مردم زنجان هوای پاک می‌خواهند

ابهرآنلاین: صدها تن از مردم شهر زنجان دیروز با حضور مقابل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و همچنین تجمع اعتراضی در استانداری زنجان خواستار تعطیلی و یا انتقال کارخانه سرب و روی شدند. استاندار زنجان با حضور در میان مردم از تعطیلی کارخانه صحبت کرد علیرغم اینکه او چند روز پیش از اختصاص زمین به کارخانه سرب و روی و انتقال آن سخن گفته بود.

اکنون دولت یازدهم در آغاز کار خود با آزمونی جدی روبروست، “اقدام عملی در جهت توجه به سلامتی عمومی” آیا توجه به سلامتی مردم در صدر الویت های دولت یازدهم است؟ این موضوع باید در عمل ثابت شود، تصمیم گیری در مورد کارخانه سرب و روی زنجان یکی از آزمون‌های مهم در این زمینه است. گزارش خبرگزاری مهر در این زمینه:

IMG16581295

تجمع زنجانی‌ها در اعتراض به آلایندگی کارخانه سرب و روی/ استاندار: کارخانه تعطیل می‌شود

زنجان- خبرگزاری مهر: صدها نفر از شهروندان زنجانی صبح روز یکشنبه در اعتراض به وضعیت آلایندگی کارخانجات سرب و روی اطراف شهر زنجان به خصوص شرکت سرب و روی واقع در ۱۵ کیلومتری این شهر مقابل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و همچنین استانداری زنجان تجمع اعتراض آمیز بر پا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، این تجمع از ۱۰ صبح روز یکشنبه با حضور صدها نفر از شهروندان زنجانی برگزار شد. معترضان به آنچه وضعیت آلایندگی هوای شهر زنجان توسط سرب و روی عنوان می‌کردند معترض بوده و خواستار تعطیلی یا انتقال این کارخانه به محل پیش بینی شده بودند.

در این تجمع اعتراض آمیز که با استقبال گسترده آحاد مختلف شهروندان زنجانی برگزار شد متعرضان خواستار تدبیر دولت یازدهم برای انتقال کارخانه سرب و روی و رسیدگی به وضعیت کارخانه‌های آلاینده سرب و روی در اطراف شهر زنجان شدند.

IMG16581447

معترضان پلاکاردهایی با عناوین سلامتی حق مسلم ماست، سرب و زنجان سرطان، همشهری امروز من بیمارم فردا نوبت توست، زنجان بیشترین آمار سرطان در دست داشتند.

استاندار زنجان پس از اعتراض شدید مردم به میان جمع معترض آمد و به سخنرانی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه امروز خود مردم زنجان به این امر معترض شده‌اند، پس کارخانه سرب و روی تعطیل خواهد شد.

محمد رئوفی‌نژاد با اشاره به اینکه وجود معادن شاخص در هر استانی موجب توسعه، اشتغال و درآمدزایی آن منطقه می‌شود و در این بین وجود سرب و روی در زنجان یک واقعیت است، ادامه داد: وقتی افتخار این را داریم که ۸۰ درصد سرب و ۸۰ درصد روی کشور در این استان تولید می‌شود، باید این امر به عنوان یک فرصت مفید تلقی شود.

وی افزود: با وجود این معدن، بیش از ۷۰ درصد صادرات استان به این حوزه اختصاص یافته است. به طور مثال از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات در سال ۹۰ و از ۴۷۲ میلیون دلار در سال ۹۱ حدود ۷۰ درصد مربوط به این حوزه بوده است.

رئوفی نژاد افزود: اقتصاد کشور و استان را می‌توان با مدیریت صحیح حفظ نمود و نباید مردم را از این درآمد و رونق اقتصادی محروم کرد.

IMG16581502

همچنین معترضان با حضور در مقابل دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان خواستار تلاش و پیگیری نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان برای انتقال یا تعطیلی کارخانه سرب و روی شدند.  حجت الاسلام خاتمی نیز با حضور در میان معترضان آن‌ها را دعوت به آرامش کرد.

مسئله کارخانه سرب و روی یک معادله چند مجهولی است که تعلل و بی توجهی و فرصت سوزی برخی مدیران استان و حضور مدیران غیربومی در کارخانه سرب و روی به مسئله موجود دامن می‌زند به طوری که مدیران غیربومی کارخانه سرب و روی با زندگی و سلامت شهروندان زنجان بازی می‌کنند.

هیچ کس در استان زنجان به خصوص با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی حاضر به تعطیلی کارخانه سرب و روی و به خطر افتادن اشتغال صدها نفر زنجانی نیست بلکه مسئله عدم وجود صنعت پاک و عدم توجه مدیران کارخانه به محیط زیست است.

بی شک انتقال کارخانه سرب و روی خواسته و مطالبه عمومی شهروندان زنجانی است چون این مسئله سلامت کل جامعه را تهدید می‌کند بنابراین بهتر است مسئولان استان زنجان در راستای تحقق رسیدن استان به هوای پاک و صنعت پایدار و پاک تلاش کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. زنجانی می گوید

    من اهل زنجانم بعد از تجمعات، مسیولین اعلام کردند که کارخانه ی سرب تعطیل خواهد شد ولی با این ترفند خواستند که مردم را پراکنده کنند. امروز ۵ ام شهریور مردم جلوی در استانداری تجمع کرده بودند و مردم زنجان تصمیم دارند تا رسیدن به خواسته ی به حق خود به این تجمعات در جلو درب استانداری ادامه دهند. از تمام همشهریان خواهشمند است که همه برای رسیدن به شهری پاک برای کودکان و فرزندانمان دست در دست هم دهیم

  2. اشکان می گوید

    اگه مردم حرفی نمی زدند استاندار ودیگر مسئولین همچنان ساکت بودند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + ده =