مذاکره مهارت مهم زندگی است، آن را بیاموزیم

ما در زندگی خواسته های زیادی داریم، رسیدن به این خواسته ها نیازمند تلاش و پشتکار است، اما در کنار تلاش و پشتکار، مهارت دیگری هم هست که به عنوان تسهیل کننده به بار نشستن تلاش ما عمل می­کند، ‌این مهارت فن مذاکره کردن است.

1

هیچ تفاوتی نمی­کند که ما در چه سن و سالی هستیم،‌ چه موقعیت شغلی داریم و به کدام زبان گفت و گو می­کنیم و در چه محیطی زندگی می­کنیم. زندگی سراسر مذاکره است،‌ در هر کجا که هستیم و هر کاری که انجام میدهیم همواره در حال مذاکره کردن با دیگران هستیم. ما نقشهای متفاوتی داریم، پدر،‌ مادر، ‌فرزند، ‌معلم، دانش آموز،‌ کارفرما،‌ کارمند،‌ مدیر، ‌خریدار، ‌فروشنده و غیره بخشی از نقشهای ما در جامعه هستند. ما در هر یک از این نقشها مدام در حال مذاکره کردن با دیگران هستیم. بنابراین همه ما نیاز داریم فن مذاکره کردن را یاد بگیریم.

به طور طبیعی در بسیاری از مواقع خواسته ­های ما با خواسته­ های دیگران همسو نیست. چرا که هر کسی از دریچه مخصوص به خود به دنیا و پیرامون می­نگرد، بنابراین افراد مختلف الزاما دنیا را یکجور نمی­بینند و از طرفی معمولا افراد خواسته ­ها و منافع خود را در اولویت اول قرار می­دهند،‌ و برای رسیدن به آنها تلاش می­کنند. و این کاملا طبیعی است که خواسته­ های ما در بسیاری از مواقع در تقابل با خواسته­ های دیگران باشد. دقیقا در همین مواقع است که مذاکره مانند سلاحی کارآمد در دست ما عمل می­کند. اطلاع داشتن از فن مذاکره به ما کمک می­کند که بهتر و راحت تر بر خواسته های خود بایستیم و سهل تر به آنها برسیم.

L2

متاسفانه در خانواده و مدرسه این مهارت کمتر به کودکان آموخته می­شود، ما از کودکی یاد نمی­گیریم که خود و خواسته­ های خود را به رسمیت بشناسیم و برای رسیدن به آنها با دیگران مذاکره کنیم. نتیجه اینکه یا در تقابل با دیگران از خواسته هایمان صرف نظر می­کنیم و به کناری می­کشیم و یک عمر در حسرت آنچه که می­توانستیم و نکردیم افسوس می­خوریم یا اینکه به راه های انحرافی متوسل می­شویم و خواسته های خود را از هر راه ممکن هر چند غیرقانونی و بر ضد دیگران دنبال می­کنیم.

بسیاری از درگیریها و خشونتها در جامعه برای این است که افراد مذاکره کردن را نیاموخته­ اند، این افراد با بروز کوچکترین اختلافی در مسیر خواسته­ های خود که امری کاملا طبیعی است،‌ به بدترین و شدیدترین شکل ممکن که روآوردن به تقابل فیزیکی و درگیری و اعمال خشونت است متوسل می­شوند. بسیاری از درگیریها بر سر موضوعات بسیار ساده ­ای است که با اندکی حوصله و گفتگو به سادگی قابل مرتفع شدن هستند، و جالب اینکه نهایتا این اختلافها معمولا با مذاکره و گفتگو ختم به خیر می­شوند.

منافع جمعی ما ایجاب می­کند که مذاکره کردن را یاد بگیریم و دیگران را نیز تشویق به آموزش فن مذاکره کنیم. مذاکره به ما یاد می­دهد که خود و دیگران را به رسمیت بشناسیم، و بپذیریم که در عین حالی که رسیدن به خواسته ­ها برای ما اهمیت دارد، دیگران هم این حق را دارند که بر رسیدن به خواسته­ های خود تلاش کنند.‌  با آموزش مذاکره ما یاد می­گیریم که به جای درگیری گفتگو کنیم.

مذاکره به ما می­آموزد که در مقابل افراد دیگر محکم و استوار بر خواسته­ های مشروع خود ایستادگی کنیم و در عین حالی که به دنبال تحقق خواسته های خود هستیم به حریم دیگران هم تجاوز نکنیم،‌ بنابراین مذاکره جنگ و درگیری نیست و از طرفی پذیرش صرف نظر دیگران و انفعال و عقب نشینی در مقابل دیگران هم نیست.

31

با نگاهی به پیرامون خود افراد موفقی را می­یابیم که به بخشهای زیادی از آنچه که می­خواسته ­اند رسیده­ اند، و زندگی مثبت و مفید و توام با رضایتمندی را سپری می­کنند. یکی از مهمترین و پررنگ ترین ویژگیهای این افراد تسلط داشتن به فن مذاکره است،‌ این موضوع را به راحتی می­توانید با روبرو شدن با اولین شخص نسبتا موفق پیرامون خود بیازمایید. در واقع هیچ فرد موفقی را نمی­توانیم پیدا کنیم که از فنون مذاکره بی اطلاع باشد، بر عکس همه افراد موفق مهارت مذاکره کردن را آموخته ­اند.

موضوع این است که موفقیت در خلا اتفاق نمی­ افتد، ‌موفقیت در میان جامعه و در تعامل با دیگران است که رنگ تحقق به خود می­گیرد. اما انسان در ارتباط با دیگران همواره اصطکاک منافع دارد و عدم تسلط به فنون مذاکره باعث به خطر افتادن منافع فردی و دور شدن از مسیر مورد نظر می­شود. فن مذاکره کردن به ما یاد می­دهد که از میان پیچ و خم­های زندگی راهی برای خود بیابیم و در جهت بالندگی و رشد حرکت کنیم.

اخیرا در اینترنت به دنبال جستجوی اطلاعاتی در مورد فنون مذاکره بودم که به سایت جالبی برخورد کردم، سایت رادیو مذاکره. آقای محمدرضا شعبانعلی در این سایت به صورت مبسوط به فنون مذاکره پرداخته اند، ایشان فایلهای صوتی زیادی را تولید کرده اند که به آموزش فنون مذاکره مربوط است و به رایگان در اختیار علاقه ­مندان قرار داده اند. ضمن تقدیر از ایشان به خاطر کار ارزشمند فرهنگی که در راستای خدمت به جامعه انجام می­دهند از خوانندگان محترم دعوت می­کنم از مطالب پربار و آموزنده ایشان در مورد مذاکره بهره مند شوند.

آدرس سایت رادیو مذاکره: http://www.shabanali.com

آدرس صفحه دانلود فایلهای صوتی: http://www.shabanali.com/?page_id=562

محمد حسنخانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + پنج =