سهم استان زنجان از هنر هفتم؛ فقط یک سینما

ابهرآنلاین: این روزها در استان زنجان با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فقط یک باب سینما بار هنر هفتم را به دوش می کشد.

به گزارش ایرنا براساس مستندات اواسط دهه های ۳۰ و۴۰ بخش خصوصی به تأسیس سه سینما به نام های مولن روژ(بهمن)، لی لی(قدس و یاسمن) و ستاره آبی(ملت) در شهر زنجان اقدام کرد، از آن زمان تاکنون نه تنها تعداد سینماهای زنجان افزایش نیافته بلکه دو سینمای ملت و قدس نیز تعطیل شده و فقط یک سینما میراث دار هنر هفتم در زنجان است.
در گذر زمان تنها سینمای شهرستان ابهر نیز تعطیل شد و احداث سینما در شهر قیدار هم در حد رویایی دست نیافتنی باقی ماند.

80826508-4919489
رییس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اکنون فقط یک باب سینما در استان زنجان فعال است گفت: پیش از این در زنجان دو سینمای قدس و بهمن پذیرای دوستداران هنر هفتم بود اما با تخریب سینما قدس فقط سینما بهمن اکنون فعال است.
حمیدرضا اسماعیلی افزود: درپی بررسی وضع سینماهای موفق سایر استان ها و با توجه به قدمت بنای سینما قدس، تخریب این سینما و جایگزینی پردیس فرهنگی تجاری در محل آن در کارگروه فرهنگی اجتماعی استان تصویب شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، احداث پردیس فرهنگی تجاری به جای سینماهای قدیمی مجاز است.
رییس حوزه هنری زنجان با تاکید بر تلاش برای حفظ و توسعه سینماها اظهار کرد: پردیس سینمایی که در محل سینما قدس احداث می شود شامل سالن آمفی تئاتر،سالن سینما،سینماهای چند بعدی،تالارعکس،کلاس های آموزشی و مرکز خرید خواهد بود.
اسماعیلی اظهار کرد: با احداث پردیس، خانواده ها می توانند ساعاتی را همراه یکدیگر در پی رفع نیازهای مختلف فرهنگی اقتصادی سپری کنند.
وی در خصوص زمان احداث پردیس فرهنگی تجاری یادآور شد: بنای سینما قدس تخریب شده و پس از اتمام طراحی و کلنگ زنی، سه سال زمان برای احداث آن با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
رییس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه نهادهای مختلف در راه اندازی سینماها دخیل هستند گفت: برای توسعه سینماها و احداث آن در نقاط مختلف استان نهادهایی ازجمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و بخش خصوصی می توانند وارد عرصه شوند.
اسماعیلی ادامه داد: درصورتی که در شهرستان ها تقاضا برای احداث سینما وجود داشته باشد نهادهای مختلف می توانند اقدام به احداث آن کنند.
وی ضمن اظهار تاسف از استقبال اندک مردم برای حضور در سینما اظهار کرد: عواملی مختلف همچون محتوای فیلم، کیفیت سالن نمایش، فرهنگ و نوع تفکر مردم به رسانه و وضع اقتصادی خانواده ها در جذب مخاطب موثر است.
رییس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: فیلم های موفق مخاطبان بسیاری را جذب می کنند.
اسماعیلی کیفیت تنها سالن سینمای فعال زنجان را متوسط ارزیابی کرد و افزود: گرچه سینما بهمن بازسازی شده و دراختیار تماشاچیان قرار گرفته، اما سال های زیادی از عمر این سالن می گذرد.
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت صدا و تصویر و چند بعدی بودن از نیازهای ضروری سینماهای امروز است افزود: تجهیز یک سینما بسیار هزینه بر است.
رییس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: توسعه کمی و کیفی سینماها نیازمند تغییر نگرش به این صنعت از سوی مردم و مسئولان است.

**آشتی با سینما، آرزوی سینماداران
پرویز آزادی مدیر تنها سینمای فعال در زنجان نیز با اشاره به غربت سینماها گفت: مردم باید دوباره با سینماها آشتی کنند، چرا که به ‌رغم تمام مشکلاتی که سبب انزوای سینماهای ایران شده است، مردم تصمیم می‌گیرند چه فیلمی پرفروش شود.
به گفته وی استقبال مخاطبان از فیلم‌ها در سال‌های نه چندان دور نشان از این دارد که مردم زنجان دوست‌دار سینما و فیلم هستند.
آزادی با ابراز ناخرسندی از کمبود سالن‌های سینما در زنجان به لزوم بهینه‌سازی سینماهای استان تاکید کرد و افزود: با یک سینما نمی‌توان همه سلایق جامعه را به سینما کشاند و ذائقه‌های مختلف را راضی نگه داشت.
این فعال فرهنگی با اشاره به نبود فیلم‌هایی با ژانرهای متفاوت، این مشکل را یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان خواند و ادامه داد: پس از انقلاب در ژانر اکشن فیلم‌های قوی تولید می شد، به عنوان مثال فیلم «عقاب‌ها» بارها در سینما «استقلال» آن زمان روی پرده رفت و همواره مورد اقبال جوانان قرار گرفت، اما اکنون فیلم‌سازان به ژانر کمدی و رمانتیک روی آورده‌اند و موضوعاتی جذاب ازقبیل اکشن، جنگی و ترسناک را فراموش کرده‌اند.
آزادی با تاکید بر اینکه فیلم دیدن نباید برای مردم فقط به عنوان سرگرمی تلقی شود گفت: سینما یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی یک مملکت است و مردم وظیفه دارند از این مقوله حمایت کنند، در گذشته تماشای فیلم در سینماها به آیینی تبدیل شده بود و یک خانواده طبقه متوسط شهری سعی می‌کرد حداقل هفته‌ای یک‌بار سینما برود، اما اکنون تماشاگران سینما به ماهواره و دیگر رسانه‌ها روی آورده‌اند و سینما بشدت مظلوم واقع شده‌ است.
وی با ابراز تاسف از اینکه به ازای هر پنج هزار زنجانی تنها یک صندلی سینما وجود دارد، تاکید کرد: سینما بهمن زنجان ۲۳۰ صندلی دارد و این تاسف‌بار است، چرا که این تعداد کم برای جمعیت ۵۰ تا ۶۰ سال پیش تعبیه شده و امکانات و ابزار آن زمان برای شرایط اکنون جواب‌گو نخواهد بود.
آزادی شیوه سنتی اداره سینماهای زنجان را در شرایطی که سینماهای نوین برای رونق هر چه بیشتر به سمت دیجیتال شدن می‌روند یکی از دلایل ریزش تماشاگر دانست.
وی افزود: سینماها را به روش‌های قدیمی و سنتی اداره می‌کنیم و هنوز سیستم دالبی و دیگر ابزار دیجیتالی به سینما را پیدا نکرده است،این در نهایت به ضرر سینماها تمام می‌شود و ریزش مخاطب را درپی دارد.
وی با اشاره به تخریب سینما «قدس» و ساخت پردیس سینمایی در این مکان اظهار کرد: احداث سینما باید در محل هایی باشد که از ابعاد مختلف ظرفیت جذب مخاطب را داشته باشد.
به گفته آزادی از آغاز امسال ۱۴ فیلم در سینما «بهمن» اکران شده که از میان آن‌ها «رسوایی» ساخته مسعود ده ‌نمکی پرفروش‌ترین بوده و در رتبه‌های بعدی فیلم‌های «تهران ۱۵۰۰»، «حوض نقاشی»، «قاعده تصادف» و «جاب‌جا» قرار دارد.
این سینما دار ابراز امیدواری کرد سینماها همچون گذشته پررونق شوند تا در سایه آن مردم و سینماداران از مزایای مادی و معنوی آن بهره مند گردند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =