تله فیلم «حکیم محمد هیدجی» کلید خورد

ابهرآنلاین: تله‌فیلم “حکیم محمد هیدجی”، شاعر و فیلسوف مشروطه‌خواه، به کارگردانی ناصر قهرمانی و تهیه‌کنندگی عباس خالقی کلید خورد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ تله‌فیلم «حکیم محمد هیدجی»، شاعر و فیلسوف مشروطه‌خواه، به کارگردانی ناصر قهرمانی و تهیه‌کنندگی عباس خالقی همزمان با ماه بهمن کلید خورد. حکیم هیدجیمحمد هیدجی در سال ۱۲۷۰ هجری قمری در روستای هیدج بله‌دنیا می‌آید. او صرف و نحو را در زادگاه خود و نزد پدر و عمویش می‌آموزد. پس از آن راهی قزوین می‌شود و در محضر حکیم خوئینی قزوینی، فقه و اصول و فلسفه را فرا می‌گیرد و بسیاری از آموخته‌های فلسفی و عرفانی خود را با زبان شعر بیان می‌کند.او پس از چند سال تحصیل علم در قزوین به تهران می‌آید و در محضر استاد هادی سبزواری و جلوه زواره ای به تحصیل علم و عرفان، فقه، اصول، نجوم و ریاضیات می پردازد و با اندیشه های شیخ اشراق، ابوعلی سینا و ملا صدرا آشنا می شود .عبدالعلی هیدجی، پدر محمد دار فانی را ترک می‌کند و محمد به هیدج بر می گردد  اما پس از مدتی ترک هیدج کرده و دوباره به تهران باز می‌گردد.

محمد در نهضت تنباکو، چند بار در مدرسه، مسجد و بازار به سخنرانی در طرفداری از حکم میرزای شیرازی و تقبیح شاه و دربار در خصوص اعطای امتیاز تنباکو به شرکت رژی انگلیسی می پردازد و نهایتا رساله معروف «دخانیه» را به رشته تحریر در می‌آورد.

حکیم محمد هیدجی از حامیان مشروطه مشروعه بوده؛ او به سه زبان ترکی، عربی و فارسی شعر می‌سرود ه و در اشعارش بی باکانه و با زبان تند و تیز به ناصر الدین شاه و دولت وقت وی می‌تاخته است.

او در سال ۱۳۴۷ هجری قمری در حجره خویش واقع در مدرسه منیریه تهران جهان و اهل جهان را ترک می‌کند و در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده می‌شود.

در تله‌فیلم حکیم محمد هیدجی، نوشته ابوالفضل گلفام، بازیگرانی چون داوود رشیدی، مهران رجبی، رحیم نوروزی، عنایت بخشی و… ایفای نقش می‌کنند. این تله‌فیلم که تهیه‌کنندگی آن را عباس خالقی و کارگردانی‌اش را ناصر قهرمانی برعهده دارند در شهرک سینمایی غزالی، ابهر، زنجان، قزوین، هیدج و اطراف قم فیلمبرداری می‌شود.

نمونه ای از اشعار فارسی حکیم هیدجی:
من مونسی گزیده‏ام از بهر خود مرا
یک لحظه در مفارقتش صبر و تاب نیست
خوش رو و نغز گو ادب‏آموز و نکته دانهرگز نیاورد سخنی کان صواب نیست

گویند بی زبان سراینده بی صدا

رأیش به مثل و قال و سؤال و جواب نیست

نمونه ای از اشعار ترکی حکیم هیدجی:

سیز باخون بخته هر اول کس بیزه همسایه گلور

بیزه بیر آغری اولور درد و غمه مایه گلور

قونشودان قونشویا گر آش گئدر.قورما گئدر

بو بیزیک باشیمیزه داش گلور و قایه گلور

گر بو معلوم اولوب گوندن ایشیق آیا بیتر

ناتی آیدان دوتولور گون اوزونه سایه گلور

هیدجی هیچ دانیشما.ائله اوءز پاییوه شکر

دوءز اگر باشیوه گوءیدن کجک و پایه گلور

گر الیندن توتا یئردن گوءیه آسان آپاریر

اول کی گوءیدن یئره شانینده اونون آیه گلور

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =