منوچهر سعید وزیری نماینده سه دوره ابهر در مجلس درگذشت؛ از متن تا حاشیه

ابهرآنلاین: خبر درگذشت منوچهر سعید وزیری در غیاب تعطیلی روزنامه های چاپی به سرعت در سایتهای اینترنتی انتشار یافت، سردبیر سالهای دور روزنامه اطلاعات و اطلاعات هفتگی، و نماینده سه دوره شهرستانهای ابهر و خرمدره در مجلس شورای ملی در آخرین ساعات سال ۹۲ چشم از جهان فرو بست. پیکر قدیمی ترین روزنامه نگار ایران یا حداقل یکی از قدیمیترین روزنامه نگاران ایران قرار است امروز شنبه، دوم فروردین‌ماه ۹۳ در بهشت زهرا به خاک سپرده شود، تلاش‌هایی هم برای این‌که او در قطعه‌ی «نام‌آوران» به خاک سپرده شود، در حال انجام است.  

منوچهر سعیدوزیری

وقتی چند ماه قبل (مرداد ماه ۹۲) خبرنگار روزنامه شرق (پژمان موسوی) برای تهیه مصاحبه با او قرار ملاقات میگذارد به خبرنگار میگوید: بیکاری؟ «می خواهی من را احیا کنی که چه»؟ نهایتا خبرنگار موفق به گفت‌وگو با منوچهر سعیدوزیری میشود “گفت و گو با مردی که سال‌هاست «فراموش»شده است؛ مردی که روزی در «متن» خبرها بوده است و امروز حتی در «حاشیه»اش هم نیست؛ مردی که از نوجوانی در آرزوی «تولستوی» شدن بود و در نهایت هم به قول خودش «دریغا آن نهال آرزو هرگز به بار ننشست”! (روزنامه شرق)

و اما امروز برای اینکه او را در قطعه نام آوران به خاک سپارند نیاز به انجام تلاشهایی است!

منوچهر سعید وزیری فرزند علینقی ‏خان سعیدالسلطان از مالکین و کارمندان عالی ‏رتبه دولت، در ۱۲۹۹ در شهر زنجان متولد شد. تحصیلات ابتدائى را در زنجان و متوسطه را در تهران به اتمام رساند (سال ۱۳۱۹)  سپس به زنجان بازگشت و به عنوان دبیر به استخدام اداره فرهنگ زنجان درآمد و به تدریس ریاضی و ادبیات به دانش‌آموزان مشغول شد. در سال ۱۳۲۴ آنچنان که خود در مصاحبه اش گفته است به اجبار به سردبیری روزنامه فرقه دموکرات آذربایجان در زنجان منصوب شد و در سال ۱۳۲۶ به استخدام بانک کشاورزی در خراسان درآمد. در سال ۱۳۳۰ به تهران بازگشت و به ریاست دفتر مرکزی بانک کشاورزی منصوب شد. از همان موقع همکاری با مطبوعات را از سر گرفت و نهایتا به روزنامه اطلاعات راه یافت. در سال ۱۳۳۷ به سردبیری اطلاعات هفتگی منصوب شد، چندی بعد سردبیر روزنامه اطلاعات شد.

منوچهر سعید وزیری پس از استعفا از سردبیری موسسه اطلاعات، به سمت مشاورعالی وزیر کشاورزی در امور روستایی تعیین شد و یک‌سال بعد در سال ۱۳۴۲ برای نمایندگی حوزه انتخابیه ابهر و خرمدره نامزد شد. در دوره های ۲۱، ۲۲ و ۲۳مجلس، نماینده مردم ابهر در مجلس شورای ملی بود در حالی که او در دور اول با حدود شش‌هزار رای به مجلس راه یافته بود در دوره دوم و دور سوم با حدود ۱۷هزار رای به مجلس راه یافت.

از جمله اقداماتی که ایشان برای ابهر انجام داد، تغییر اولیه جاده تهران به تبریز و بازرگان و عبور آن از حاشیه ابهر بود که این موضوع باعث رونق اقتصادی شهر ابهر گردید. احداث بیمارستان امدادی و درمانگاه مجهز ابهر، بنیانگذاری جاده ابهر به بیجار و استان کردستان و مشارکت‌دادن مردم در امر توسعه و آبادانی شهر و روستاهایشان، از دیگر اقدامات ایشان در دوران نمایندگی مجلس بود.

پس از سه دوره نمایندگی سعید وزیری مجددا به بانک کشاورزی بازگشت و در سمت بازرس هیات مدیره، به فعالیت مشغول شد و نهایتا در سال ۵۷ رسما بازنشسته شد. بعد از بازنشستگی به نویسندگی و کارهای پژوهشی رو آورد  که ماحصل آن در کنار برخی مقالات مطبوعاتی، سه‌کتاب «پندنامه یحیویه» درباره شرح‌حال زندگینامه حسنعلی‌خان امیرنظام گروسی، «جست‌وجو در گذشته» و «مقدمه‌ای بر کتاب گزارش ایران» تالیف مخبرالسلطنه هدایت است.

برخی از عناوین مقالات منوچهر سعیدوزیری به شرح زیر است:

نسلی نو ولی با ابزارهای کار کهن، نامه ها و اظهار نظرها، دیپلماسی همزیستی سنگ وشیشه، عبوری دیگر از جاده عبرت انگیز تاریخ، این فریاد شوم تروریزم است، فریاد فرزند نامشروع قدرت، صد قول و غزل از سعدی و …

فقدان این مرد بزرگ را به خانواده آن مرحوم و همه مردم ایران تسلیت عرض مینماییم.

محمد حسنخانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. هاشم احدی می گوید

    بسمه تعالی هرکس بکسی نازدماهم به علی نازیم بعدازانقلاب چکارکرد؟ایادررکاب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه وبعدازان برای مردم ستمدیذه جامه درید؟هرکس اینچنین بودخوشابحالش .

  2. خدایار سعیدوزیری می گوید

    با سلام
    قدرشناسی شما شایسته‌ی تقدیر است و امید است همواره موفق باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 1 =