گزارشی از وضعیت تولید زعفران در استان زنجان

ابهرآنلاین: استان زنجان به واسطه طبیعت متنوع و مستعد خود شرایط کشت انواع محصولات را داراست، زعفران یکی از این محصولات است که میتواند استان زنجان را در تولید این محصول به جایگاه بهتری برساند.

به گزارش ایرنا، شاید شباهت و نزدیکی آب و هوای زنجان به خراسان رضوی است که این استان را برای کاشت و بهره برداری مناسب از محصول زعفران مستعد کرده است.زعفران

طی سالهای اخیر اغلب کشاورزان زنجانی برای کاشت طلای سرخ رنگ ایران، ˈزعفرانˈ ترغیب شده و با کاشت آن به نتایج و محصول خوبی دست یافته اند.

امروزه به غیر از منطقه طارم، در تمام هفت شهرستان استان زنجان، زعفران کشت می شود و کشاورزان به محصول خوبی نیز دست یافته اند.

زعفران در ایران با نام خراسان شناخته می شود و همین موضوع سبب نیازمندی استان زنجان برای تامین پیاز مورد نیاز زعفران به منطقه خراسان رضوی شده است.

اما به نظر می رسد که نه مسوولان خراسان رضوی و نه زعفران کاران این استان رغبتی برای توسعه سطح زیر کشت زعفران در سطح کشور نداشته باشند و بخواهند انحصار تولید این محصول ارزشمند، اشتغال آفرین و درآمدزا را در اختیار خود نگاه دارند.

طی سالهای اخیر با کاشت زعفران در مزارع هرچند کوچک استان زنجان، مسوولان به این نتیجه رسیده اند که این منطقه استعداد بالایی در پرورش این گیاه ارزشمند دارد و می تواند در مدت زمان کوتاهی به یکی از قطب های تولید زعفران در کشور تبدیل شود.

با وجود آنکه در شهرستان طارم، زعفران کشت نمی شود، اما به اذعان مسوولان و کارشناسان ذیربط این منطقه استراتژیک ترین اراضی را برای کاشت و تولید زعفران در اختیار دارد.

کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: کل مناطق استان زنجان، مستعد کاشت زعفران است و شهرستان طارم معروف به هندوستان ایران در این عرصه بیشترین پتانسیل را دارد.

خلیل ببری مناطقی را که هم اکنون در آن ها زعفران کاشته می شود ابهر، قیدار، سلطانیه، ایجرود، زنجان و ماهنشان عنوان کرد و سلطانیه را دارای تاریخی طولانی در تولید این محصول خواند.

وی یادآور شد: بر اساس اسناد و مدارک موجود تا ۴۰۰ سال پیش در منطقه سلطانیه زعفران به وفور تولید می شد و در این مدت بر اثر رویدادهای تاریخی به مرور دانش تولید این محصول از بین رفته و این منطقه از لیست تولیدکنندگان زعفران ایران خارج شده است.

ببری مستعد ترین منطقه کاشت زعفران را شهرستان طارم خواند و از بی رغبتی کشاورزان این منطقه برای کاشت این محصول خبر داد.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: مساحت سطح زیر کشت زعفران در این استان در سال جاری به ۵/۱۹ هکتار رسید که فقط سه هکتار آن غیر بارور بود.

وی ادامه داد: زعفران دارای ویژگی خاص بسیاری است که آن را به محصولی بسیار با ارزش برای کشاورزان تبدیل می کند.

ببری اضافه کرد: یک پیاز زعفران می تواند تا هفت سال بارده باشد، نیاز به آب بسیار کمی دارد، زمانی نیاز به آبیاری دارد که دیگر محصولات کشاورزی نیاز به آب ندارند و ظرف مدت ۲۰ روز می توان محصول آن را برداشت کردو

به گفته وی این محصول درآمد زایی بسیار بالایی برای کشاورزان داشته و اشتغالزایی آن بالا محسوب می شود.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: امسال این سازمان میان بهره برداران زعفران ۲۰ تن پیاز زعفران توزیع کرد که هر یک از آنان متناسب با نوع کاشت و آبیاری و تراکم در سطح زیر کشت به نتایج متفاوتی در تولید محصول دست یافته اند.

وی به استعداد بالای مزارع زنجان برای کاشت زعفران اشاره کرد و متوسط برداشت اراضی زعفران این استان در سال جاری را ۵/۳ کیلوگرم در هر هکتار خواند.

ببری خاطر نشان کرد: میان بهره برداران زنجانی افرادی بوده اند که حتی به تولید ۹ کیلوگرم در هر هکتار دست یافته اند.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: متاسفانه خراسانی ها توزیع پیاز در سایر نقاط کشور را ممنوع کرده اند و به همین دلیل اغلب پیاز مرغوبی به دست کشاورزان زنجانی نمی رسد.

وی ادامه داد: با وجود پیگیری ها و مکاتبات صورت گرفته پیازی که خراسانی ها به زنجانی ها می فروشند اغلب یا دیرهنگام به دست بهره برداران می رسد و یا مرغوبیت مناسبی ندارد.

ببری افزود: برای رسیدن به محصول مناسب و با کیفیت پیاز زعفران باید بدون آلودگی، تازه، دارای عمری کمتر از دو هفته پس از خروج از خاک باشد تا بتوان به محصول استراتژیک مناسبی دست یافت.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه به طور معمول پیازی که خراسانی ها در اختیار دیگران قرار می دهند یا تازه نیست یا به هنگام توزیع نمی شود، از تلاش و سودجویی دلالان در خرید و فروش پیاز زعفران خبر اداد.

وی عنوان کرد: زعفران می تواند به یکی از استراتژیک ترین محصولات زنجان تبدیل شده و اشتغال آفرینی و درآمدزایی بالایی به همراه داشته باشد.

ببری تصریح کرد: متاسفانه کار تحقیقاتی خاصی در این استان برای بهبود علمکرد زعفران و معرفی نوع و نحوه کاشت و برداشت این محصول صورت نگرفته است.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، زمان کاشت زعفران را پیش از فرا رسیدن مهر عنوان کرد و گفت: باید زعفران را زمانی کاشت که هوا سرد نیست، تابش آفتاب هنوز بر سر مزارع به میزان کافی می تابد بارندگی های شدید فرا نرسیده است.

وی افزود: امسال تمام کشاورزان و بهره برداران از مناسب بودن محصول زعفران خود ابراز رضایت می کردند.

ببری یادآور شد: سال اول کاشت زعفران سال سرمایه گذاری است و نباید انتظار رسیدن به نتیجه مطلوب را داشت.

این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پس از سال اول، بهره برداران می توانند از سال پنجم به تولید پیاز دست یابند و تا هفت سال نیز از اولین دوره کاشت پیاز خود محصول با ارزش زعفران برداشت کنند.

وی تاکید کرد: این موضوع به معنای رسیدن به سودی هفت ساله در کنار بذر مورد نیاز سال اول و در نهایت ۱۰۰ درصد سود خالص برای کشاورز است.

ببری اظهار کرد: کوچک بودن قطعات اراضی تولید زعفران از دیگر مشکلاتی است که بهره برداران با آن مواجهند و باید برای افزایش مساحت هر قطعه زمین به حداقل یک هکتار برنامه ریزی کرد.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: هم اکنون ۱۷۳ نفر بهره بردار زعفران در این استان فعالیت می کنند و متاسفانه هر کدام دارای اراضی کوچکی هستند.

وی خاطر نشان کرد: طی سالهای گذشته مدیریت ترویج جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی برای معرفی محصول زعفران به کشاورزان انجام داده و رغبت بالایی میان آنان برای کاشت این محصول ایجاد کرده است.

ببری بر لزوم حمایت مسوولان این استان از کاشت محصول زعفران تاکید کرد و افزود: محصول زعفران تولید شده در این استان از لحاظ رنگ، طعم و عطر را دارای کیفیتی بالاتر از استانداردهای موجود می خواند.

این کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: زنجان استعداد و توانمندی بالایی در تولید این محصول دارد باید موانع موجود برای توسعه تولید آن از بین برود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، نیز گفت: تمام اراضی این استان برای کاشت زعفران مستعد هستند و کشاورزانی که به کاشت این گیاه پرداخته اند، تا کنون به نتایج و ثمرات خوب و مناسبی دست یافته اند.

محمد رضا نهاوندی پور اراضی مورد نیاز برای کاشت زعفران را زمین های آبی عنوان کرد و توسعه مزارع زعفران را از برنامه های الویت دار این استان خواند.

وی افزود : برنامه توسعه مزارع زعفران به حتم در بلند مدت و به مرور زمان می تواند محقق شود.

نهاوندی پور به انحصار طلبی خراسانی ها اشاره کرد و این موضوع را خواسته و مطالبه مسوولان سیاسی و اقتصادی این استان دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: مسوولان سیاسی خراسان رضوی با این فکر که توسعه کاشت زعفران در سطح کشور می تواند به افزایش رقبای تولید این محصول بینجامد و یا در قیمت نهایی زعفران تاثیر داشته باشد، اقدام به محدود کردن فروش پیاز این گیاه کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود تمام این محدودیت ها، زنجان توانسته است، طی سالهای گذشته پیاز مورد نیاز خود را از خراسان تامین کند.

نهاوندی پور ادامه داد: هم اکنون در تمام مناطق این استان به غیر از شهرستان طارم، زعفران کشت می شود و کشاورزان در سال جاری به محصول خوبی دست یافته اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: زمان کاشت زعفران شهریور و مهر است و نیاز به آب فراوان دارد و البته زمان آبیاری آن دوره است که فصل آبیاری دیگر گیاهان سپری شده است.

به گفته وی باید زعفران را در اراضی آبی کاشت.

نهاوندی پور با بیان اینکه قطعات اراضی کاشت زعفران در تمام این استان کوچک هستند، از کوچک بودن قطعات اراضی زعفران در خراسان خبر داد.

گزارش: مینا افشاری ترک

انتهای پیام /

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. محمد می گوید

    من از شهرستان خدابنده هستم میخواستم بدونم زعفران با آب وهوای این شهرستان مطابقت دارد یا نه .
    و برای شروع کار چقد سرمایه بر می دارد .ممنون 

  2. محسن الهی فر می گوید

    لطفا با پشتیبان زعفران استان مهندس نورمحمدی که زحمات زیادی برای زعفران استان کشیده اند مصاحبه نمایید

  3. نوید می گوید

    ممنون بابت اطلاعات مفیدی که در اختیار ما گزاشتید 

  4. عباسی می گوید

    تشکر از پشتیبان زعفران استان زنجان مهندس نورمحمدی که صمیمیانه تمامی کشاورزان رو راهنمایی میکنند

  5. حمیدشاهسواری می گوید

    ضمن تشکر .بدین وسیله اعلام می گردد زمان کاشت زعفران آخر تیر می باشد .۳نوبت ابیاری می شود وزمان برداشت ۲۵شهریور ماه یا مهر ماه است .اینجانب در بالای کوه کاشته ام و زعفران مورده نظر را از سیرجان تهیه کرده ام

  6. عباد نوری می گوید

    سلام.من بیکارهستم.خیلی علاقه به کاشت زغفران دارم.چقدرسرمایه می خواهد.لطفا یک شماره تلفن برایم بفرستیدجهت کسب اطلاعات

  7. نصیری می گوید

    خسته نباشید
    میخواستم بیینم برای کاشت زغفران تو شهرستان نزدیک حلب چه پیشبینی میشه انجام داد ؟من تازگی ی زمین کوچک اون حوالی بهم رسید و تخصص من چیز دیگه ایه و همچنین منطقه زندگی میخواستم ببینم تمکان پذیرهست یانه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =