تلفات انرژی در استان زنجان از متوسط کشوری کمتر است

ابهرآنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تلفات انرژی در کشور حدود ۱۵ درصد است، در حالیکه در استان زنجان تلفات انرژی در حدود ۱۱ درصد بوده و کمتر از متوسط کشوری است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان،”هوشنگ فلاحتیان در مراسم افتتاح هفت پروژه نیروگاهی و خط و پست شرکت برق منطقه‌ای زنجان اظهار کرد: مسئولان در این حوزه برای تأمین برق مردم علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در کشور تلاش‌های فراوانی می‌کنند که مردم با کم‌ترین مشکلات مواجه شوند.

به گفته وی برای بهره‌برداری از پروژه‌های دو استان زنجان و قزوین اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیار تومان هزینه شده است که حدود ۶۲ میلیارد تومان از این هزینه‌ها توسط بخش خصوصی تأمین شده است. اتلاف انرژی

فلاحتیان افزود: برق عنصری تفکیک‌ناپذیر از زندگی بشر است و به همین جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر نیز استان زنجان به لحاظ برخورداری از خطوط انتقال برق در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی نیز تجهیزات توزیع برق به طور کامل در داخل کشور ساخته می‌شود. همچنین در حوزه انتقال نیز حدود ۹۰ درصد در داخل کشور تأمین می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به حمایت وزارتخانه از سرمایه‌گذاری و مشارکت فعالانه سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت برق تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار مگاوات پروانه اصلی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته که این امر باعث توسعه صنعت برق می‌شود. همچنین همه سرمایه‌گذاران که آمادگی لازم برای احداث نیروگاه‌های بزرگ و کوچک و احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را دارند، می‌توانند به شرکت برق مراجعه کرده و برای آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن موافقت‌نامه و پروانه احداث اخذ کنند. در ضمن بیش از ۵۰ درصد تامین برق کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

فلاحتیان با اشاره به گسترش و توسعه نیروگاه‌ها در سطح کشور تأکید کرد: در حال حاضر۷۰ هزار مگاوات برق نیروگاهی در حال بهره‌برداری است اما با روند فعلی مصرف برق، ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور نیست چرا که پیک مصرف برق امسال ۴۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات بود که پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا تابستان سال آینده تا ۵۰ هزار مگاوات افزایش یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآور شد: با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی توسط مردم، کسری‌های احتمالی جبران می‌شود چرا که صنعت برق صنعتی هزینه‌بر است که در همین راستا فرهنگ‌سازی این موضوع مهم را از مساجد، مدارس و روستاها آغاز کردیم تا به نتایج مطلوب در این زمینه برسیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان نیز درباره پروژه‌های افتتاحی این استان اظهار کرد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۷۸۵ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری است که از این تعداد دو پروژه را بخش خصوصی انجام داده است که از جمله پروژه‌های قابل بهره‌برداری ساماندهی خطوط داخل شهر زنجان است که این پروژه در جهت افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه فوق توزیع در داخل شهر زنجان و بهبود ظاهر شهر تعریف شده است.

علی چهل‌امیرانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه حذف دکل‌های اضافی برای بهبود وضعیت مبلمان شهری و همچنین حذف ولتاژ ۲۳۰ کیلوولت از داخل شهر زنجان و جایگزینی ولتاژ ۶۳ کیلوولتی در این شهر است. از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری نیز می‌توان به افزایش یک فیدر خط ۶۳ کیلوولت در پست ۶۳ کیلووات کوشکن، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ زنجان از ۲۵۰ مگاولت آمپر به ۳۲۰ مگاولت آمپر، افزایش یک فیدر خط ۶۳ کیلوولت در پست ۶۳ کیلوولت هیدج، افزایش یک فیدر خط و اصلاح و بهینه‌سازی دو فیدر خط ۶۳ کیلوولت در پست ۶۳ کیلوولت ابهر، نیروگاه ۱۶ مگاواتی مقیاس کوچک شرکت واژار جهان با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال و نیروگاه‌های مقیاس کوچک شرکت خالص‌سازان روی با ظرفیت نامی ۲۰٫۸ مگاوات اشاره کرد.

وی درباره پروژه‌های درحال اجرای این شرکت نیز گفت: پروژه‌های در دست اجرای این شرکت با اعتباری بالغ بر ۴۱۰۳ میلیارد ریال در استان زنجان در حال آماده‌سازی است.

عادل کاظمی – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان – نیز متذکر شد: در حال حاضر ۳۳ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است که ۲۳ میلیارد تومان از این پروژه‌ها به اتمام رسیده است. همچنین ۳۰۹۵ پروژه در سال‌جاری در دست اجرا داریم که از این تعداد ۳۳۵ پروژه در ایام دهه‌فجر افتتاح شده و یا آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: ۴۶ دستگاه پست نیز اصلاح و بهینه شده است. در ضمن ۱۳ هزار انشعاب در سال‌جاری فروخته شده و ۱۷ هزار انشعاب نیز نصب شده است. نکته قابل توجه در این زمینه این است که از ابتدای سال آینده در پست‌های توزیع برای تعمیر اعمال خاموشی صورت نخواهد گرفت و از فناوری‌های جدید استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 8 =