اولین نشست مطبوعاتی شهردار ابهر؛ سوالاتی که از شهردار پرسیده نشد

ابهرآنلاین: اولین نشست مطبوعاتی شهردار ابهر با مطبوعات برگزار شد، در این نشست چندین سوال از طرف نمایندگان رسانه‌ها پرسیده شد که با جواب‌های بسیار کوتاه شهردار همراه شد. شاید برای اولین نشست مطبوعاتی شهردار، به جهت عدم گذشتن زمان زیاد از مسئولیت ایشان، و همین‌طور نیاز به آشنا شدن بیشتر با اصحاب رسانه، عدم ورود به جزئیات امور به نوعی قابل اغماض باشد، اما انتظار این است که این نشست‌ها تداوم داشته و جواب‌های دقیق، کارشناسی، و مشخص به سوال‌های خبرنگاران داده شود.

 نشست خبری شهردار

آقای حسن اسدی فعال مطبوعاتی در نوشته زیر سوالاتی را مطرح کرده‌اند که در صورت حضور در این نشست از شهردار ابهر می‌پرسیدند:

حسن اسدی

حسن اسدی

 نگاهی به اولین نشست مطبوعاتی شهردار ابهر با جراید

بدون تردید نشست مطبوعاتی برای هر مدیری می‌تواند یک آزمون مهم تلقی گردد، کمتر مدیری را می‌توان تصور نمود که بتواند از این امتحان موفق بیرون بیاید، مگر آنکه افرادی که به نمایندگی از سوی مطبوعات در آن نشست شرکت داشته‌اند نتوانند و یا نخواهند که از مدیر مزبور امتحان بگیرند، یا اینکه موانعی وجود داشته باشد که امکان پرسش‌های دقیق برای خبرنگاران فراهم نباشد.

با مطالعه مطلب منتشره در سایت شهرداری ابهر، شهردار را در این آزمون که برای مطبوعات هم بسیار حکم تعیین کننده‌ای دارد موفق و پیروز یافتم، لازم میدانم که به شهردار ابهر تبریک بگویم، اما نمی‌توانم این نشست را نشست مطبوعاتی بدانم، زیرا که از کم و کیف سوال های صورت گرفته، برای من محرز شد که دوستان و همکاران من نخواسته‌اند و یا نتوانسته‌اند با آمادگی در این جلسه شرکت داشته باشند. زیرا که سوال های مطرح شده از جانب آنان سوال نبوده بلکه بیشتر به نوعی گپ دوستانه شبیه بوده است.

اگر من در این جلسه حاضر بودم، سوال‌های زیادی برای طرح داشتم، به عنوان نمونه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

۱- شهردار ابهر چگونه و توسط چه کسی با ابهر آشنا شده و برای تصدی پست شهرداری که بالاترین مدیریت شهری است چه اطلاعاتی را در باره ابهر جمع آوری نمود بودند که بر مبنای آن‌ها می‌شد چنین پست مهمی را قبول نمود؟

۲- شهردار ابهر در خصوص کمبودها (موانع توسعه‌ای که امروز ابهر با آن‌ها درگیر است) و نیازمندی‌ها (زمینه‌ها و بسترهایی که در آینده شهر می باید جریان توسعه را بر این بسترها طی کند) چه اطلاعاتی در اختیار داشته که با ارزیابی از توانمندی‌های خود برای پاسخ به آن‌ها چنین پستی را قبول نموده است؟

۳- شهردار چه اولویت‌هایی را برای کار خود در نظر دارد تا آن‌ها را تا پایان امسال به انجام رساند، به تعبیر دیگر برنامه کوتاه مدت شهردار برای یک ساله اول مسئولیت خود چیست؟

۴- برنامه‌های بلند مدت شهرداری چیست؟  بخشی از این برنامه می‌تواند برای چهار سال احتمالی شورای چهارم باشد و بخش دیگر سرمایه گذاری‌ها و برنامه‌هایی که برای شهرداران و شوراهای آینده مد نظر است.

۵- آشنایی شهردار با نیروهای ستادی شهرداری چه میزان است؟ تا با اعمال تغییرات سریع و کم هزینه سازمان شهرداری را به سرعت با اهداف سازمانی و برنامه‌های خود هماهنگ نماید.

۶- منابع درآمدی شهرداری چیست؟ در عمل این منابع درآمدی و واقعی بودن آن‌هاست که اطمینان به انجام برنامه‌ها و دست یابی به اهداف را امکان پذیرمی سازد.

۷- میزان بودجه مصوب و کسری آن چقدر است؟ شورا و شهردار گذشته بودجه‌ای معادل نوزده میلیارد تومان برای شهرداری مصوب نموده بودند که با عنایت به تعطیلی صنعت ساختمان و به تبع آن کاهش تفکیک زمین، مسلم بود که این بودجه محقق نخواهد شد و شهرداری را با کسری شدیدی مواجه خواهد نمود. با عنایت به مطالعاتی که در این خصوص انجام شده بایستی اعلام شود محل جبران این کسری کجا خواهد بود؟ تعطیلی کارهای عمرانی، تعدیل نیرو و یا استقراض؟

۸- آیا شهردار تراکم نیروی انسانی در شهرداری را قبول دارند؟ شهرداری ماهانه حدود نیم میلیارد تومان هزینه جاری دارد که بخش مهمی از این هزینه‌ها مربوط به حقوق و مزایای کارکنان است، در شرایطی که بودجه محقق نشود، مسلماً تعدیل نیرو ضروری است.

۹- میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است؟ بدهی تأثیر بسیار زیادی بر کارکردهای واحدهای مختلف شهرداری دارد به عنوان مثال زمانی که شهرداری به مقدارمتنابهی به بیمه و تأمین اجتماعی بدهکار است و از محل آن ماهانه چند ده میلیون تومان جریمه پرداخت می‌شود مسلم است که قادر به انجام درست امور نخواهد بود.

۱۰- رویکرد شهرداری در موضوع هزینه‌ها چیست؟ با عنایت به اینکه بودجه را شهردار فعلی نبسته است، آیا مشخص است که چه مقدار از آن محقق خواهد شد؟ آیا شهرداری روال معمول را در پیش می‌گیرد و یا به دنبال نظام مقتصدانه‌ای می‌رود که با اعمال مدیریت انقباضی سعی در به پایان بردن سال جاری و نظام بودجه نویسی تحت مدیریت خود هستند؟

۱۱- با توجه به اهمیت روابط عمومی در جهت ایجاد ارتباط مناسب بین سازمان و محیط بیرونی و بین مدیریت و کارکنان، آیا شهردار برنامه‌ای برای راه اندازی یک واحد روابط عمومی تحلیل گر دارد؟

۱۲- ارتباط شهردار با مراکز قدرت در مرکز استان و کشور چه میزان است؟ آیا شهردار می‌تواند به اتکا روابط خود در مسیر جذب امکانات مالی و اعتباری از مرکز استان و کشور موفق‌تر عمل نماید؟

۱۳- آیا شهرداری برای اجرای موفق تر برنامه های خود به دنبال ایجاد رابطه مناسب با مراکز علمی و دانشگاهی هست؟

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهدی می گوید

    دلیل غیر بومی بودن شهردار ابهر درصورتی که اینهمه فرهیختگان شهر ما در سراسر کشور ما با پستهای مهم خدمت میکنند چیست ؟ 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =