نماینده تاکستان: ۲۵ هزار هکتار باغ انگور در معرض نابودی است

ابهرآنلاین: نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: غرب استان با کمبود شدید آب روبه‌رو است و اگر تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ نشود احتمال از بین رفتن بیش از ۲۵ هزار هکتار باغ میوه و انگور در این مناطق از استان وجود دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کم‌آبی شهرستان تاکستان تصریح کرد: برای رفع کم‌آبی شهرستان تاکستان جلسات متعددی با ریاست جمهوری و وزیر نیرو برگزار شد و یکی از راهکارهای اصلی برای رفع این مشکل اختصاص ۱۰ درصد اعتبار از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی است.نماینده تاکستان رجب رحمانی

رجب رحمانی گفت: پیش از این برای بخش صنعت نیز این موضوع تحقق یافته و ۱۰ درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی برای هزینه کردن در بخش صنعت تخصیص یافته است.

وی با اشاره به دیگر راهکارهای رفع مشکل کم‌آبی تاکستان ابراز کرد: اصلاح سیستم آبیاری موجود، افزایش سطح سیستم آبیاری، استفاده از آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و آبیاری بارانی از دیگر راهکارهای موجود برای رفع مشکل کم‌آبی است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برقی کردن چاه‌های موجود و جلوگیری از غرقابی کردن باغات مانند آنچه که در گذشته وجود داشت را نیز باید به موارد فوق اضافه کرد.

رحمانی با اشاره به مضرات غرقابی کردن باغات اظهار کرد: غرقابی کردن زمین ضمن این که فیزیک خاک را تغییر می‌دهد موجب افزایش مصرف آب می‌شود که در شرایط کم‌آبی فعلی به هیچ عنوان به صلاح نیست.

وی افزود: انتقال آب از ارتفاعات ۳ هزار متری الموت نیز از برنامه‌های درازمدت برای رفع کمبود آب دشت قزوین به خصوص غرب استان است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر غرب استان با کمبود شدید آب روبه‌رو است و اگر تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ نشود احتمال از بین رفتن بیش از ۲۵ هزار هکتار باغ میوه و انگور در این مناطق از استان وجود دارد.

رحمانی با اشاره به اختصاص ردیف ملی برای طرح داربستی کردن باغات انگور تاکستان ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ مجلس پس از انقلاب اسلامی با وجود مخالفت‌هایی که شد، موفق شدیم برای اصلاح داربستی کردن باغات انگور ردیف ملی دریافت کنیم.

وی عنوان کرد: این موضوع در کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون کشاورزی به تصویب رسیده و نهایی شده است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای افزایش کیفیت انگور در حال انجام است احداث سردخانه برای نگهداری انگور به منظور تازه‌خوری آن است که در این زمینه بخش خصوصی بسیار فعال عمل کرده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =