پیشنهاد جایگزین برای شعار «مرگ بر آمریکا»

ابهرآنلاین: با توجه به اتفاقات اخیر در رابطه ایران و آمریکا و ایجاد چشم انداز مثبت برای برقراری روابط بین دو کشور، شعار «مرگ بر آمریکا» که در طول سالهای بعد از انقلاب همواره یکی از محوری ترین شعارهایی مردم ایران بوده است، اکنون مانعی جدی در برقراری رابطه دو کشور است، «هادی وکیلی» سرمقاله نویس روزنامه ابتکار در شماره امروز این روزنامه پیشنهاد جایگزین برای این شعار داده است.مرگ بر آمریکا

هر گاه بحث روابط ایران و آمریکا مطرح می‌شود و دیپلماسی مجال می‌یابد، در داخل گروهی دغدغه ی شعار «مرگ بر آمریکا» پیدا می‌کنند و گویا که با آیه ای از قرآن روبرو هستند و تغییر آن بدست آدم عادی را نشاید. بر این اساس دل آشوب می‌شورند و اصل موضوع را به کل زیر سؤال می‌برند. اینان فرضشان یکسان انگاری شعار «مرگ بر آمریکا» با انقلابی گری است که اگر از حجم این شعار کاسته شود گویا بر غیرت انقلابی شان کاسته شده است.

ضرورت تجدید نظر در این شعار پیشینه ی طولانی یافته است. آنچنانکه خاطرات مکتوب حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد در سال ۶۲ به دستور امام (ره) بنا شد که شعار «مرگ بر آمریکا و روسیه» از تریبون‌های رسمی پخش نشود ولی همان خاطرات هم گویای این است که مقاومت عده ای همواره مانع این تجدید نظر بوده است.

این در حالی است که مطابق آیه شریفه ۱۰۸ سوره مبارکه انعام، ما مجاز به دشنام گویی به کفار نیستیم. خداوند می‌فرماید: «کسانی که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها نیز از روی ظلم و جهل خدا را دشنام دهند. این گونه برای هر امتی عملشان را زینت دادیم.»

واژه ی آمریکا در برگیرنده یک ملت با تکثر قومیت و پیشینه ی تاریخی و فرهنگی است. آنچنانکه دولت آن کشور بر آمده از رأی اکثریت مردم آن سرزمین است بنابراین شعار کلی مرگ بر آمریکا در واقع یعنی مرگ بر یک ملت با آنهمه تکثر و پیشینه ی تاریخی آن و دولتی که بر آمده از رأی مردمانش می‌باشد.

ولی بسیار بعید است که هیچ ایرانی راضی باشد اینگونه کلی و مبهم آرزوی مرگ و نفرین برای ملت دیگری را داشته باشد. ملت ایران در طول هشت سال بهترین جوانان خود را در جنگی که صدام دیوانه آغاز کرد تقدیم نمود و خسارات مالی و معنوی بیشماری را پرداخت نمود. ولی هیچگاه حاضر نشد «مرگ بر عراق» سر دهد و همواره آرزوی مرگ برای صدام کرد و خداوند هم اجابت نمود.

بی شک منظور شعار دهندگان «مرگ بر آمریکا»، ملت آمریکا و تاریخ و حتی دولت آن کشور نیز نمی‌باشد بلکه صفتی به نام خوی استکباری، مراد است که بدیهی است بخش مهمی از مردم آمریکا نیز از خوی استکباری متنفرند. ولی واژه آمریکا مساوی با استکبار نیست.

جالب است که خداوند دقت در انتخاب واژه را به مؤمنین گوشزد کرده است. در آیه ۱۰۴ سوره مبارکه بقره خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا…» زیرا «راعنا» هم به معنای «ما را مهلت بده» و هم به معنای «ما را تحمیق کن» آمده است. اما واژه «انظرنا» فقط یک معنی دارد خداوند در این آیه مؤمنین را به دقت در انتخاب واژه‌ها امر می‌کند و از واژه‌های که باعث سوء استفاده می‌شود پرهیز می‌دهد.

اگر منظور از شعار «مرگ بر آمریکا» مبارزه با سلطه طلبی و خوی استکباری است نباید واژه‌های انتخاب کرد که موجب سوء تفاهم و باعث تحقیر یک ملت و موجب تقابل فرهنگ‌ها و دو ملت شود و آیا بهتر نیست بجای شعار مجهول و مبهم و بهانه ساز «مرگ بر آمریکا» بگوئیم مرگ بر استکبار؟

مرگ بر استکبار خواست حتمی ملت آمریکا نیز هست آنچنان که توهین به هویت و ملت آمریکا نیست. ملت فرهنگی باید در تبرای خود فرهنگی عمل کند آنچنانکه در تولایش پیشرو و قابلیت الگو دهی را دارد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود شعار مرگ بر استکبار جایگزین شعار مرگ بر آمریکا شود.این شعار هر استکباری چه شخصی و چه حقوقی، خواه شرقی و خواه غربی، استکبار امروزی و استکبار فرداها را نیز شامل می‌شود و طعنه به فرهنگ و هویت ملت‌ها هم نخواهد بود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =