنعتی این طرح نیز بااشاره به جزئیات اجرایی طرح و قسمتهای الکترونیکی آن گفت: طرح اولیه و پایلوت پروژه با استفاده از پانل خورشیدی ۲۰ وات، شارژر و باطری ۱۲ ولت مربوطه، استپ موتور، بورد پردازشگر و نمایشگر LCD طراحی و اجرا شده است.

مهندس آهنگری بابیان اینکه دراین طرح پانل خورشیدی دارای سنسور شناسایی موقعیت خورشید بوده و حداکثر توان دریافتی از خورشید را برای سلول خورشیدی فراهم می کند افزود: برای این طرح یک سلول ثابت خورشیدی به عنوان شاهد طراحی و اجرا شده است تا با اندازه گیری های متوالی بتوان میزان افزایش بهره وری را محاسبه و استخراج کرد.

آهنگری بابیان اینکه نسل اول این مولدهای برق خورشیدی که به صورت ثابت است، توسط مهندس سیداحمد آقایی طراحی شد که هم اکنون درسه ایستگاه CGS مهرجویان ابهر، آب بر طارم و ایستگاه CGS زنجان با ۶۰۰ میلیون ریال صرفه جویی راه اندازی شده است.

وی ابراز داشت: نسل دوم این مولد نیز توسط مهندس علی رضایی طرح ارائه شده است که مزیت متحرک بودن آن امکان بهره برداری هرچه بهتر از انرژی برق با تغییر یافتن موقعیت خورشید در طول روز را به مهندسین می دهد.

وی از هزینه ۱۰ میلیون ریالی پایلوت این طرح خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می شود راه اندازی طرح اصلی سامانه خورشیدی متحرک با صرفه جویی ۵۰۰ میلیون ریالی به اجرا در آید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =