بیماری کلیه در استان زنجان افزایش یافته است

ابهرآنلاین: مسوول روابط‌عمومی انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان، گفت: یکی از علل اصلی افزایش تعداد بیماران، هزینه‌های سنگین دارو و درمان است و افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، باید هزینه‌هایی را متقبل شوند تا دچار بیماری‌های مزمن کیلوی نشوند.کلیه

به گزارش مرآت، به نقل از روابط‌عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان، “گلزار باباخانی” تعداد مراکز دیالیزی استان زنجان را شش مرکز برشمرد و ادامه داد: بیمارستان‌های ولیعصر زنجان، امدادی ابهر، شهدای طارم، رازی ماه‌نشان، امیرالمومنین قیدار و بوعلی خرم‌دره، دارای مراکز دیالیز هستند.

 وی، تهوع و استفراغ، کم اشتهایی و بی‌حالی، ورم دور چشم، ورم دور قوزک پا، سردردهای مکرر، تغییر رنگ و کاهش مقدار ادرار و افزایش فشارخون را از علایم بیماری‌های کلیوی برشمرد و تصریح کرد: در صورت مشاهده این علایم، رجوع به پزشک متخصص کلیه ضروری است و افرادی که توانایی پرداخت هزینه دارو و درمان را نداشته باشند با در دست داشتن معرفی‌نامه پزشک کلیه، می‌توانند در جهت بهره‌مندی از حمایت‌های انجمن کلیوی، به دفتر موقت این انجمن واقع در خیابان بعثت مراجعه کنند.

 مسوول روابط‌عمومی انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان، تشکیل پرونده و بررسی وضعیت معیشتی بیماران توسط مددکار انجمن، جهت تعیین میزان نیازمندی بیماران را جزو مقدمات کار دانست و تاکید کرد: هدف از این اقدامات، رساندن کمک‌های مردمی به دست نیازمندان واقعی است.

 باباخانی، کمک‌های انجمن به بیماران کلیوی نیازمند را شامل پرداخت هزینه دارو، آزمایش و سونوگرافی، آزمایشات قبل از پیوند و هزینه رفت و آمد بیماران عنوان کرد و گفت: انجمن کلیوی زنجان در تهیه خواروبار و نیز فراهم کردن هزینه‌های تحصیلی و اشتغال این بیماران، تلاش می‌کند تا کمک‌های مردم خیر را به دست بیماران نیازمند و بی‌بضاعت برساند.

وی، داشتن شرط سنی مابین ۱۸ تا ۴۰ سال را برای فروش کلیه، ضروری عنوان کرد و یادآور شد: برای فروش کلیه، افراد متاهل و مجرد به ترتیب باید همسر و ولی خود را جهت امضای رضایت‌نامه به همراه داشته باشند و پس از انعقاد قرارداد، جهت طی مراحل پیوند به انجمن کلیوی تهران معرفی می‌شوند که تا الان به علت نبود مرکز پیوند کلیه، مراحل پیوند در تهران انجام می‌شد که خوشبختانه با دریافت مجوز راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه در زنجان، عمده مشکلات بیماران در زمینه پیوند، کاهش می‌یابد.

مسوول روابط‌عمومی انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان، به حضور سه فوق‌تخصص کلیه در بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان اشاره کرد و ادامه داد: پزشکان فوق‌تخصص در دو شیفت صبح و عصر و با هزینه ۲ تا ۵ هزار تومان، بیماران کلیوی نیازمند را ویزیت می کنند.

 باباخانی، داروخانه شهید رجایی و شهید بهشتی را برای ارایه خدمات دارویی مورد نیاز بیماران کلیوی مناسب دانست و افزود: داروخانه شهید رجایی ویژه بیماران پیوندی است که تامین کننده نیاز دارویی بیماران پیوندی در استان است.

 وی به افزایش این بیماری در چهار ماهه اول امسال در شهر زنجان اشاره کرد و یادآور شد: در چهار ماهه اول سال گذشته تعداد بیماران دیالیزی پذیرش شده ۱۹ نفر بود که این تعداد در سال‌جاری به ۳۰ نفر رسید که این افزایش در سایر شهرستان‌ها نیز اتفاق افتاده است.

 این مسوول، تشخیص به موقع پزشکان را در پیشگیری از پیشرفت این بیماری موثر دانست و گفت: در برخی موارد پزشکان، دوره تشخیص را بسیار طولانی و پرهزینه می‌کنند و به خاطر همین فرصت‌سوزی‌ها و گاهی به علت تشخیص اشتباه پزشک، هزینه‌ها افزایش یافته و بیماری پیشرفت می‌کند.

 باباخانی، تعداد کل بیماران کلیوی استان زنجان را یک‌هزار و ۲۱۴ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد بیماران تحت مراقبت و پیشگیری استان ۳۳۵ نفر و تعداد بیماران بهبود یافته پیوندی ۵۶۳ نفر است.

 وی به افزایش پیوند از مرگ مغزی نسبت به پیوند از زنده اشاره کرد و ادامه داد: در زنجان نیز اهداکننده از مرگ مغزی افزایش یافته است و تا الان به دلیل نبود مرکز پیوند در زنجان، عضوهای اهدایی باید به تهران انتقال یابد که این مسئله شانس بیماران زنجانی منتظر پیوند را کاهش می‌دهد که البته با راه‌اندازی مرکز پیوند در زنجان گام‌هایی در این زمینه برداشته می‌شود.

 مسوول روابط‌عمومی انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان، شرط داشتن کارت اهدای عضو را حضور در انجمن کلیوی دانست و گفت: کسانی که تمایل به داشتن کارت اهدای عضو دارند، می‌توانند از طریق سایت اهدای عضو، فرم مخصوص را تکمیل و کارت اهدای عضو را دریافت کنند.

 باباخانی به عدم توان مالی بیماران در تامین هزینه‌های اولیه زندگی اشاره کرد و افزود: بیماری‌های کلیوی مشکلات بیماران را دو چندان می‌کند.

 وی، کمک‌های این انجمن را به صورت مالی، آموزشی و معنوی اعلام کرد و گفت: این کمک‌ها در حل مشکلات بیماران ناکافی است و در صورت تامین مالی از سوی خیرین و مردم نوع‌دوست، این انجمن می‌تواند گام‌های محکم‌تری بردارد.

 باباخانی، نقش مسوولان را در کمک‌رسانی به بیماران نیازمند موثر دانست و ادامه داد: حضور مسوولان در کنار بیماران نیازمند، در تسکین آلام آنان موثر است و این حضور باید پررنگ‌تر شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد می گوید

    جوانی هستم ۲۳سال مجبور به فروش کلیه ام هستم قیمتشم با مشتری به راه میام ۰۹۱۹۶۱۱۲۹۵۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 16 =