کارنامه مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر؛ نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ابهرآنلاین: آقای حسن اسدی نویسنده و فعال مطبوعاتی ابهر، کارنامه اجمالی مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر در دولت‌های نهم و دهم را ارائه و نقد کرده و خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اطلاع و چاره جویی و برون رفت از شرایط موجود اعلام نموده اند. چنانچه افرادی که در این نوشته مورد خطاب قرار گرفته‌اند، و یا افرادی که نگاه متفاوتی دارند، نقد، نظر، اعتراض و یا هر گونه توضیحی نسبت به موارد اعلام شده دارند می‌توانند نظرات خود را جهت انتشار به ابهرآنلاین ارسال نمایند.

حسن اسدی

کارنامه مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر؛ نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب وزیر سلام، وقتتان به خیر و ایامتان در ارائه خدمت مدیریتی به مردم نیازمند به کامتان باد

اینجانب به عنوان فردی که حدود سی سال از عمرش را صرف نوشتن کرده به خودم حق می‌دهم واقعیت‌هایی تلخ از شرایط اعمال تولیت از سوی اداره کل استان زنجان و مدیریت شهرستانی آن در ابهر را ارائه کنم، شاید مورد توجه واقع گردد و دستوراتی درجهت تغییر در شرایط و نوع نگاه به زیرمجموعه‌ها ازسوی مدیریت عالی کشوری و استانی صادر شود.

جناب وزیر

مقدمتا باید عرض کنم به نظر بنده مهم‌ترین مشکل موجود در حوزه مدیریتی تحت تولیت حضرت عالی مربوط می‌شود به تمرکز غیرلازم مسئولان و حتی خود وزیر به پایتخت تا جایی که این نوع ازنگاه باعث می‌شود که وظیفه کشور محوری و یا استان محوری ازمنظر دید وزیر، مدیران کل دوایر وزارتی و مدیران کل استانی دور گردد و در عمل نوعی نگاه رقابتی بین وزیر و مدیران کل با مراکز شهرستانی ایجاد گردد و با تاثیر بر جذب منابع انسانی و مالی غنای تهران نسبت به کل کشور و مراکز استانی نسبت به شهرستان‌ها را موجب گردد.

جناب وزیر آنچه از وضعیت ارشاد ابهر خواهم گفت سیاه نمایی نیست، برای اثبات آن شواهدی ‌دارم

حدود هشت سال پیش و با روی کارآمدن دولت جناب احمدی نژاد که با شعار مهرورزی و خدمت بدون منت روی کارآمده بود و تصمیم داشت عدالت را با تزریق پول و به هرشکل ممکن محقق گرداند با اعمال نفوذ و دخالت مستقیم کانون‌های قدرت در شهرستان ابهرمدیری بر ارشاد و فرهنگ شهرستان تحمیل گردید که ماحصل هفت سال مدیریت ایشان نتایج ذیل بود:

– انجمن شعر و ادب شهرستان که دارای هشتاد عضو دارای تالیف بود و دو کتاب گزینه اشعار چاپ نموده و سی و چهار شماره مجله گنجینه عرفان منتشرساخته بود که بسیارغنی وارزشمند بود تعطیل گردید.

– انجمن موسیقی با بیش ازهزار و دویست عضو رسمی و ده‌ها چهره مطرح کشوری که توانسته بودد درجشنواره هایی چون فجر و جوان ده‌ها مقام برترکشوری کسب نماید و چهار جشنواره چند روزه شهرستانی برگزارنماید و درتمام جشنواره‌های استانی حضورمسلط (هفتاد درصد شرکت کنندگان و هفتاد درصد جوایز) داشته باشد به حالت نزاری افتاد که قادر نیست خود را جمع وجورکند.

– انجمن خوشنویسی که دارای سه عضو فوق ممتاز، بیست ونه عضو ممتاز و فعالیت‌های چشمگیرنمایشگاهی و دارای مقام‌های برجسته کشوری است الان با وضعیت بسیار بغرنج و نابسامانی روبروست.

– انجمن قرآن و نهج البلاغه که زمانی جز مفاخراستان و کشور بود امروز درحالت نیمه تعطیل است.

– انجمن داستان نویسی که زمانی  حدود پانصد عضو فعال و دارای تالیف  داشت و موفق شده بود مقام‌های مختلف کشوری را درو نماید اکنون نیمه تعطیل است.

– انجمن‌های نمایش و تجسمی هم که گل سرسبد فعالیت‌های فرهنگی در استان و حتی کشور بودند در حال حاضر یا تعطیل اند و یا نیمه تعطیل.

– با عنایت به وجود تعداد فراوان فعالان اهل قلم، متاسفانه انجمن اهل قلم تاکنون مجوز اخذ نکرده و درشهرستان دایر نشده است.

و…..

جناب وزیر

با تصویرارائه شده آیا این سئوال برای شما ایجاد نمی‌شود که پس در این سال‌ها مدیر کل و اساسا کارشناسان اداره کل چه کار می‌کردند و یا بر چه چیزی نظارت داشتند که نمی‌دانستند درشهرستانی که می‌تواند با استفاده از دارایی‌های بالقوه و بالفعل خود سرمایه‌ای ارزنده برای استان و کل کشورمحسوب شود روند امور بر پاشنه انهدام می‌گردد و کسی نیست تا این روند را نه متوقف بلکه حداقل تحت کنترل درآورد. این در حالی است که در مرکز استان فقط در یک فقره حدود دویست میلیون تومان به یک صاحب منصب پرداخت می‌شود تا مدیرکل بتواند در زیر بیرق ایشان چند صباحی بیشتر بر اریکه قدرت بماند.

جناب وزیر

خوشبختانه یکی دو ماهی است که مدیری دارای تعهد اخلاقی و علاقه مند به کار گسترده درعرصه های فرهنگی و ارشادی روی کارآمده و با علقه ای که فعالان عرصه فرهنگ به ایشان دارند وانگیزه ای که از حضور ایشان یافته‌اند نیم جانی به فعالان و انجمن‌های موجود دمیده شده تا جایی که انجمن شعر و ادب و….دوباره کار و فعالیت خود را ازسرگرفته اند اما …..

با عنایت به ریخت و پاش هایی که در دوران مدیریت گذشته صورت گرفته تا جایی که بنابر روایت‌هایی هنوز اداره حدود بیست میلیون تومان بدهکار است، گویا اداره کل از پرداخت اعتبار به اداره ارشاد ابهر خود داری می‌کند تا جایی که بنابر روایت‌هایی که وجود دارد اعتبارشش ماهه اول اداره پرداخت نشده است و یا اگر پرداخت شده صرف پرداخت بدهی‌ها شده است و با این روند به نظر می‌رسد یکی دو سال باید امور بر این منوال بچرخد.

حال که مدیری آمده و انگیزه کار و فعالیت را به اهالی و فعالان فرهنگ بازگردانده  پول و اعتبار وجود ندارد تا کاری صورت گیرد آیا این داستان تلخ برای خود حضرت عالی تلنگری نیست تا به ندای استمداد ما شهرستانی‌ها توجه نمایید و با اعزام هیئت‌های حقیقت یاب به دریافت حال و روز حاکم بر فعالیت‌های ما اقدام نمایید. شاید، شاید با دورنمودن مدیران ازمحله و منطقه محوری و بازگرداندن امور به وظیفه محوری مناطق دور ازمرکز و مراکز استان ها را هم جزیی ازکشورمحسوب دارید و برای فعالان دراین مناطق هم حق برخورداری ازمدیران توانمند و امکانات مناسب قائل گردید؟

حرف بسیاراست اما فعلا چیزی که به صورت اورژانسی مورد نیازاست اعزام اکیپی برای بررسی شرایط شهرستان ابهر وتزریق منابع مالی برای تسهیل در فعالیت‌های اداره ارشاد آن که چند صباحی است دچار مشکل و سختی درتامین منابع مالی حداقلی شده است.

با احترام – حسن اسدی فعال اجتماعی و مطبوعاتی- ابهر

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + نوزده =