خوابگاه دانشجویی مهمترین دغدغه دانشجویان در استان زنجان است

ابهرآنلاین: کمبود خوابگاه‌های دانشجویی امروزه به مشکلی بزرگ برای دانشجویان به ویژه دانشجویان جدیدالورود تبدیل شده است که مشکلات زیادی در مسیر تحصیل آنها ایجاد میکند، حضور خیران می‌تواند به مرتفع شدن یا کمرنگ شدن این مشکل کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان با حدود ۷۰ هزار دانشجو یکی از قطب‌های علمی و دانشگاهی کشور محسوب می‏شود.191802_PhotoA

وجود دانشگاه‏های بزرگ مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد  ابهر و بسیاری از دانشگاه‌های غیر انتفاعی سبب حضور گسترده دانشجویان از نقاط مختلف کشور در این استان شده است.

در سال‌های اخیر مسئولان تمهیداتی اندیشیده‌اند که بیشتر دانشجویان به صورت بومی در استان محل زندگی خود پذیرش شوند، اما با این همه باز هم مشاهده می‌کنیم که در بسیاری از دانشگاه‌ها دانشجویان غیر بومی مشغول به تحصیل است.

حضور دانشجویان غیر بومی در یک استان وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را برای مسئولان ایجاد می‌کند که از جمله مهم‌ترین این مسئولیت‌ها تامین مکانی برای اسکان دانشجویان است.

متاسفانه امروزه وقتی وارد دانشگاه‌ها می‎شویم با چهره نگران و ناراحت برخی از دانشجویانی مواجه می‌شویم که به دلیل نبود خوابگاه دچار سرگردانی شده‌اند.

حتماً مسئولین نیز واقف بر این موضوع هستند که بیشتر دانشجویان به دلیل توان مالی پایین قادر به تامین مسکن مناسب برای خود نبوده و به همین دلیل با مشکلات بسیار زیادی در این زمینه مواجه می‌شوند.

امروز اگر مسئولین و خیرین سری به برخی از دانشگاه‌های استان زنجان بزنند حتماً با چنین چهره‌های سرگردان و آشفته روبه‎رو خواهند شد که برای پیدا کردن هم خانه‌ای که اصلاً او را ندیده و نمی‌شناسد، تلاش می‌کنند.

متاسفانه دانشجویان برای کاهش هزینه‌های خود مجبور به انتخاب هم خانه‌ها و یا به اصطلاح این قشر هم اتاقی‌هایی می‌شوند که شاید سرنوشت آنها نیز با این دوستی‌ها رقم خورد.

دختران و پسرانی که هیچ‌گونه تجربه‌ای ندارند به کسانی اعتماد می‌کنند که ممکن است آینده آنها را به مسیری متفاوت بکشاند.

حتماً مسئولان آگاه هستند که با برگزاری یک یا چند دوره کلاس‌هایی با عناوین مختلف نمی‌توان از مشکلات و انحرافات مختلف در بین دانشجویان جلوگیری کرد.

بسیاری از خود دانشجویان معتقد هستند که دلیل انحراف برخی از دانشجویان زندگی آنها در خانه‌های مستقل و عدم امکانات خوابگاهی است.

آنها معتقد هستند حضور در خوابگاه‌ها سبب پایبندی دانشجویان به قوانین خوابگاه شده و دانشجویان فقط فکر خود را به درس و تحصیل متمرکز می‌کنند.

اما متاسفانه امروز کمبود خوابگاه بزرگ‌ترین دغدغه خانواده‌ها و خود دانشجویان شده است.

یکی از دانشجویان غیر بومی که در خوابگاه خودگردان زندگی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: متاسفانه هزینه‌های دانشجویان بسیار بالا است و حتی برخی از آنها غذاهای مناسبی را نمی‌خورند.

موسوی با بیان اینکه به مدت سه سال است که در یکی از دانشگاه‌های زنجان تحصیل می‌کند، تصریح کرد: نبود خوابگاه‌های دولتی به میزان کافی مشکلات بسیار زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

وی گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان برای تامین هزینه‌های تحصیل خود به کارهای کاذبی چون فروشندگی در فروشگاه‌ها روی آورده‌اند تا کمی از دغدغه خانواده‌هایشان کم شود.

دانشجوی دیگری نیز مهم‌ترین دغدغه همکلاسی‌ها و دوستان خود را خوابگاه دانسته و با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان در خانه‌های مستقل دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند، گفت: مسئولان باید به فکر جوانان باشند.

این دانشجو یادآور شد: خوابگاه تنها مکان امنی برای دانشجویان محسوب می‌شود که از بسیاری از وسوسه‌ها دانشجو را حفظ می‌کند.

محمدی دانشجوی رشته ریاضی نیز نبود خوابگاه و هزینه‌های بالا را از مهم‌ترین مشکلات و نگرانی‌های دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر برشمرد و از مسئولان خواست تا فکری به حال دانشجویان جدیدالورود که تجربه‌ای نیز ندارند، بکنند.

ای کاش بسیاری از خیرین این مشکل را مورد توجه قرار داده و به جای صرف پول‌های خود در جاهایی که شاید چندان مهم نباشد به فکر معضلات اجتماعی و فسادهای اخلاقی موجود در جامعه باشند.

دانشجویان از آنجایی که در سنین جوانی قرار دارند حساس‌ترین قشر جامعه هستند و باید همواره روح حساس و پاک آنها که ممکن است دچار آسیب شود، مورد توجه باشد.

بسیاری از دانشجویان جدیدالورود زمانی وارد دنیای جدیدی می‌شوند که هنوز درک کاملی از خود و خواسته‌های خود ندارند و مهم‌تر آنکه آسیب‌های موجود در جامعه را نیز نمی‌شناسند این موضوع بیشتر در زمینه دانشجویانی که از مناطق محروم و کوچک به مناطق بزرگ می‌روند، صادق است.

گزارش از فاطمه حیدری

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =