۱۰ توصیه به شورای شهر ابهر برای انتخاب شهردار

در این نوشته تلاش شده است به صورت کاملاً خلاصه و فهرست‌وار و در چارچوب استانداردها و مقدورات و البته محدودیت‌های یک نشریه اینترنتی نگاهی به انتخاب شهردار از طرف شورای شهر ابهر نموده و با بررسی کلان و اجمالی موضوع، توصیه‌هایی مقدماتی و اولیه ارائه شود. هرچند قطعاً اعضای شورا به آن‌ها واقف هستند و به نوعی موارد ارائه شده توضیح واضحات است اما تذکر و یادآوری و جمع بندی و فرموله کردن آن‌ها شاید خالی از فایده نبوده، و کمک اندکی باشد به انتخابی که قرار است بر وضعیت آینده همه شهروندان ابهر تأثیر گذار باشد. مطالب به صورت بند بند ارائه می‌شود:

team-work

۱- انتخاب شهردار اولین آزمون جدی شورای شهر ابهر

در واقع انتخاب شهردار مهم‌ترین و یا حداقل یکی از مهم‌ترین کارهایی است که اعضا شورا در طول دوران مسئولیت خود با آن مواجه هستند. به تعبیر دیگر انتخاب شهردار در حکم «خشت اولی» است که شورای شهر در بنای خود قرار می‌دهند بنابراین اگر خواهان این هستیم که این بنا بدون انحراف و مستقیم سر به آسمان بساید و از استواری و استقامت برخوردار باشد حیاتی است که در قرار دادن خشت اول دقت لازم صورت پذیرد.

images1

۲- مشخص کردن انتظارات و چشم انداز از شهر مورد انتظار

قبل از آنکه به گزینه‌های مناسب برای جایگاه شهرداری پرداخته شود، ضروری است که انتظارات و چشم انداز شورای شهر از شهر مد نظر و مورد انتظار روشن شود، به تعبیر دقیق‌تر موضوع این است که ما چگونه شهری می‌خواهیم؟ شهر مورد انتظار شورای شهر که در واقع عصاره و چکیده نظر و خواست عمومی است، دارای چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی خواهد بود؟ در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، رفاهی و سایر زمینه‌ها وضعیت مورد انتظار چیست؟

۳- استفاده از آمار و ارقام در توصیف ویژگی‌های

در توصیف ویژگی‌های مورد انتظار شهر حتی‌المقدور باید سعی شود از بکار بردن شاخصه‌های کیفی به تنهایی خودداری شود، حتماً بعد از شاخصه‌های کیفی با عدد و رقم و استفاده از آمار به بیان موضوع هر چند به صورت کلان و اولیه پرداخته شود، مثلاً اگر انتظار این است که پاسخ ارباب رجوع به «سرعت» داده شود، این «سرعت» با آمار و به صورت کمی و متناسب با نوع کار باید تعریف شود، به فرض اگر قبلاً به طور متوسط یک شهروند برای دریافت جواز ساخت یک ماه زمان صرف می‌کرده و قرار است این زمان کاسته شود، حتماً مشخص شود که انتظار این است که زمان دریافت جواز ساخت به دو هفته کاهش داده شود.

۴- توجه به عملکرد افراد

در انتخاب گزینه‌های مناسب حتماً ضروری است به عملکرد افراد در مشاغل قبلی آن‌ها توجه شود، هر چقدر موفقیت افراد در مشاغل قبلی بیشتر باشد، احتمال موفقیت آن‌ها در شغل مد نظر بیشتر است. در بررسی عملکرد افراد توجه به شروع و پایان مسئولیت مهم است، فرد جایگاه را با چه شرایطی تحویل گرفته و با چه شرایطی تحویل داده است، آیا تراز او مثبت است یا منفی؟ چه اقدامات مثبت و منفی شاخصی در طول دوران مسئولیتش داشته است؟ آیا اکثریت مردم از عملکرد فرد به نیکی یاد میکنند یا خیر؟

۵- رعایت آهستگی و پیوستگی

رعایت آهستگی و پیوستگی لازمه انجام یک کار مناسب و درست است، انجام یک انتخاب عجولانه احیاناً برای رهایی از گزند انتقاد کنندگان و برداشته شدن فشار روانی از دوش اعضا، احتمالاً تبعات جبران ناپذیر زیادی خواهد داشت. لازم است که در بستر زمان و با برداشتن قدم‌های درست، یکی بعد از دیگری در جهت هدف حرکت کرد. مهم این است که قدمها در جای درست و در توالی هم و در جهت رسیدن به هدف مشخص برداشته شود.

 ۶- درخواست برنامه

درخواست برنامه از کاندیداهای انتخاب شده شهرداری قدم مهم بعدی است که باید برداشته شود. با ارائه برنامه، کاندیدای مورد نظر مورد محک جدی قرار می‌گیرد. در واقع باید از فرد خواسته شود مکانیزم‌های لازم را برای رسیدن به چشم انداز مورد انتظار شورا ارائه نماید. کاندیدا باید برنامه‌ای واقعی و مبتنی بر مستندات قابل دفاع ارائه نموده و اکثریت شورا را برای انتخاب خود مصمم نماید. یک برنامه مکتوب بعد از گذشت سالها و در مواقع ضروری قابل استناد و رجوع خواهد بود.

۷- به چالش کشیدن برنامه ارائه شده

با ترتیب دادن جلسات از کاندیدا خواسته شود که برنامه خود را ارائه نماید و اعضا شورا هم با آمادگی قبلی و دعوت از کارشناسان و متخصصان مورد وثوق در این جلسات حاضر شده و به نقد برنامه کاندیدا بپردازند، و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص نمایند، احتمال موفقیت یک برنامه وقتی بیشتر خواهد بود که از آزمون نقد جدی و اساسی عبور کند.

۸- احترام به رای اکثریت

همواره این گرایش در بعضی از افراد وجود دارد که رای و نظر خود را مهم‌تر و برتر از نظر دیگران بدانند، و ممکن است هر چند نظر دیگران از حمایت اکثریت برخوردار باشد مورد کم توجهی از طرف آن‌ها قرار گیرد. ضروری است توجه شود اولین قدم برای حرکت در جهت منافع عمومی، احترام به رای اکثریت است.

۹- رجوع به نظرات مردم

خرد جمعی کمتر دچار اشتباه می‌شود، وقتی مواردی از طرف اکثریت افراد گفته می‌شود معمولاً حاوی نکات ارزشمندی است که در صورت توجه به آن‌ها منافع زیادی عاید جمع خواهد شد، بنابراین به درخواست‌ها و انتظارات افراد جامعه از شهردار و ضعف‌های موجود در وضعیت فعلی باید توجه بیشتری نمود.

۱۰- پذیرش مسئولیت عمل

این احتمال وجود دارد که علیرغم همه تلاش‌های بکار گرفته شده در انتخاب شهردار، نتیجه آن چیزی نباشد که اکثریت اعضا و عموم مردم انتظار داشته‌اند، در این شرایط ضروری است شورای شهر با سعه ‌صدر و پذیرش مسئولیت عمل و اقدام خود، تدبیرهای لازم را برای اصلاح شرایط و یا انتخاب فرد دیگری بکار ببندد.

ARFEK340C1

با آرزوی موفقیت برای شورای شهر ابهر در انتخاب شهردار شایسته

سردبیر- محمد حسنخانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. majid می گوید

    شما از وردپرس استفاده میکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + شانزده =