جمع آوری بیش از یک و نیم میلیارد ریال زکات طی شش ماهه نخست سال جاری در شهرستان ابهر

ابهرآنلاین: رئیس کمیته امداد ابهر گفت: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از یک و نیم میلیارد ریال زکات در شهرستان ابهر جمع آوری شده است.

محمود دودانگه – خبرنگار ابهرآنلاین: محسن داودی رئیس کمیته امداد شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار ابهرآنلاین گزیده ای از فعالیتهای شش ماهه کمیته امداد را در حوزه زکات و سایر فعالیتهای این اداره  اعلام کرد.داودی رئیس کمیته امداد

به گفته رئیس کمیته امداد ابهر، کمیته امداد بر اساس فرامین مقام معظم رهبری؛ ماموریت ترویج فرهنگ زکات و جمع آوری وجوهات زکات دهندگان را به عهده دارد. شورای زکات شهرستان ابهر با محوریت امام جمعه ابهرکه ریاست این شورا را بر عهده دارد  و با همکاری ائمه جمعه شهرهای تابعه ابهر و سایر اعضا در کنار کمیته امداد شهرستان در حال انجام این ماموریت می باشند که در این زمینه با تشکیل جلسات متعدد (حداقل ۴ جلسه در سال) پیشنهادات و مصوبات صورت گرفته توسط کمیته امداد اجرا می گردد.

در شش ماهه نخست امسال بیش از یک و نیم میلیارد ریال زکات و همچنین بیش از ۱۳۲ میلیون ریال زکات تشویقی جمع آوری شده است، در حالی که این مبلغ در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد ریال بوده است.

داودی در رابطه با محل های مصرف این مبالغ گفت: هزینه کرد زکات در پروژه ها و کارهای عام المنفعه و پروژه های نیمه تمام مناطق زکات دهنده از جمله مساجد؛ غسالخانه ها روستایی؛ تعریض راههای روستایی صورت می پذیرد، ضمن اینکه در برنامه هزینه کرد زکات یک سوم اعتبارات تشویقی زکات به پروژه های منطقه زکات دهنده اختصاص می یابد و دو سوم نیز در جهت محرومیت زدایی و در جهت کمک به محرومین همان منطقه هزینه می شود.

 این مقام مسول با اشاره به اینکه زکات به صورت قانون مصوب شده و همگان ملزم به اجرای قانون زکات می باشند، هدف کمیته امداد را پیگیری بحث زکات؛ ترویج زکات بعنوان یکی از مسائل مهم دینی و از همه مهم تر؛ عمل به فرامین مقام معظم رهبری عنوان کرد.

 رئیس کمیته امداد شهرستان ابهر تعداد افراد زکات دهنده شهرستان ابهر را ۹۳۲۰ نفر عنوان کرد و افزود در این رابطه تعداد ۳۶ نفر بعنوان مبلغ و ۱۶۱ نفر نیز بعنوان عاملین زکات با شورای زکات شهرستان ابهر همکاری دارند. وی با ارائه آماری از افراد تحت پوشش شهرستان گفت: تعداد خانوار تحت پوشش کمیته امداد شهرستان ابهر بیش از ۳۶۸۵ خانوار است که با جمعیتی بالغ بر ۶۹۹۴ نفر به طور دائم تحت پوشش قرار داشته و از تمام مزایای این کمیته بهره مند می شوند.

 رئیس کمیته امداد ابهر رویکرد و برنامه جدید کمیته امداد را توانمندی سازی خانوارهای تحت پوشش با بهره گیری از تسهیلات و امکانات و همه ظرفیتهای موجود در این نهاد عنوان کرد.

داودی به ایجاد اشتغال؛ آموزش فنی و حرفه ای و خدمات بیمه ای و خدمات فرهنگی اشاره کرد و گفت: کمیته امداد ابهر بیش از ۲۱۸ دانشجو و ۱۱۲ دانش آموز را تحت پوشش قرار داده است که پرداخت هزینه های تحصیلی؛ شهریه و ایاب و ذهاب آنها را بر عهده دارد.

وی برگزاری کانونهای موقت و دائمی؛ کلاسهای تقویتی؛ سوق دادن خانواده ها به سمت خودکفایی و توانمندسازی در بحث اشتغال را از دیگر فعالیتهای کمیته ذکر کرد و گفت: بیش از ۳۶۰۰ خانوار تحت پوشش طرح اشتغال و خودکفایی قرار گرفته اند.

رئیس کمیته شهرستان ابهر مبالغ در آمدی جمع شده از  کمک های مردمی و خیر شهرستان ابهر در طرح های اکرام را بیش از سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بیش از  ۱۸۰۰ نفر در این طرح شرکت کرده و درحال حاضر نیز حامی این طرح  می باشند.

داودی احداث بیش از ۱۲۵۰ واحد مسکونی مقاوم طی سالهای گذشته در روستاها و شهرها برای افراد تحت پوشش و بالای دو نفره را از دیگر اقدامات کمیته امداد ابهر ذکر کرد و افزود: این تعداد در۶ ماهه سال جاری ۱۴۰ واحد بوده است.

به گفته رئیس کمیته امداد امام شهرستان ابهر دیگر فعالیتهای عمده این نهاد بدین شرح است:

استفاده بیش از ۱۵۵ خانوار نیازمند از خدمات درمانی با اعتباری بالغ بر ۱۲۸ میلیون ریال

بهره مندی بیش از ۱۲۶۰ خانوار تحت پوشش از بیمه های تامین اجتماعی با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد ریال مشتمل بر خانوادهای بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار که می توانند از مزایای بازنشستگی نیز بهره مند گردند

عقد قرارداد با ۲۲ مرکز درمانی شهرستان در جهت حل مشکل و استفاده درمانی خانواده های تحت پوشش

پرداخت جهیزیه نوعروسان به میزان ۶۷ مورد با اعتبار بالغ بر ۴۴۳ میلیون ریال

توانمندی سازی با محوریت اشتغال و خودکفایی با رویکرد جدید کمیته

استعداد یابی و هدایت به شغل و آموزش

بازاریابی در جهت اشاعه فرهنگ کار و تلاش و خودکفا نمودن خانوارها با بهره گیری از توان و ظرفیت خانوار و تجهیز امکانات خانوارهای تحت پوشش

اعطای بیش از ۱۲۵ مورد تسهیلات خودکفایی به خانوادهای تحت پوشش این نهاد

وی در پایان از ائمه جمعه شهرستان ابهر و تابعه و همچنین از اعضای شورای زکات و مردمی که در این زمینه در مناسبتهای مختلف از جمله جشن نیکوکاری و ماه مبارک رمضان و سایر مراسمات یار و یاور کمیته امداد بوده و مساعدتهایی را در این زمینه نمودند تشکر و قدردانی نمود و از عموم مردم خواست تا هر گونه نظر ؛ پیشنهاد و انتقادی دارند با شماره تلفن های این کمیته ۵۲۲۵۵۸۱ و ۵۲۷۸۱۸۰ در میان  بگذارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =