اثرگذاری بافت‌های فرسوده فراتر از محدوده‌ی بافت

3-1188.jpgابهر آنلاین: معاون فنی و اجرایی شرکت عمران و مسکن‌سازان استان زنجان گفت: خانه‎های قدیمی و غیرمقاوم در برابر زلزله، کوچه‎هایی با عرض معابر کم که عبور و مرور وسایل نقلیه را در مواقع بحران با مشکل مواجه می‌کند، کوچه‎هایی با فاضلاب‌روهای روباز و آلوده، امکانات رفاهی ناچیز و…، هزینه‎های زیاد زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی را بر بدنه‌ی زندگی شهری وارد کرده است از این‌رو دامنه‌ی اثرگذاری این پهنه‌ی فرسوده، فراتر از محدوده‌ی بافت است.

«رسول طاهری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌ی زنجان، تصریح کرد: بافت‎های فرسوده شهری با مجموعه‎ای از معضلات و مسائل متعدد مواجهند که فرآیند حیات شهری را در این پهنه با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی افزود: بافت فرسوده هم دشواری‎هایی برای زندگی امروز ساکنانشان دارد و هم آینده پرمخاطره‎ای را پیش روی آنها قرار می‌دهند، چنین وضعیتی در گذر زمان سبب کاهش انگیزه‌ی سکونت و ماندگاری در این پهنه و خروج گسترده‌ی جمعیت ساکن می‌شود به صورتی که امروزه این پهنه‎های شهری سهم عمده‌ای از ساکنان بومی خود را از دست داده‎اند و میزان تمایل به ماندگاری و سرمایه‎گذاری در آنها سیر نزولی یافته است.

این مسوول گفت: هر تلاشی برای بهبود شرایط سکونت و فعالیت در بافت‌های فرسوده سبب بهبود حیات شهری در مقیاس خرد و کلان می‌شود.

طاهری با اشاره به وجود ۳ شاخص اصلی در بافت فرسوده، گفت: ریزدانگی(بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد آنها دارای مساحتی کمتر از ۲۰۰ مترمربع دارند)، ناپایداری (بلوک‎هایی که بیش از ۵۰ درصد آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه‌ای باشند) و نفوذناپذیری (بلوک‎هایی که بیش از ۵۰ درصد معابر آن دارای عرض کمتر از ۶ متر باشند) جز ۳ شاخص اصلی بافت فرسوده هستند.

معاون فنی و اجرایی شرکت عمران و مسکن‌سازان استان زنجان گفت: در شهر زنجان براساس معیارهای تعیین شده توسط شورای عالی شهرسازی، محدوده‎ای با وسعت ۵۱۱ هکتار به‌عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است که این محدوده سهمی حدود ۲۹ درصد از محدوده شهر را به خود اختصاص داده است.

این مسوول با اشاره به آخرین وضعیت بافت فرسوده در استان، یادآور شد: در استان زنجان شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار دارای محدوده‌ی بافت فرسوده هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در محدوده‌ی بافت شهرهای استان زنجان برای نوسازی ۳۴۰۷ واحد تسهیلات پرداخت شده است و پرداخت تسهیلات نوسازی به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی است هم‌چنین متقاضیان نوسازی از تحفیف ۵۰ درصدی شهرداری برای صدور پروانه ساختمانی و از اواخر سال گذشته نیز تخفیف ۱۰۰ درصدی از سوی شهرداری و پرداخت تسهیلات ساخت در نظر گرفته است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − پنج =