عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان: بحران آب در بخش کشاورزی، جدی است

ابهر آنلاین: عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در اراضی آبی تولید می‌شود، گفت: بحران آب در بخش کشاورزی، جدی است.

“نازخند صبحی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان اینکه اهمیت آب مصرفی در بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی جمعیت روزافزون کشور بر کسی پوشیده نیست، افزود: مدیریت جامع آب از آبخیز تا جالیز نیاز مبرم به متولی دارد و این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد آب‎های استحصالی کشور به بخش کشاورزی اختصاص داشته و سرمایه‎گذاری بیش از ۷۰ درصد از پروژه‎های آبی مستقیماً توسط بهره‌برداران این بخش انجام شده است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

وی تصریح کرد: متأسفانه به محوریت آب کشاورزی در انجام برنامه ‏ها به خوبی پرداخته نشده است، به همین خاطر وضعیت استفاده از آب کشاورزی با وجود خشک شدن بسیاری از تالاب‎ها و رودخانه‌ها، بحران آب در کشور، نگران کننده است. از طرفی، بیم آن می‎‌رود که در آینده نه چندان دور، آب نیز همانند نفت به یک منبع پایان‎پذیر تبدیل شود و از این میراث حیاتی برای نسل آینده چیزی باقی نماند، به همین خاطر اهتمام به اهمیت آب به ویژه در بخش کشاورزی از ضروریات است.

این فعال حوزه کشاورزی با یادآوری اینکه این مایه حیاتی آن‌چنان اهمیت دارد که مجلس شورای اسلامی در سال ۷۹ سه ماده قانون ۱۵ ماده‌ای تشکیل وزارت جهادکشاورزی را به مباحث آب اختصاص داده بود، اظهار کرد: با تحقق این مهم، زمینه مناسب برای رفع مشکلات موجود و انجام مطلوب وظایف تولی‌گری آب کشاورزی فراهم شود، به طوری که ماده ۱۰ این قانون برای اولین‌بار در تاریخ کشور و اقدامی کم نظیر بحث “شورای عالی آب” را مطرح کرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان با اشاره به اینکه در ترکیب اعضای شورای عالی آب، جای نماینده‎ای از بهره‌برداران آب کشور قرار نداشت، خاطرنشان کرد: به آب باید به عنوان ماده‎ای ارزشمند و جایگاه جهانی داد و از نظر علمی و تجربی درباره آن رایزنی کرد، لذا امیدواریم که دولت یازدهم برنامه‌های کشاورزی خود را با محوریت آب تنظیم کرده و ساختار مدیریتی چرخه کامل آب از تقاضا و تأمین تا توزیع و مصرف به صورت کاملاً هماهنگ عمل شود.
انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − یک =