بلایی که وام‌ بر سر مسکن آورد

imagesابهر آنلاین:  بر اساس قالب بسته سیاستی نظارتی سال گذشته قرار بود مبلغ وام خرید مسکن به ۲۵‌ میلیون تومان افزایش یابد. برخی معتقدند که توقف افزایش وام خرید مسکن در رقم ۲۰‌ میلیون تومان با وجود افزایش چشمگیر قیمت مسکن باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

از مهندس محمد علی پور شیرازی عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی پرسیده ایم که آیا افزایش وام مسکن در این شرایط می تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.

محمد علی پور شیرازی در این خصوص گفت: «در دی ماه ۸۴ بازار مسکن کاملا آرام بود. اما دولت ناگهان با افزایش وام خرید مسکن به سه میلیون و بعد به پنج میلیون و بعد به هشت میلیون  بازار را ملتهب کرد. البته افزایش قیمت آهن و سیمان در فروردین و اردیبهشت ۸۵ به این مسئله دامن زد.»

پورشیرازی افزود: «به همین دلیل مسکنی که در بهترین شرایط متری ۱۵۲ هزار تومان بود به متری ۳٫۵ میلیون تومان افزایش یافت. البته بعد مدتی قیمت تا متری ۲٫۵ کاهش یافت و دولت خبر از ارزان شدن مسکن داد.»

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی ادامه داد: «در خارج از ایران دولت تا ۹۰ درصد قیمت مسکن را به خریدار وام می دهد اما با یک سازو کار مشخص و یک قیمت درست. با آشوبی که به طور آگاهانه و عامدا در بازار مسکن به وجود آمد این وام ها کاری از پیش نخواهد برد و مسکن به دلیل تورم خود ساخته در رکود فرو خواهد رفت.»

وی در خصوص چنین وام هایی افزود: «دولت پیش از این با پرداخت وام های خود اشتغالی سه میلیون تومانی سعی داشت تا برای افراد کار ایجاد کند در صورتی که در همان زمان ایجاد یک کار ثابت چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه داشت. در نهایت وام گیرندگان هم بیکار و هم بدهکار ماندند.»

پور شیرازی در خصوص راهکار پیشنهادی گفت: «صنعت مسکن با ۲۶۳ حرفه به طور مستقیم و غیر مستقیم ارتباط دارد. برای ثبات در بازار مسکن اول باید تکلیف این حرفه ها مشخص شود. وقتی آهن از ۷۰۰ تومان به بیش از دو هزار تومان افزایش می یابد این شرایط ناگزیر خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که شرایط  مسکن را در دولت آینده چگونه ارزیابی می کنید گفت: « در این خصوص باید منتظر بود و بعد از دو ماه در خصوص شروع عملکرد دولت جدید نظر داد. اما تا کنون صحبت های خوبی شده است و افراد با تجربه ای در حال مذاکره با بخش مسکن هستند. تبدیل قهر اجتماعی به آشتی باعث ایجاد امید در جامعه شده است.»

وی در پایان تاکید کرد: «همانطور که تخریب یک بنا در مدت زمان کوتاه و تجدید بنا در مدت زمان بلندی صورت می گیرد، رونق در بازار مسکن نیز نیاز به زمان دارد.»

انتهای پیام/

منبع: سایت خبری تحلیلی عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 9 =