معاون وزیر راه خبر داد؛ کاهش تلفات جاده‌ای، شناسایی۵۰۶ نقطه حادثه‌خیز و ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار برای ایمن‌سازی جاده ها/ ساخت تقاطع غیرهمسطح ابهر با آزادراه زنجان و نورین به ابهر

ابهرآنلاین: رئیس سازمان راهداری از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی راه‌ها، شناسایی ۵۰۶ نقطه پرحادثه، رفع ۱۱۱ ‌مقطع پرحادثه جاده‌ای و ترمیم آسفالت‌ راه‌ها خبر داد.13910916000197_PhotoA

خبرگزاری فارس-سعید مؤذنی: توسعه بخش حمل و نقل یکی از مؤلفه‌های اصلی در تشخیص جوامع رشد یافته و از عوامل موثر بر فراوانی نماگرها اقتصاد خرد و کلان کشور محسوب می‌شود.

یکی از الزامات پیشرفت اقتصادی کشورها، حمل و نقل سریع، روان و کارا است، قطعاً در هر کشوری که زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی وجود داشته باشد، توسعه اقتصادی آن اگر نتوان گفت تضمین شده است، اما حتماً حاصل خواهد شد.

هم‌اکنون کشور‌هایی که در دنیا حرفی برای گفتن دارند، در کنار قدرت‌های نظامی، به حمل و نقل پایدار با زیرساختی قوی مجهز هستند؛ البته در این میان نباید تأثیر به سزای حمل و نقل در GDP تولید ناخالص داخلی و توسعه و رشد پدافند غیر عامل کشور‌ها را فراموش کرد.

توسعه متوازن بخش حمل و نقل در تمامی شیوه‌ها و بهره‌برداری مناسب از آن به عنوان پیش‌نیاز توسعه بخش‌ها در کل به افزایش امنیت ملی منجر شده و زمینه ساز توسعه سیاسی و اجتماعی نیز خواهد شد.

ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در منطقه، به عنوان چهار راه ترانزیتی دنیا مطرح بوده و چهار بخش اصلی حمل و نقل شامل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در این کشور فعال است.

در این بین یکی از مدل‌های حمل و نقلی که بسیار مورد توجه مسافران و صاحبان کالا است، حمل و نقل جاده‌ای است که آمار بیشترین جابه‌جایی کالا و مسافر را به خود اختصاص داده است که شاید بتوان نرخ پایین حمل را یکی از دلایل این استقبال عنوان کرد.

قطعاً توسعه و رشد این مدل حمل و نقلی به رشد زیرساخت‌ها و پس از آن نگهداری مطلوب جاده‌ها منوط است؛ از نگاهی دیگر بیشترین آمار سوانح حمل و نقلی در دنیا و ایران نیز مربوط به این مدل حمل و نقلی است، بنابراین در راستای کاهش تعداد تلفات سوانح رانندگی، توجه کافی و تخصصی به حمل و نقل جاد‌‌ه‌ای از اولویت‌های هر کشوری و از جمله کشور ایران است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ایران به عنوان متولی اصلی جاده‌ها و سفر، وظیفه خدمات دهی به مسافران و صاحبان کالا و در کنار آن نگهداری جاده‌ها به عنوان شاهرگ‌های حیاتی کشور را بر عهده دارد.

در راستای اطلاع از فعالیت‌هایی که طی چند سال اخیر و تا پایان عمر دولت دهم در بخش حمل و نقل جاد‌ه‌ای انجام شد، به سراغ شهریار افندی زاده معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای رفتیم و از وی در این‌باره جویا شدیم.

شهریار افندی‌زاده که نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت است، دارای مدرک دکتری مهندسی حمل و نقل و ترافیک از دانشگاه کارلتون (کانادا) بوده و هم‌اکنون نیز در دانشگاه‌هایی نظیر علم و صنعت تدریس می‌کند.

متن مصاحبه فارس را با وی در این‌باره بخوانید:

شهریار افندی‌زاده می‌گوید: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طرح‌های زیادی را در جهت افزایش ایمنی به صورت مستمر اجرا می‌کند؛ طرح ارتقاء ایمنی تردد عابران پیاده در راه‌ها، اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد موتورسوارها در راه‌ها، اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها، اجرای طرح ارتقاء ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه با کمک پلیس، اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد وانت‌بارها و ادوات کشاورزی و ارتقاء ایمنی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، برخی از این موارد است.

وی افزود: از دیگر موارد مورد توجه استفاده از سیستم‌های هوشمند در جاده‌های کشور است که مدیریت راه‌های کشور را گسترش و توسعه می‌دهد؛ در این راستا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تعداد دوربین‌های نظارت تصویری تا پایان سال به ۶۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت، در حال حاضر ۴۷۲ دستگاه دوربین نظارت تصویری در جاده‌های کشور نصب شده است.

افندی‌زاده با بیان اینکه دستگاه تردد شمار برخط به افزایش نظارت بر جاده‌ها و ایمنی سیر کمک می‌کند، گفت: در حال حاضر ۱۰۰۲ دستگاه در جاده‌های کشور نصب شده است و تا پایان سال این عدد به ۱۳۰۷ دستگاه افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استفاده از سیستم ثبت تخلف سرعت ثابت از دیگر فعالیت‌های سازمان‌های راهداری است، تصریح کرد: ‌سازمان راهداری حدود ۲۲۵ دوربین ثبت تخلفات در جاده‌ها نصب کرده است که این به غیر از دوربین‌های ثبت تخلفاتی است که پلیس در جاده‌ها نصب کرده است که امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۳۰۰ دوربین افزایش یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: همچنین سیستم‌های اطلاع‌رسانی مربوط به تابلوهای پیام متغیر در حال حاضر ۱۸۷ دستگاه است که تا پایان سال این رقم به ۲۰۷ دستگاه افزایش خواهد یافت.

افندی‌زاده با تأکید بر اینکه استفاده از سیستم‌های هواشناسی جاده‌ای برای ارتقاء ایمنی سیر از دیگر برنامه‌ها و عملکرد سازمان راهداری است، اظهار داشت: در حال حاضر ۵۸ ایستگاه هواشناسی در جاده‌های کشور نصب شده است که به اطلاع‌رسانی هواشناسی جاده‌ها کمک می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی استفاده از سامانه‌های هوشمند جاده‌ای را در سال‌های اخیر نقطه قوت ایمنی راه‌ها دانست و گفت:‌ ۱۰۲۶ دستگاه فعال سامانه ترافیک شمار برخط راه‌ها، ۱۸۷ دستگاه تابلوهای پیام متغیر (VMS) و تعداد ۴۹۶ تابلو پیام سرعت متغیر (VSL) به عنوان راهنمای استفاده کنندگان از راه‌ها، در جاده‌های کشور فعال بوده و همگی از طریق مرکز مدیریت راه‌ها کنترل می‌شوند.

* رشد ۱۰۰ درصدی اعتبار بودجه ۹۲ در ارتقاء ایمنی راه‌ها/۳۰۰ میلیارد تومان

افندی‌زاده اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در کل کشور جهت ارتقاء ایمنی، بازسازی و توسعه علائم افقی و عمودی جاده‌ها صرف شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: امسال نیز با افزایش ایمنی سیر به دلیل افزایش علائم راهنمایی و رانندگی و رشد به کارگیری تجهیزات ایمنی، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی، ملی و استانی به ایمن‌سازی جاده‌ها اختصاص یافته است.

* کاهش سوانح رانندگی در سال ۹۱/ تعداد کشته‌ها کمتر از سال ۹۰‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش موفقیت‌آمیز طی چند سال اخیر برای کاهش سوانح رانندگی، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۰، تعداد ۱۹ هزار و ۷۲۷ در سوانح رانندگی برون‌شهری و درون‌شهری کشته شدند، در سال ۱۳۸۴ این رقم به ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر افزایش یافت، اما از سال ۸۴ روند رو به کاهش تجربه شد و در سال ۱۳۹۱ این رقم به ۱۹ هزار و ۸۹ نفر کاهش یافت، یعنی با وجود افزایش تعداد خودرو، تعداد کشته‌ها از سال ۸۰ نیز کمتر شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در کنار رشد ۱۴٫۵ درصدی وسایل نقلیه از سال ۱۳۸۰ تا ۹۱، با وجود آنکه ۲۶ میلیون وسیله نقلیه در کشور فعال است و در کنار افزایش جاده‌ها که ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی داریم، این کاهش سوانح جالب است و نشان از کار سنجیده دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: دو شاخص در دنیا وجود دارد که شاخص اول شاخص مالکیت، میزان تعداد کشته به ۱۰ هزار وسیله نقلیه است؛ این شاخصی که در سال ۱۳۸۰ بود، رقم ۳۳٫۱ بوده است و در سال ۹۱، حدود ۷٫۳ بود.

وی ادامه داد: همچنین در بحث شاخص سلامت که تعداد تلفات به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، این شاخص در سال ۱۳۸۰ عدد ۳۰٫۲ بود و در سال ۱۳۹۱ به ۲۴٫۸ رسیده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: اگر روند رو به رشد تعداد سفر و وسیله نقلیه را در نظر بگیریم و این روند ۹ درصد رشد را از سال ۸۰ تا ۸۴ بررسی کنیم، قانوناً اگر این سوانح ادامه می‌یافت، در حال حاضر ۵۱ هزار و ۶۵۰ نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شدند، در حالی که در سال ۹۱ حدود ۱۹ هزار نفر و ۳۰ هزار نفر کمتر از رقم مذکور فوت حاصل از تصادف داشتیم که البته فوت یک نفر هم زیاد است.

افندی‌زاده با تفکیک میزان سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن در جاده‌ها و شهر‌ها، اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد تلفات سوانح رانندگی با توجه به آمار پزشک قانونی در جاده‌های برون‌شهری و ۳۰ درصد سوانح در شهر و حومه شهرها رخ داده است.

وی یادآور شد: در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ کاهش سوانح رانندگی رخ داد که این رقم بیش از ۳ درصد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: طبق هدف قانون برنامه پنجم کاهش ۱۰ درصدی سالانه سوانح رانندگی محقق شود که البته این رقم در سال‌های ۹۰ و ۹۱ محقق شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ۱۷ ارگان دست اندرکار جاده‌ها هستند، اضافه کرد: این ارگان‌ها نقش به سزایی در کاهش تصادفات دارند.

* ۵۰۶ نقطه پرحادثه شناسایی شد/حذف ۱۱۱ نقطه‌مقطع پرحادثه جاده‌ای در فصل بهار

افندی‌زاده با اشاره به وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بحث توسعه علائم راهنمایی و رانندگی، تصریح کرد: در موضوع خط‌کشی و نصب علائم انتظامی، اخطاری و مسیرنما، آشکارسازی نقاط پرحادثه، ساماندهی تقاطع‌ها برای افزایش ایمنی وسایل نقلیه، ساماندهی مبادی ورودی و خروجی پاسگاه‌های پلیس، اصلاح شیب شیروانی جهت جلوگیری از واژگونی، ترمیم و بازسازی نرده پل‌های معیوب، آرام‌سازی ترافیک در مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطق مسکونی و نصب روشنایی در نواحی و تونل‌ها و نقاط مه‌گیر فعالیت‌هایی توسط این سازمان در سال‌های اخیر انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ارتقاء ایمنی با اقدامات کم‌هزینه و زودبازده برای نقاط دارای اولویت را از فعالیت‌های اصلی سازمان راهداری عنوان کرد و گفت: با مطالعات انجام یافته در طول سال‌های اخیر نقاط حساس شناسایی شده و اقدامات لازم و تدابیر فنی و مهندسی در جهت مدیریت سرعت در راه‌ها به انجام رسیده و یا در حال انجام است؛ در این‌باره برنامه‌ریزی شده‌است ‌در سال جاری پروژه‌های نیمه تمام به پایان برسند.

افندی‌زاده بر عزم راهداران برای کاهش درصد مخاطرات جاده‌ای تأکید کرد و گفت: تمامی اقدامات برنامه‌ریزی شده در مدیریت راهداری، در راستای کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای و صیانت از جان مسافران بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: تعمیرات اساسی پل‌های بزرگ و ابنیه فنی راه شامل ۳۵۰ دستگاه پل و ساماندهی کنارگذر پل‌های بزرگ و تعمیر و نگهداری اضطراری تونل‌ها در این مدت انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره حذف نقاط پرحادثه در محورهای اصلی با بیان اینکه حدود ۵۰۶ مقطع امسال در استان‌ها شناسایی شده است، تصریح کرد: تا سه ماه ابتدایی سال جاری از ۵۰۶ نقطه و مقطع پرحادثه حدود ۱۱۱ نقطه ـ مقطع در ۳۱ استان برطرف شدند.

افندی‌زاده ادامه داد: تلاش شد استان‌هایی که تردد بیشتری در محور‌هایی آنها انجام می‌شود، در حذف نقاط پرحادثه مورد توجه باشند؛ در این راستا در استان مازندران حدود ۲۷ نقطه و مقطع پرحادثه، در استان خراسان رضوی ۲۵ نقطه ـ مقطع، در استان آذربایجان شرقی ۱۹ نقطه و مقطع، در استان اصفهان ۲۵ نقطه ـ مقطع، در استان گلستان ۱۷ نقطه – مقطع و در استان یزد ۱۴ نقطه‌ – مقطع شناسایی شدند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اشاره به نقاط و مقاطع پرحادثه‌ای که برطرف شده است، گفت: به عنوان مثال ترمیم رویه تخریب شده راه‌‎ها و مرمت ۶ دستگاه پل بزرگ در محورهای استان خراسان رضوی ‌با اعتباری بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ ‌میلیون تومان انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر در خصوص ترمیم رویه و مرمت ابنیه فنی بزرگ حوزه استحفاظی استان خراسان رضوی، اجرای ترمیم رویه و آسفالت ۶۰ کیلومتر از محورهای استان عملیاتی شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در این استان برخی موارد تقاطع‌های غیرهمسطح هستند، یعنی مبالغ بالایی برای رفع پرحادثه بودن آن مقطع باید هزینه شود که برخی از آنها در قالب طرح مهر ماندگار اجرا شد.

افندی‌زاده با بیان اینکه شهرستان پاوه دارای ۹۱۶ کیلومتر راه اصلی‌، راه فرعی و روستایی ‌کوهستانی و سخت‌گذر دارد، اضافه کرد: در راستای ایمن‌سازی و ارتقای ضریب ایمنی جاده‌ها، نقاط حادثه‌خیز جاده‌های شهرستان پاوه ‌شناسایی و با استفاده از امکانات و ماشین‌آلات‌ راهسازی موجود، حذف شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: به عنوان مثال با استفاده از نیروی انسانی کارآمد و ماشین‌آلات موجود حذف دو نقطه پرحادثه واقع در پیچ روبروی راهدارخانه سریاس و پیچ بعد از روستای تازه آباد در محور شهرستان پاوه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: با توجه به موقعیت کوهستانی شهر پاوه که از دو لحاظ جغرافیایی و اقتصادی نیز دارای اهمیت خاصی است، برای ساماندهی و رفع نقاط حادثه خیز مذکور میزان ۱۲ هزار و ۲۵۰ متر مکعب خاکبرداری(معادل ۲۰۴۰ کامیون ۱۰ تن) انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه در طول سال‌های اخیر حوادث و تصادفات فوتی و جرحی و خساراتی در سه راهی جوانرود – ثلاث – شروینه به عنوان یکی ازنقاط پرحادثه در این شهرستان به وقوع پیوسته، گفت: در تیر ماه امسال‌ با استفاده از ماشین‌آلات موجود با حجم عملیات خاکبرداری و خاکریزی بیش از ۷۰۰۰ متر مکعب، تعریض و بهسازی این نقطه پرحادثه عملیاتی شد.

* حذف ۲۹ مقطع پرحادثه تقاطع‌های غیرهمسطح در ۱۰ ماه اخیر

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: از شهریورماه سال گذشته در کل محور‌های شریانی پرتردد کشور، مقطع پرحادثه ۲۹ تقاطع ‌غیرهمسطح برای حذف در برنامه قرار گرفت؛ طی این مدت ۵۷ تقاطع و مقطع معروف شناسایی شد که در ۲۹ تقاطع ‌غیرهمسطح مشکل برطرف شد.

افندی‌زاده ادامه داد: در این راستا می‌توان به تقاطع غیرهمسطح ابهر با آزادراه زنجان، تقاطع غیرهمسطح نوری به ابهر در زنجان، تقاطع غیرهمسطح شهررضا به سمیرم در اصفهان، تقاطع غیرهمسطح باغ بهادران در اصفهان، تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو در آذربایجان غربی، تقاطع غیرهمسطح چغارلو در آذربایجان غربی، تقاطع غیرهمسطح بایرام در آذربایجان شرقی و تقاطع غیرهمسطح خسروشهر و پل بشا در کهگیلویه‌ و بویراحمد اشاره کرد.

*  ترمیم روکش آسفالت و بهسازی ‌جاده‌ها برای تمام فصول و به‌خصوص تابستان

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در سال‌های اخیر جهت تکمیل و پیاده‌سازی طرح جامع ایمنی راه‌ها تلاش‌های مناسبی صورت گرفته است، اضافه کرد: بیش از ۸۰ هزار کیلومتر انواع آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی در حال حاضر براساس استانداردهای بین‌المللی دارای علائم افقی و عمودی هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که علائمی همچون خط‌کشی‌ها دائماً در اثر ترافیک و شرایط جوی نیاز به بهسازی و ترمیم دارند، همچنین برخی از علائم عمودی نیز نظیر گاردریل‌ها و سایر تابلوها آسیب‌دیده نیازمند‌ بازسازی و تعویض هستند، همه ساله این نوع فعالیت راهداری به صورت مستمر در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تردد بیش از ۷۰ درصد خودروها در ۳۰ هزار کیلومتر از راه‌های موجود به عنوان راه شریانی، اضافه کرد: به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ابلاغ شده است که نسبت به اصلاح روکش سطحی و لکه‌گیری آسفالت جاده‌های منطقه خود اقدام کنند، تا جاده‌ها با سطح خدمات مناسبی در اختیار مسافران قرار گیرد.

* «ایمنی سیر» دغدغه اصلی متولیان جاده در سفر‌های تابستانی

‌افندی‌زاده‌ با اشاره به اجرای طرح و برنامه سفر مهر و تسهیلاتی که برای فعالان حمل و نقل جاده‌ای در سفرهای خانوادگی آنان تدبیر شده است، اظهار داشت: تسهیلات فراهم شده جهت رانندگان تلاش‌گر در سال‌های اخیر در نوع خود کم‌نظیر بود و در مقابل نیز تمام فعالان در این عرصه و صاحبان شرکت‌ها با سازمان همراهی و تعامل خوب و شایسته‌ای داشته‌اند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در طرح تابستانی ۹۲ به موضوع «ایمنی سیر» که از دغدغه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است، توجه لازم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای تابستانی از چند سال اخیر و مطرح شدن سفر به عنوان یک ضرورت ‌تصریح کرد: امسال در حمل ‌و نقل عمومی جاده‌ای ظرفیت حدود ۵۰ میلیون جابه‌جایی پیش‌بینی شده است‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: با همکاری پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و تمامی ارگان‌های دست اندرکار در امر ایمنی، روند کاهشی سوانح رانندگی ادامه خواهد یافت.

افندی‌زاده ابراز امیدواری کرد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایان طرح تابستانی بتواند گزارش مناسبی از افزایش کیفیت سفرها و کاهش تلفات سوانح ارائه دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: تمهیدات و تدابیر لازم برای افزایش رضایت‌مندی مسافران جاده‌ای پیش‌بینی شده است؛ امیدواریم با ارایه این خدمات، رضایت‌مندی مردم نیز افزایش یابد؛ از مردم نیز تقاضا داریم کماکان با رعایت قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی مناسب برای سفرهای خود، سفر ایمن و خوشی را تجربه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه علائم و تابلوهای جاده‌ای براساس استانداردهای لازم نصب می‌شوند، اظهار داشت:‌ رانندگان و هموطنان که در طول راه‌ها سفر می‌کنند، چنانچه به پیام‌ها و تابلوهای نصب شده در طول راه‌ها دقت نظر و توجه جدی داشته باشند ضمن در نظر گرفتن سایر شرایط چون ایمنی خودرو، یقیناً ایمن سفر خواهند کرد.

ادامه دارد….

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 5 =